Sveriges mötesplats för Vattenskoter- & Jetskiåkare - Allt samlat på ett ställe

Vill du synas här?

ÄMNE: Spolar ur Kawasaki Ultra 250x

Spolar ur Kawasaki Ultra 250x 7 månader 4 veckor sedan #47433

• erikwrenno Profilbild
  • erikwrenno
  • Fresh Boarder
Hej,

Nybliven ägare till en Kawasaki Ultra 250x från 2007...
Har lustläst manualen, detta forum samt greenhulk för att lära mig så mycket som möjligt.

När jag läste i service manualen står det angivet vilket vattenflöde man skall ha genom trädgårdsslangen när man spolar ur skotern.
"The engine requires 2.4 L/min (2.5 qts/min) at 1 800 rpm and 7.0 L/min (7.4 qts/min) at 6 000 rpm."
Gjorde en enklare mätning där jag fyllde upp en 10L hink, vilket tog 55 sekunder. Det blir 10,9l/min om jag inte räknar galet.

Nu till min fråga:
Ni som äger dessa skotrar/är kunniga, hur noggrant är det med flödet? Skall man köra med halvt öppen kran?
Står i manualen att man kan fylla motorn med vatten om flödet är för högt (även med motorn igång) samt att den kan överhettas om flödet är för lågt...

Tack på förhand!

/Erik
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Spolar ur Kawasaki Ultra 250x 1 månad 16 timmar sedan #47516

• yaruman Profilbild
  • yaruman
  • Gold Boarder
Bara vrid på, så länge motorn är igång är det inte så noggrant. Jag brukar vrida på en del dock inte max, viker slangen startar motorn och kopplar in slangen. Sen får den stå och puttra ett par minuter. :) koppla ur slangen o ett gaspådrag för att blåsa ur vattnet sen stäng av.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Sidan laddades på: 0.158 sekunder