Sveriges mötesplats för Vattenskoter- & Jetskiåkare - Allt samlat på ett ställe

ÄMNE: Kompressorkoppling Yamaha

Kompressorkoppling Yamaha 9 månader 1 vecka sedan #47294

• möller Profilbild
  • möller
  • Junior Boarder
Det finns mycket att läsa om kompressorkopplingar på amerikanska forum. En del lyckas att köra sönder dem på bara några timmar. Men i Sverige har jag bara hittat ett fåtal forumtrådar om detta.

Hur många finns det här på guppa som råkat ut för haveri på kompressorkopplingen, och vid vilka timmar?

Min har gått 197 timmar i skrivande stund med orginalkopplingen, men jag tänker byta ganska snart i förebyggande syfte.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Kompressorkoppling Yamaha 9 månader 6 dagar sedan #47315

• ribextremeracing Profilbild
  • ribextremeracing
  • Platinum Boarder
Hej,

Jag har 9-års erfarenhet och ett hundratal reparationer bakom mig

Ring 070-5175690

Niklas

Rib Extreme Racing
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tel: 070-517 56 90

Kompressorkoppling Yamaha 8 månader 3 veckor sedan #47343

• möller Profilbild
  • möller
  • Junior Boarder
Då var det dags...208 timmar höll kompressorkopplingen.

Kompressorkoppling Yamaha 8 månader 3 veckor sedan #47344

• ribextremeracing
  • Platinum Boarder
Ok, trist

Ring om du behöver hjälp

Mvh Niklas

Rib Extreme Racing
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kompressorkoppling Yamaha 8 månader 3 veckor sedan #47345

• möller Profilbild
  • möller
  • Junior Boarder
Kommer plocka ur drivningen och koppla förbi kompressorns luftvägar. Den får gå som sugmaskin i fortsättningen. Åker i princip uteslutande transport i ca 25-30 knop. Sätter väl i nya delar när den ska säljas.

Kompressorkoppling Yamaha 8 månader 2 veckor sedan #47352

• ribextremeracing
  • Platinum Boarder
Hej,

Min starkaste rekommendation är att ej göra så då kopplingen kommer med tiden haverera mera och metallflisor till följd i hela motorn. Dessutom får ej motorn förutsättningar för att gå bra då den går för fett i förhållande till varvtal och last.

Mvh Niklas

Rib Extreme Racing

Kompressorkoppling Yamaha 8 månader 2 veckor sedan #47353

• möller Profilbild
  • möller
  • Junior Boarder
Vad är det som ska gå sönder jag tar ur kopplingen och kör utan den? jag vet inget om sprutet men det styrs väl av dom vanliga parametrarna som varvtal, spjälläge, map-sensor osv...så varför skulle den gå för fett?

Kompressorkoppling Yamaha 2 veckor 13 timmar sedan #47508

• möller Profilbild
  • möller
  • Junior Boarder
Nu har jag plockat ur kompressorkopplingen, sparade givetvis centrumet eftersom oljepumpen stannat annars. Kopplade insuget direkt till filterboxen, ungefär som det är på en vx. Nu går motorn perfekt men givetvis saknas effekten från kompressorn.

Skulle aldrig köpt en kompressormatad maskin om jag vetat om Yamahas problem med detta. Finns ju trådar där man läser att kopplingen ger sig även på Svho-motorerna. Denna typ av koppling är inte lämplig i en applikation där man alternerar kraftigt mellan drift/ej drift, vilket man i allra högsta grad gör på en vattenskoter.

Men nu har jag i alla fall en bränslesnålare maskin än innan, och driftsäkrare. :) effekten bryr jag mig inte så mycket om.
Sidan laddades på: 0.159 sekunder