Annons:
Annons
Annons:
Annons
Annons:
Annons
Annons:
Annons

Loggain

Annons

Annons
Annons
Annons

<<  Maj 2013  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Händer snart:

How to: Förminska/beskära bilder till Guppa

Tävlingar, events m.m

How to: Förminska/beskära bilder till Guppa

Postby Lime » 07 Feb 2011, 16:46

En del har problem med att ladda upp bilder till Guppa då de är för stora och det är inte alla som har bildhanteringsprogram eller kunskap om hur man använder dem. Då jag precis fick frågan så tänkte jag att jag letar reda på ett enkelt sätt att förminska bilder och sedan delar med mig av informationen. :-)

Det enklaste sättet (om man saknar program eller kunskaper) är att gå via en webbsida där du laddar upp bilden, väljer nya storleken och sedan laddar hem en förminskad version. Jag Googlade och fick picresize.com som svar. Sidan var enkel att hantera så det fick bli den!

Förminska en bild
  1. Gå till http://www.picresize.com/
    resize1.png

2. (1) Klicka på Välj fil och leta upp bilden som du vill förminska. (2) Klicka sedan på Continue...
    resize2.png

3. (1) Välj Custom Size: (2) Skriv in hur bred du vill att bilden skall vara. 1024 pixlar är en bra storlek. (3) Välj Pixels i rullgardinsmenyn. Du går även att förminska en bild procentuellt, t.ex 50%, då väljer man procent istället. (4) Tryck på Resize Pic! när du är klar.
    resize3.png

4. Klicka sedan på Save to Disk för att spara bilden på datorn.
    resize4.png

Beskär en bild
Ibland är kanske en bild stor men motivet litet eller i hörnet av bilden. Man kan då beskära den så att det ser bättre ut. Man gör då såhär:
  1. Gå till http://www.picresize.com/
    crop1.png

2. (1) Klicka på Välj fil och leta upp bilden som du vill förminska. (2) Klicka sedan på Continue...
    crop2.png

3. (1) Makera det område på bilden som du vill behålla genom att hålla ned musen och dra diagonalt över det valda området. (2) Tryck sedan på Crop Selection för att beskära den markerade delen.
    crop3.png

4. (frivilligt) Om bilden fortfarande är väldigt stor så kan man förminska den också. (1) Längre ned på sidan väljer du i så fall Custom Size... i rullgardinsmenyn. (2) Skriv in hur bred bilden skall bli (1024 pixlar är ett bra mått för Guppa). (3) Välj Pixels (bildpunkter) i rullgardinsmenyn. Man kan även välja att förminska bilden procentuellt, t.ex halvera den till 50%. (4) Tryck på I'm Done, Resize My Picture! när du är klar.
    Ibland så blir bilden lagom stor efter att man har beskurit den och då behöver man inte förminska utan kan välja No resize i rullgardinsmenyn.
    crop4.png

5. Klicka sedan på Save to Disk för att spara bilden på datorn.
    crop5.png

Om ni har några frågor eller stöter på patrull så är det bara att hojta till nedan så kommer jag till undsättning! :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Image
Lime

Return to Evenemang