Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10209

• h2racing
  • h2racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

conny skrev: Har lite info för dom som kör i Gävle. Var idag i kontakt med Rolf Bergström på länstyrelsen i Gävle.Han var den som som ritade kartan som jag ska försöka ladda upp.

Var får man åka?
Som framgår ovan har Länsstyrelsen beslutat om var det är tillåtet att färdas med vattenskoter. Dessa områden är utan undantag belägna i havet i anslutning till allmänna farleder. I övriga vattenområden råder idag förbud att köra vattenskoter. Detsamma gäller också för vissa avsnitt av de farleder som passerar genom områden med höga natur- eller kulturmiljövärden eller är betydelsefulla för fisket. De allmänna farlederna finns angivna i Sjöfartsverket författningssamling
Färd mellan strand och tillåtet område får ske kortaste färdväg i maximalt 8 knop om området är beläget högst 600 meter från sjösättningsplatsen. Färd genom naturreservat, Natura 2000-område eller allmän badplats är inte tillåten.

Till det här hör att enligt kartan så sträcker sig området till Purrutsgrund i norr och en bit förbi Eggegrund.Där slutar inte åkningen utan bara den allmänna farleden.Alltså är det ok att åka på öppet hav. Tänkte ringa till kustarn och höra om dom nu ska sälja sina skotrar efter som dom kan ju inte heller få köra där inte vi får köra men jag orkade inte va så dryg.

Mer infofinner ni på www.lansstyrelsen.se/gavleborg/a ... skoter.htm

Tänkte regga Kawan som båt.Eftersom pdf inte är tillåtet att ladda upp så kan jag skicka mail till er som vill ha en blankett.

MVH Conny

Bra information ! detta visste jag inte om. så enligt kartan som visar var man får köra så måste jag puttra ganska långt :-D och det är något jag aldrig kommer göra! om jag ska in mot gävle :-D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10210

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det här med förbud mot vattenskoter har drivits helt sjukt långt, vad jag inte kan förstå är hur dom tycker att det ska vara så hemskt, i vilket fall som helst så är det väl så att böterna för att framföra vattenskoter utanför avsatt område endast är 600:- om jag inte är helt ute och cyklar. Detta + en avvägning av risken att stöta på farbror blå gör att jag skulle fortsätta i vilket fall som helst...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10212

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det är inte böterna som gör det hela så sjukt. Det är hela upplägget med att myndigheter ska gå in och förstöra allt som är kul. I slutet på 80-talet hängde en kompis till mig på en 20 hästare på en ok jolle. Ni kan ju gissa hur den gick och man fick inte slå av på farten för fort för då sjönk den vilket hände ett par gånger. Det skulle alltså vara ok med dagen regelverk om jag har förstått det hela rätt.

Nu har jag en mer miljövänlig motor och en försäkring som jag aldrig har haft tidigare på båtarna jag haft. Jag menar en ny kawa kostar 170.000kr + försäkring 6300 kr. Sen ska man åka o hålla koll på kustarna. Men det är ok och åka med en v8 med raka rör som hörs över hela bukten. Tror att dom som styr glömt bort vilka som betalar deras löner.

Det var tom en kärring som var på mig när jag stod och tankade vid macken. En riktig surkärring som sa att jag inte fick köra med den i sjön i närheten för då skulle hon ringa polisen.

Har aldrig kört där men vad har vi för rykte egentligen? Andra tycker att det är kanon och vill hellre ha en sån än båt men vill inte frugan och då blir det ju som det blir.

Jag kommer ochså köra som jag vill men ska nog försöka få den reggad så får vi se vad som händer om man blir stoppad. En sak bara blir ni stoppade så säg att ni vill ha rådrum till kustarna. Då har ni tid på er att bestämma hur ni vill ställa er till "brottet". Blir ju mer jobb för myndigheterna iallafall.
Först till Eggegrund vinner......

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10216

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det e ju inget roligt rykte precis.
Åkte i lidan som rinner igenom lidköping för ett par veckor sen på tomgång o kika lite, vad kan en rxp göra på tomgång??? 1-2 knop kanske, begränsningen är 3 knop igenom stan. det står massa fiskare jämt där o ja fick höra från 1a fiskaren -Nu kör du lungt med den där saken här! ropa dom till mig.
100 meter bort står nästa -Åk inte här med den där, du förstör fiskelivet här!
Det finns inget fiskeliv i den kloak ån.
Ignorera dom bara men hade det vart för ett par år sen hade dom nog blitt blöta :-D
Vad e det för mentalitet folk har??? eller är det den typiskt svenska avundsjukan??
Typiskt och att dra alla över en kant, sen finns det ju tyvärr alltid folk som kör som idioter o förstör för andra!

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10220

• nbd
  • nbd Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Personligen tycker jag iofs att något måste göras, i vissa fall det buskörs en hel del mm. så jag förstår att folk blir förbannade. Det är en liten klick människor som förstör nöjet för många av oss andra, personligen använder jag nästan enbart min skoter som ett transsportmedel för att ta mig runt i skärgården på ett billigt och smidigt sätt och samtidigt slipper alla problem ett båtägande innebär.

Jag tror bästa receptet på en lösning är att om/när kravet på båtkörkort införs så kommer den automatiskt med en åldersgräns på 18år samt att du måste ha en utbildning. Om detta blir verklighet så anser jag att detta i samband med sjölagen är ett tillräckligt bra instrument för kustbevakningen att göra sitt jobb. Självklart så ska "båtkörkortet" kunna dras in om det finns skäl för detta. Självklart kommer det alltid förekomma olovlig körning av folk som inte har "båtkörkortet" osv. men dessa problem har man även med vattenskoterförordningen samt inom biltrafiken idag och det är upp till myndigheterna att stävja detta.

Blir detta verklighet kan man skrota vattenskoterförordningen som är direkt diskriminerande mot en intressegrupp tillskillnad från ovanstående som gäller alla som färdas på sjön.

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10222

• fredrik00
  • fredrik00 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
En dom kommer den 28 Oktober , en vattenskoterförare som har kört där det är "förbjudet" att köra vattenskoter, frias han där så är nog saken klar, (utan försvarare)

Skulle han dömas så tas det upp ett nytt mål den 11 november , och då kommer saken tas upp ordentligt

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 5 månader sedan #10421

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Håll oss uppgraderade hur det går på rättegången, mvh

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 5 månader sedan #10427

• rx-millenium
  • rx-millenium Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Väntar spänt på domen..

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 5 månader sedan #10489

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Någon som hört något om domen??

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 5 månader sedan #10491

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

fredrik00 skrev: Blir intressant och se hur länsstyrelsena kommer sätta ut tillåtna områden, så det ej strider mot § 3 i vattenskoterförordningen...

Länsstyrelsen blekinge har inga avsikter i detta - har frågat och påpekat avvikelsen mot förordningen!! :winner:

Sidan laddades på: 0.088 sekunder