Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19337

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Man blir så jädra matt....
Men det är väl bara att gilla läget vi är ju vattnets sporthojar vilket har samma bekymmer.
Det är ju inte farkosten/fordonet som är farligt utan personen som framför det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19409

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Fordonet i sig är bevisligen praktiskt eftersom kustbevakningen själva använder det i tjänsten.
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19412

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag skall under morgon dagen ringa till Kristina Falk Strand som är den person som handa håller dessa frågor hos KVB och fråga henen vad Christer Petterson Stationschef Höllviken menar när han säger att de inte kan ingripa mot maskiner som kör i full fart bland ankrande båtar i hamnen. Skulle det vara så, så säger ju han i stort sätt att hastighets gränserna inte gäller oss skoteråkare. Återkommer med svar efter samtalet med Kristina.
/Robban

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19418

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Robban skrev: Jag skall under morgon dagen ringa till Kristina Falk Strand som är den person som handa håller dessa frågor hos KVB och fråga henen vad Christer Petterson Stationschef Höllviken menar när han säger att de inte kan ingripa mot maskiner som kör i full fart bland ankrande båtar i hamnen. Skulle det vara så, så säger ju han i stort sätt att hastighets gränserna inte gäller oss skoteråkare. Återkommer med svar efter samtalet med Kristina.
/Robban

Kristina var tyvärr på semester, men efter att pratat med Christer Petterson chef så framkom det att de har redan pratat med honom att han uttalande inte var helt rätt. Och jag blev lovad att det skulle gå ut information till Kvb syd att vara lite tydligare när de pratar med press. Vi bedöms som båtar inget annat, samma regler gäller oss som det gäller båtar för stunden. Kristina kommer jag prata med om ca 3veckor när hon är tillbaka från sin semester.
/Robban

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19441

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Kort inslag på SVT Play om att mannen nu funnits.

Såg att det stod en notis i DN i morse (sida 2 tror jag) om detsamma. Men det var lite dumma formuleringar, tycker jag, som syftar på att det är osäkert om Kustbevakningen skulle kunna rapportera händelsen eller inte om hon inte kört ihjäl någon. Sjöfylla kan man väl alltid rapportera??
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19460

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Men är det verkligen på det sätt du lägger fram det, Robban ?

Om inte jag tolkat situationen fel, Så finns det en lag som förbjuder vattenskotrar att köra utanför utmärkta områden! Det finns också en definition på hur en vattenskoter ser ut i Sverige !

Det är ju därför vi ser på alla länsstyrelsens hemsidor om var och hur vi får framföra vatteskotrar.

Det har nu visat sig i ett antal rättsfall, att lagen i fråga inte håller i förrhållande till EG rätt.
Och att i och med det har myndigheter som ska se till att lagar efterlevs, nu har bestämt sig för att inte rapportera förseelser mot lagen!

Tycker även vi ska använda oss av korrekt information och inte ge folk intrycket av att det inte finns någon lag för vattenskotrar.

Rätta mig om jag har fel.

/Roffe

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19465

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Kada skrev: Men är det verkligen på det sätt du lägger fram det, Robban ?

Om inte jag tolkat situationen fel, Så finns det en lag som förbjuder vattenskotrar att köra utanför utmärkta områden! Det finns också en definition på hur en vattenskoter ser ut i Sverige !

Det är ju därför vi ser på alla länsstyrelsens hemsidor om var och hur vi får framföra vatteskotrar.

Det har nu visat sig i ett antal rättsfall, att lagen i fråga inte håller i förrhållande till EG rätt.
Och att i och med det har myndigheter som ska se till att lagar efterlevs, nu har bestämt sig för att inte rapportera förseelser mot lagen!

Tycker även vi ska använda oss av korrekt information och inte ge folk intrycket av att det inte finns någon lag för vattenskotrar.

Rätta mig om jag har fel.

/Roffe

Enligt den informationen som KVB har gett mig muntligt via telefon och även då jag pratat med herrarna både på båtmässan och ute till sjös, så är rättsläget så att de har fått direktiv uppifrån att inte agera så länge vi inte bryter mot gällande sjöregler. Att få något skriftligt är inte helt lätt därför skal jag tala med Kristina Falk Strand då hon är tillbaka från sin semester. Just nu är det bara att körar enligt vad de har sagt till mig. Där man får köra med motorbåt. Sen skall man veta att vårt land är långt och ibland så talar inte alla samma språk inom våra kära myndigheter, därför skall jag prata med Kristina då detta ligger på hennes bord.

Den lag som finns för vattenskotrar är satt ur spel för tillfället då ingen tillämpar den. Var det du menade Roffe eller sitter du på annan information?
Mvh/Robban

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19468

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Har inte mer info än vad läst mig till via diverse inlägg och länkar här på guppa, samt länsstyrelser och kustbevakning.

Jag är helt överens med dig att lagen är satt ur spel pga av ingen myndighet tillämpar den.
Dock finns den där, eller hur.

Tycker för övrigt att ni gör ett fantastiskt jobb som driver frågan mot myndigheterna, så att vi alla kan få fortsätta köra våra skotrar på samma sätt som alla andra båtar.

/Roffe

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 9 månader sedan #19472

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo, visst finns lagen fortfarande på papper någonstans i en lagbok (antar jag) men KBV/Polis ignorerar den och rapporterar endast för vanliga sjöbrott som vilken annan båt på vattnet.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: TV-inslag på Expressen.se 15 år 8 månader sedan #21391

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Robban skrev: Enligt den informationen som KVB har gett mig muntligt via telefon och även då jag pratat med herrarna både på båtmässan och ute till sjös, så är rättsläget så att de har fått direktiv uppifrån att inte agera så länge vi inte bryter mot gällande sjöregler. Att få något skriftligt är inte helt lätt därför skal jag tala med Kristina Falk Strand då hon är tillbaka från sin semester. Just nu är det bara att körar enligt vad de har sagt till mig. Där man får köra med motorbåt. Sen skall man veta att vårt land är långt och ibland så talar inte alla samma språk inom våra kära myndigheter, därför skall jag prata med Kristina då detta ligger på hennes bord.

Den lag som finns för vattenskotrar är satt ur spel för tillfället då ingen tillämpar den. Var det du menade Roffe eller sitter du på annan information?
Mvh/Robban

Hur har det gått med detta, fick du tag på Kristina på KBV??

Mogge
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder