Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Polis 15 år 9 månader sedan #20280

• rundis
  • rundis Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Blev i går stoppad av polisen på väg till en iläggningsramp i Motala (vid vättern / Boren).
han upplyste mej då om att hsn skulle bötfälla mej om jag lägger i min vattenskoter......
han började även att förhöra mej om jag visste vart man fick köra och vart man fick lägga i skotern. i mitt fall hadde jag inte koll på detta.
hur som helst så innebär dessa regler att det är TOTALT omöjligt att åka skoter i dessa farvatten.
enda sättet är att åka till Arkösund och lägga i skotern där.
sedan måste vi slussa till vättern. väl i vättern så får vi endast åka i en smal liten farled....
De personer som har strandtomt får heller inte lägga i sina skotrar från sin brygga, vilket i praktiken innebär att skoter i vättern ÄR KÖRT :twisted:

varför över huvud taget sälja dessa?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20286

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Vad skulle han bötfälla dej för?

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20289

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Suck... polisen borde ägna sig åt andra ligister som förpestar samhället än att ge sig på oss. Det verkar mer som att ni som vill köra i insjöar och i vattendrag som ligger mer in på fastlandet löper större risk att bli ertappade än oss kustbor. Försök att förklara för dessa gnälliga tjänstemän att vattenskotern ses som vilken båt som helst enligt kustbevakningen.

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20292

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej Rundis :-D

Jag utsattes för precis samma problem, var i varamon med familjen tog mig en repa fram och tillbaka längs med varamon för att sträcka lite på skotern, när jag väl kommer in och sätter mig för att flåsa ut kommer en polis fram till mig och drar exakt samma historia som han sa för dig där. Det var folk som hade ringt in och klagat över oljudet från vattenskotrarna.

Jag kunde inte hålla mig så när vi satt där och han tjatade om alla regler vände jag på huvudet och pekade bort mot en stor amrikaner på säker 3-4ton som låg Max 3-4m från land och då ifråga satte jag hur han kan få ligga där, vad säger att ett barn inte kan hamna under den där båten och hur kommer det säg att han får åka innan för bojarna, (det finns orange;a bojar längs med hela stranden som markerar att man inte får åka innanför med båt) Har han betalt för att få åka innanför bojarna eller vad är det frågan om? Fick inget bra svar av polisen mer en att "aa jo det har du ju rätt i där får han ju inte ligga" Sedan tog han upp sina kartor och visade var man fick åka, endast mitt i farleden och man fick bara sjösätta i Norrköping, min fråga blir då hur i helvete ska jag kunna åka i farleden om jag inte få sjösätta i vättern? Helikopter? Sedan var det slutpratat och polisen tog sina uppgifter och gick därifrån han avsluta med : "Du kan ju säga till dina vänner att det är förbjudet att köra i vättern, ha en fortsatt trevlig dag" :-D

Och då kom grädden på moset! När polisen gått ca 30m ifrån mig kommer 5-6 skotrar utifrån vättern i fullfart och leker av sig längs med hela varamonbaden och jag kunde inte mer än att sätta mig och njuta och se på hur maktlös polisen var där på land! :-D

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20293

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hur tror ni att polisen och kustbevakningen agerar om man åker i en stor grupp? De verkar gärna ge sig på enstaka förare fula som de är. Likaväl som man inte får diskriminera vissa minoriteter som folkgrupper så borde samma gälla vattenskoterförare. Det finns ju en del som är kända för att stjäla saker ;) Tänk om alla dessa skulle dras över en kam!

Hur som helst så blir man mörkrädd av dessa hjärncellsdöda beslutsfattare som vi betalar våra skattepengar till för att försörja dessa kräk!

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20296

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
En guppa träff i nordens största insjö bad vore ju något att fundera över, förra helgen var det över 10000personer på stranden, så man har ju lite publik :lol:

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20297

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
JAg är ju rätt ny på detta med vattenskoter och nu blev jag helt förbryllad.
Vart står det att man inte får köra vattenscoter i vättern?? :?
Är det så i hela vättern eller är det nått som är lokalt runt Motala?
Det verkar ju vara helt sjukt om man inte skulle få sjösätta, jag tolkade det som stod ang. sjösättning vid ej tillåtet vatten för vattenskoter så fick man ändå sjösätta och ta sig ut till "godkänt" vatten om man körde i typ 3-5 knop.
Eller missuppfattade jag texten som stod. :?
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20298

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20310

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag är inte så jättebekymrad av någon anledning, snöskotrar får ju oxå bara köras på skoterled, och det är i princip omöjligt att ta sig från garaget till leden för säkert 90% av alla skoterägare på ett lagligt sätt utan att släpa maskinen, men det verkar ju inte gå någon nöd på dem trots detta?
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Polis 15 år 9 månader sedan #20312

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tråkigt när man stöter på sånna där poliser som bara vill bråka med folk och utnyttja sin makt.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Sidan laddades på: 0.060 sekunder