Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21490

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
reservcigg och tändare i en plastpåse, helst runt halsen :lol:
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21499

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Pellegp1300r skrev: Bra lista! Men som sagt, hur ska man få med sig allt om man inte kör ett lastfartyg ;)

Jag får plats med det mesta av det där i min RXP-X (eller bärandes på kroppen). Det jag inte har och som är skrymmande är väl paddel, med den borde man kunna montera någonstans kring batteriet kanske med bra fästanordning.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21502

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Om man tar med sig sin Honda Aquatrax behöver man bara saker till att fixa sig själv med vid ev vurpor.
Kniv och cyklop kan ju vara bra att ha. Men att ha med saker till att repa skotern känns för mig rätt onödigt.
Skulle skoter mot förmodan ändå gå sönder så ordnar man allt med en telefon och cash.
Att ligga ute på sjön och meka skoter känns lite white trash.

/ Mr C

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21503

• goka
  • goka Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member

Lime skrev:

Pellegp1300r skrev: Bra lista! Men som sagt, hur ska man få med sig allt om man inte kör ett lastfartyg ;)

Jag får plats med det mesta av det där i min RXP-X (eller bärandes på kroppen). Det jag inte har och som är skrymmande är väl paddel, med den borde man kunna montera någonstans kring batteriet kanske med bra fästanordning.

Precis. det mesta av prylarna är ju ganska små. Jag har lagt min paddel mellan tanken och skrovet på styrbordsidan. En teleskop-paddel från Biltema:
biltema.se/sv/Bat/Aror-och-Paddl ... skopskaft/Bild 034.jpg
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21506

• goka
  • goka Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member

Chrisse6 skrev: Om man tar med sig sin Honda Aquatrax behöver man bara saker till att fixa sig själv med vid ev vurpor.
Kniv och cyklop kan ju vara bra att ha. Men att ha med saker till att repa skotern känns för mig rätt onödigt.
Skulle skoter mot förmodan ändå gå sönder så ordnar man allt med en telefon och cash.
Att ligga ute på sjön och meka skoter känns lite white trash.

/ Mr C

Ja, det är ju kul att höra att du litar på din mobiltäckning och dina cash.
Denna lista är ingen "måste lista"
Allt man packar med sig har ju förstås med att göra vart man åker och kanske ibland också hur man åker.
Kör man mitt i en farled i innerskärgården där man kan se flera hundra båtar var än man vänder sig, så kanske lite höga rop och en hand-viftning kan räcka för att få lite hjälp.
Åker man däremot långturer i t.ex. ytterskärgården i slutet av Oktober/November, när övrigt båtfolk har packat in sitt för vintern, och får läckage på en slang, tomt batteri eller dyl, så kommer man inte speciellt långt med en telefon och lite cash.
Sedan handlar det inte om att meka, utan att provisoriskt göra en lagning för att kunna ta sig tillbaka hem.
Med dessa sakter kan man också kanske hjälpa andra ute på sjön som fått problem, liksom vi skulle önska att andra hjälpte oss i en liknande situation.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21507

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

goka skrev:

Lime skrev:

Precis. det mesta av prylarna är ju ganska små. Jag har lagt min paddel mellan tanken och skrovet på styrbordsidan. En teleskop-paddel från Biltema:
biltema.se/sv/Bat/Aror-och-Paddl ... skopskaft/Bild 034.jpg

Inte för att va ordpolis men är det där inte babord sida eller ser ja helt vint ;)

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21508

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Tänkte på Nödbloss/raket. skulle man inte kunna fästa de under sittsen? eller är dom kännsliga för värme? ha tänkt många gng att man skulle kunna sätta nått där, samma om man lyfter ur "Baljan" fram så finns de ju en del plats på sidorna? iaf på min RX. Måste tänka lite Macgyver stajl! :-D

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21516

• dufva
  • dufva Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

strandraggarn skrev: Tänkte på Nödbloss/raket. skulle man inte kunna fästa de under sittsen? eller är dom kännsliga för värme? ha tänkt många gng att man skulle kunna sätta nått där, samma om man lyfter ur "Baljan" fram så finns de ju en del plats på sidorna? iaf på min RX. Måste tänka lite Macgyver stajl! :-D

Skulle aldrig placera nödbloss/raket i närheten av motorn. Bättre att köra det i dubbla plastpåsar under flytvästen.
Att ta det lugnt på sjön innebär att du är lugn när du passerar båtar med gasen i botten.

RXP 215 -07

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21519

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag har tejpat fast nödraketen och nödblosset på bensintanken klart bästa stället. Nä skämt åsido nödraketen ligger i främre styvfack och nödblosset sitter fast utanpå flytvästen så att det är lätt att nå om du trillar av skotern i en farled tex att ha grejerna innanför flytvästen skulle inte jag direkt välja det skall vara lätt att få fram nödblosset då detta är en sak som används vid korta avstånd till den som man vi vissa att man är i nöd för.
/Robban

Re: Packa för säkerheten! 15 år 8 månader sedan #21520

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Robban skrev: Jag har tejpat fast nödraketen och nödblosset på bensintanken klart bästa stället. Nä skämt åsido nödraketen ligger i främre styvfack och nödblosset sitter fast utanpå flytvästen så att det är lätt att nå om du trillar av skotern i en farled tex att ha grejerna innanför flytvästen skulle inte jag direkt välja det skall vara lätt att få fram nödblosset då detta är en sak som används vid korta avstånd till den som man vi vissa att man är i nöd för.
/Robban

Men känsliga är dessa prylar för vatten? Jag blir ju ganska blöt när jag kör (stänker mycket och ett och annat dopp :roll: ). Klarar de sig om man har dem direkt på västen? Och med främre stuvfacket menar du stora plastbaljan då eller?
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder