Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24787

• sålön
  • sålön Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Men nu när vi då pratar om det här.

Är då FZS inte samma lekmaskin som RXP och RXP-X?
vad skiljer dom åt?
Någon får gärna skriva upp för och nackdelar för samtliga prestandar skotrar.

Trodde FZS skulle vara den vassaste på marknaden idag...

Men ja har kanske fått fel uppfattningen, men har då seadoo samma kvalite som yamaha?

Är RXP och RXP-X billigare än FZS då?

OM man tänker på reperationer osv...lagningar.. Vilken ska man då ha för att minimerar kostnaden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24790

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

sålön skrev: (...)
Men ja har kanske fått fel uppfattningen, men har då seadoo samma kvalite som yamaha?

Är RXP och RXP-X billigare än FZS då?

OM man tänker på reperationer osv...lagningar.. Vilken ska man då ha för att minimerar kostnaden.

Som jag skrev i min tidigare post så tycker jag att RXP(-X) ger mest fart och fläkt för pengarna medans Yamaha verkar hålla bättre. Yamaha är rätt mycket dyrare också.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24791

• pottzr
  • pottzr Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Vilken skoter man skall ha är alltid svårt!

Men vill man ha kvalitet så är ju en Yamaha svår slagen i sitt original utförande!

Tex dom som jag kör med här i strömstad har vi bara i sommar förlorat 3st seadoo rxp-x i olika former av motor/kompressor haveri och en IS med det vanliga hydral skiten som rasat.

Jag tycker att Yamaha med sinna 1800cc är väldigt rätt. Kanske inte är snabbast eller lika bra att leka med, men man har ialla fall en pålitlig skoter under sommaren!

Köp den! :winner:

// jocke
Offshore:

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24793

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Hej,

Det finns många uppfattningar om olika märken och min personliga uppfattning är att en RXP-X RS kan vara rolig att leka med då den är rejält pigg och lätt, om du kan acceptera den genomgående låga kvaliten och behovet av kontinuerliga servicar på SeaDoo´n som varumärke.

Det räcker att ta en titt blocket och notera annonserna; "renoverad", "ny kompressor", "ny motor" etc etc så får du en egen inblick i kvalitets situationen på marknaden.

Har du planer på att "stressa" motorn bör du se dig om efter ett annat varumärke med lite mer kubik...

Angående import så skulle jag nog säga att chanserna att bli stoppad i tullen är ca 80-90 %
Fråga runt på forumet så får du se resultatet av 2010 års importförsök.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24794

• rasmus.glans
  • rasmus.glans Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
då hade dom tur här uppe i strömstad då!
dom importerade 5-10 skotrar o ingen blev stoppad!
är inte riktigt säker men ja tror dom kom till oslo?
eller hur var de pottzR
yamaha fx 140 -04 Såld!

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24799

• sålön
  • sålön Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

Ribextremeracing skrev: Hej,

Det finns många uppfattningar om olika märken och min personliga uppfattning är att en RXP-X RS kan vara rolig att leka med då den är rejält pigg och lätt, om du kan acceptera den genomgående låga kvaliten och behovet av kontinuerliga servicar på SeaDoo´n som varumärke.

Det räcker att ta en titt blocket och notera annonserna; "renoverad", "ny kompressor", "ny motor" etc etc så får du en egen inblick i kvalitets situationen på marknaden.

Har du planer på att "stressa" motorn bör du se dig om efter ett annat varumärke med lite mer kubik...

Angående import så skulle jag nog säga att chanserna att bli stoppad i tullen är ca 80-90 %
Fråga runt på forumet så får du se resultatet av 2010 års importförsök.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

Antar att de är dig jag träffade på mässan i våras, där du bla hade din super FZR.
Skickade ett mail till dig tidigare i veckan angående FZS, men har inte fått något svar..

Angående import. Dessa siffror du nu säger till mig, rätta mig om jag har fel, men är inte det skotrar som icke är CE-märkta?

SOm ja nämnde ovan, kommer isf låta CG-marine ta in skotern till mig, och dom gör det via holland där den får moms. När den blivit godkänd där ska de u inte vara några problem att få in den i sverige då momsen redan är betalt = inom EU får varor fritt förflyttas.
Eller har jag fel?
Och förstår inte varför det skulle vara mycket stopp bland skotrar i tullen som är CE märkta då båtar åker igenom lätt. Kusinen min köpte en Skater 21 via CG-marine,, inga problem någonstanns. Men självklart, ja vet nog inte mer än vad ni kan om vad som stoppas eller inte i tullen.

JO men har nu bestämt mig för att köpa en FZS helt klart!

En fråga för er som har denna maskin.
Ville först få hem en 2011..men 2010, skiljer det egentligen något på dom? Förutom färgen?

Mvh Henrik

CG-marine 15 år 5 månader sedan #24801

• affe850
  • affe850 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
En fundering

Är allt i sin ordning?
Vilken hemsida har dom?

När jag sökte hitta jag länkat till
www.maringuiden.se/forum/;thread=6528
www.blocket.se/cg-marine-international-inc

Läs igenom....
Andreas
Yamaha FX SHO

Såld
Yamaha GP 800

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24802

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Yamma FZR är milslängder från att vara så roligt och underhållande som en RXP-X kan vara.
Ungefär som att jämföra en bussliknande Toyota Verso och en Cheva Camaro...

Kolla med din importör om han/hon kan garantera att din skoter kommer hem ordentligt, sedan vet dom flesta på eftermarknaden att det spelar mkt liten roll om skotern är dirketimporterad eller svensksåld...

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24804

• vedboden
  • vedboden Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag är alltid misstänksam vad gäller importer från USA, jag betalade 50k(50%) för en båt för ca 5 år sen och jag har fortfarande inte sett röken av den, jag blev tvärlurad fast killen hade familj och allt i en lägenhet som jag var i, när vi var ner och skulle banka skiten ur han så hade han och hela familjen flyttat till USA

Sen att killen som startade denna tråden blev medlem på guppa.se för 3 dagar sen gör ingenting bättre, hade det varit en kille som varit medlem i 4-5 år och skrivit några 100 inlägg så hade det varit mer trovärdigt... tyvärr så är jag rejält misstänksam till allt sånt här. Jag rekomenderar alla att åka över och göra affären själv med fraktbolaget osv.

Re: Importerar från Usa 15 år 5 månader sedan #24805

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Godmorgon Sålön,

Skillnaden mellan alla modeller i SHO familjen (SHO,FZS & FZR) är följande:

2008: Lansering SHO

2009: Lansering FZR / FZS

2010: En uppdatering i jetpumpen som avlastar packboxarna/lagren (Annan impeller original dock samma 12x19 men annan "impressning" samt en förändring i Exhaust assembly som förändrar vattenflödet till vattenboxen

2011: Som ovan + den nya kompressorkopplingen

Körmässigt är det ingen skillnad på skrovet mellan FZR och FZS. Det är bara sadeln som gör att man tycker det skiljer dem emellan. Skrovet är 15 cm kortare än SHO modellen och är mer "framtungt" och steglisterna spelar därför en annan roll hydrodynamiskt.
Dock så skiljer vatten "ingången" till jetpumpen sig markant mellan SHO & FZR/FZS och det begränsar en SHO till ca 88 mph/140 km/h/76 knop innan den går sönder oavsett förstärkning av hela pumptunnel inkl pumpskon (Vattentrycket blir hårdare än man kan förstärka helt enkelt)

Uppsummerat är Yamaha konsekvent "dyrare" och en helt annan kvalitet (Min egen personliga uppfattning) än andra varumärken på marknaden.

De första 2011 FZR & FZS modellerna får jag lagom till mässan slutet av februari "Allt för Sjön" och för provkörning har jag endast kvar "i sjön" ett antal otrimmade och trimmade SHO skotrar, FZR skotrarna (otrimmade) är vinterförvarade och de trimmade är i molekyler för att möta nästa tävlingssäsong. Eventuellt får jag in en original FZR för provkörning i mitten av december som du då kan provköra.

Välkommen att höra av dig

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Sidan laddades på: 0.071 sekunder