Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44143

• Ronis
  • Ronis Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Idag gick det inte att hålla sig längre - jag var var bara tvungen att testa mitt "nyinköp" jag gjorde i vintras, en Kawasaki STX 15f -05.
Körde några vändor fram och tillbaka i viken med varierande varvtal. Efter kanske 10-15min körning blev motorn överhettad och summer och varningslampa tändes. När jag stängde av så kom det ånga ur "skvallerhålet" på höger sida. Lät motorn svalna i nån timme medan jag letade fel men hittade inget speciellt. Provade att köra lite försiktigt efter det. Konstaterade då att det inte var nån stråle ur "skvallerröret", utan mer som ett "pensionärs-pink" ;) . Vill minnas att när jag körde motorn i förra veckan och hade slang kopplad, så var det en riktig "tonårsstråle" :P ...

Tänkte sätta mig in i hur kylsystemet på skotern fungerar för att försöka lista ut hur man kan testa/felsöka, men tänkte först kolla här om det är nån som kan tipsa om var man kan börja leta? Helt klart verkar det vara lite lite kylvattenflöde, men vad kan det bero på?

Googlade och fick upp några möjliga scenarier - igensatt kylvattenfilter, avlagringar i slangar och kylkanaler eller nåt lager i vattenjeten som är dåligt.

Skotern har tidigare gått på västkusten men förra ägaren bedyrade att den spolats ur efter varje gång den körts.... :unsure: Dirifttid ca 85h.

Hoppas nån kan tipsa mig om var jag ska börja...

mvh/ Ronis

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44144

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Skulle börja med att kolla vattenintaget som sitter på pumphuset, kan sätta igen sig även om man spolat ur med färskvatten efter att man kört
Kawasaki R-rated

just for fun

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44147

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member
Ok. Antar att det är den som sitter uppe på pumphuset med 2(?) skruvar. Ingen tätning man behöver för att få det tätt sen?

Kan man klämma ihop / plugga några slangar så man kan skölja ur systemet med motorn avstängd, utan att fylla motorn(via avgassystemet) med vatten? Vore ju toppen isf.

Mvh /Ronis

Dinky skrev: Skulle börja med att kolla vattenintaget som sitter på pumphuset, kan sätta igen sig även om man spolat ur med färskvatten efter att man kört

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44149

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd

Ronis skrev: Ok. Antar att det är den som sitter uppe på pumphuset med 2(?) skruvar. Ingen tätning man behöver för att få det tätt sen?

Ja precis uppe på huset, sitter som en O-ring i ett spår runt anläggningsytan och den brukar gå bra att montera dit igen

Kan man klämma ihop / plugga några slangar så man kan skölja ur systemet med motorn avstängd, utan att fylla motorn(via avgassystemet) med vatten? Vore ju toppen isf.

På STX är det väl anslutningar (slag(ar)) till vattenboxen sen borde det väl även komma vatten från avgasmantlingen är dock lite osäker på hur det ser ut på stx.
Enklast är nog att köra med motorn igång och spola ur på vanligt vis. Eller att använda tryckluft

Dinky skrev: Skulle börja med att kolla vattenintaget som sitter på pumphuset, kan sätta igen sig även om man spolat ur med färskvatten efter att man kört

Kawasaki R-rated

just for fun

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44154

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member
Vattenintaget, dvs hålen i pumphuset verkade hyfsat rena. Gjorde rent med ett borr. Fortsätter felsökningen ikväll.

Fler tips?

Mvh /Ronis

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44155

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Jag skulle lossa hela intagsdelen på pumpen o göra rent. Så det inte sitter en "kaka" i den.
Övriga ställen det kan finnas samlingar är i övergångarna mellan slang och metall (slanganslutningarna)

Om du kör skotern på land med kopplat vatten någon minut, kommer det då vatten i pumpen, i avgaserna och i pissehålet?

(Kan vara andra orsaker till överhettning också, men hoppas och utgår ifrån kylvattenproblem än så länge, men kolla gärna o lukta på oljan också)
Kawasaki R-rated

just for fun

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44156

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej!

Är ”intagsdelen” nr 17 i skissen? Isf verkar det som om det inte går att få isär den mer än att lyfta på locket där slanganslutningarna sitter. Det verkar endast vara vertikala hål genom nr17 där vattnet går. Mao så borde det inte kunna sitta nån "kaka" i den.
Jag skulle iof kunna försöka ta bort den delen(17), men det verkar som jag då får bort hela härligheten, dvs impeller / pump. Verkar vara en drastisk åtgärd i nuläget. Får nog vänta lite med den operationen till senare.

Det jag inte riktigt fattar, är varför man har två ”inlets” – en som går via oljekylaren in i limpan och en annan som också går in i limpan via nr6(output cover)? Allt verkar sen blanda sig i toppen och gå vidare till avgassystemet, där det delas upp – en del går ut via avgaserna och en del verkar ledas tillbaka via blocket och upp i toppen igen. Minst sagt snurrigt, men det har säkert sina förklaringar…

Tänker iaf försöka spola delar av systemet baklänges så gott det är möjligt – det är ju inte helt lättmeckat runt motorn…

Bytte olja innan jag testade skotern och den är fortfarande fin och luktar som den ska.

Ska kolla ”pissehålet” och det andra….återkommer.

Mvh/ Ronis

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Last edit: av Ronis.

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44157

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Där kakan skulle kunna sitta är i den delen du kallar "locket där slanganslutningarna sitter".

Känns inte nödvändigt med en avhandling om varför kylsystemet ser ut som det gör utan vi låter nog det vara som det är :)
Kawasaki R-rated

just for fun

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44163

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member

Dinky skrev: ....Känns inte nödvändigt med en avhandling om varför kylsystemet ser ut som det gör utan vi låter nog det vara som det är :)

Kan va bra om man ska lista ut hur systemet ska spolas på bästa sätt :)

Nu har jag iaf spolat hela kylsystemet och haft alla anslutningar loss som går att komma åt utan att riva alltför mycket. Hittade egentligen inget konstigt - möjligen var silen vid vattenintaget något igensatt, men inte helt tätt. Återstår väl inget annat än att provköra lite försiktigt, fast denna gång med en paddel ombord... :oops:

Med Gardenan kopplad kom det bra med vatten i avgaset, jeten och skvallerröret...
(har enMP4- film på vattenflödet, men vet inte hur jag laddar upp den här)

mvh/ Ronis

STX 15f går varm! 11 år 3 månader sedan #44164

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Var intagssilen delvis igensatt så påverkar det självklart.
Kawasaki R-rated

just for fun

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder