Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15925

• j a l
  • j a l Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa en vattenskoter och under flera år velat, men nu har jag bestämt mig. Det är helt enkelt dags. ;) Som student har jag tyvärr inte hur mycket stålar som helst att lägga och för att maximera chanserna att få rätt skoter för mig och dessutom ett bra exemplar, har jag reggat mig här. Jag har läst relevanta trådar här och dessutom googlat i en halv evighet, men läser man på amerikanska forum så är allting antingen jättebra eller jättedåligt, så det ger inte så himla mycket. Därför tänkte jag nu ställa lite frågor här.

Min budget är plus minus 40 000 kr, lite plus och gärna mycket minus. Utbudet är väl ungefär vad som finns på blocket.se och här på forumet, så det är inte jättestort. De modeller som jag funderar på är alltså XP, XPDi, GSX, GP800r och GP1200r. Det är väl ungefär vad som finns i den prisklassen och utannonseras.

Jag vill helt enkelt ha mest bang for the bucks - som alla. ;) Båten gör 50 knop och skotern måste minst gå lika fort. Jag vill mest hoppa och leka och åka fort, men också kunna åka en bit ut i skärgården utan att riskera livet i vågorna. Polaren har en RXP som är original och den går ju som en liten jävel (typ så att man blir rädd, vilket är ett kvitto på att det går "bra") och det är synd att jag inte har råd med en sådan, men det måste helt enkelt gå så fort som möjligt och vara så roligt som möjligt trots det. Och man måste kunna åka två, så att man kan ta en tur med en polare bakpå utemellanåt. Så vad ska jag köpa? Vad är fördelarna och nackdelarna med de åk som utannonseras?

XP verkar vara en bra skoter all round men lite vinglig om man ska åka två och dra rätt mycket sås (vilket i och för sig inte är avgörande), GP1200r verkar vara bra på det mesta men har ömtåligare snurra än GP800r, vilken å andra sidan kanske inte ens gör 50 knop om jag inte har läst fel någonstans? GSX har jag inte fått något grepp om - är det en hopp- och lekmaskin som i och för sig går fort, eller är den "sämre" än XP? Och hur fort går åken som jag har radat upp egentligen? Och hur bra är de i sjö? Jag kommer att åka runt i Stockholms skärgård.

Alltså: Vad ska jag ha? Precis alla inputs uppskattas! Och om någon har ett åk till salu så får ni gärna kontakta mig!

Tack!

;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15928

• alex_57
  • alex_57 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag tycker att en Kawasaki STX-R 1200 skulle passa dig, jag hade en sådan innan RXT-X en jag har nu, den gick mycket bra, jämt med RXP, och roligare skoter får du nog leta efter! :-D
Den va ju 2-takt, vilket de dom du rada upp också är, så den drog en del soppa men inte stor skillnad mot den jag har idag faktiskt, den sålde jag precis för 55.000kr, finns inga liknande på blocket just nu men kommer säkert in någon snart igen! absolut den bästa skotern för dom pengarna! :-D
Kawasaki 260x -09 SÅLD!
Seadoo RXT-X -08 stage1+ SÅLD!
Kawasaki STX-R 1200 SÅLD!
Seadoo GTX SÅLD!

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15929

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja skulle slå till på en rx/rxdi för dom pengarna. Samma motor som i xp, stabil o skit kul att busa och leka med.

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15939

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Rekomenderar också att du köper dig en RX/RXDI

Lagom stor bra motor lättskruvat

Har annars en xp du kan få till vettig peng om du kan skruva lite själv... inget allvarligt utan behöver ett nytt startrelä
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15965

• j a l
  • New Member
  • New Member

alex_57 skrev: Jag tycker att en Kawasaki STX-R 1200 skulle passa dig, jag hade en sådan innan RXT-X en jag har nu, den gick mycket bra, jämt med RXP, och roligare skoter får du nog leta efter! :-D
Den va ju 2-takt, vilket de dom du rada upp också är, så den drog en del soppa men inte stor skillnad mot den jag har idag faktiskt, den sålde jag precis för 55.000kr, finns inga liknande på blocket just nu men kommer säkert in någon snart igen! absolut den bästa skotern för dom pengarna! :-D

Ok, det låter ju kanon, men det blir knepigt om det inte finns någon till salu! :-D Jag får väl hålla ögonen öppna. Vad får dig att säga att det är den bästa skotern för de pengarna? Vad gör den speciell?

tuffe skrev: Rekomenderar också att du köper dig en RX/RXDI

Lagom stor bra motor lättskruvat

Har annars en xp du kan få till vettig peng om du kan skruva lite själv... inget allvarligt utan behöver ett nytt startrelä

RX/RXDI alltså... Vad skiljer en sådan mot en XP? Den ser lite "tamare" ut än en XP. Är de lika snabba? Är en RX större/stabilare? Vilken är roligast att köra, liksom?

Jag är absolut intresserad av din XP. Vill du berätta mer om den? Om du inte vill göra det här, så får du hemskt gärna skicka ett PM!

Ingen som vill kommentera Yamahas maskiner? :-D

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15968

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15978

• j a l
  • New Member
  • New Member
Tack! Det var ett intressant svar! Jag har förstått att XP:n är litet vinglig. Då kanske det är en dålig idé att köpa en XP, för jag vet att jag inte kommer att åka ensam på den. Är RX då bättre kanske? Vad skiljer dem åt?

Visst är det samma skrov på GP800R som GP1200R och GP1300R? Hur "långsam" är en GP800R? Jag tänker på att det finns en till salu just nu, nämligen...

Hur är en vanlig GP1200, till exempel?

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15981

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5

J A L skrev: Tack! Det var ett intressant svar! Jag har förstått att XP:n är litet vinglig. Då kanske det är en dålig idé att köpa en XP, för jag vet att jag inte kommer att åka ensam på den. Är RX då bättre kanske? Vad skiljer dem åt?

Visst är det samma skrov på GP800R som GP1200R och GP1300R? Hur "långsam" är en GP800R? Jag tänker på att det finns en till salu just nu, nämligen...

Hur är en vanlig GP1200, till exempel?

Xp:n är vinglig men underhållande, inget man skjutsar omkring någon på dock.
Gpr har samma skrov oavsett motoralternativ, förutom smådetaljer men i stora hela samma.
Vanlig Gp1200 är helt okey för pengarna, dock mindre stabil än gpr:en.

Satsa på en RX/di eller en Gpr1200/1300.

-Lycka till!

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #15993

• alex_57
  • alex_57 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

J A L skrev:

alex_57 skrev: Jag tycker att en Kawasaki STX-R 1200 skulle passa dig, jag hade en sådan innan RXT-X en jag har nu, den gick mycket bra, jämt med RXP, och roligare skoter får du nog leta efter! :-D

Ok, det låter ju kanon, men det blir knepigt om det inte finns någon till salu! :-D Jag får väl hålla ögonen öppna. Vad får dig att säga att det är den bästa skotern för de pengarna? Vad gör den speciell?

För de första så är det en 04 och även nyare, istället för 00-02 or som rx/di, den är som en dröm och köra, även när det är mycket sjö, på platt vatten så drar den Seadoo rxp och rxt :-D
Jag har prov kört en rxdi och tycker kawan slår den med häst längder! :-D
Det är också grymt bra kvalité, jag hade min sedan den var ny och hade aldrig några bekymmer.

Den är rätt ovanlig, tror inte det är så många som testat den här på guppa, såldes inte i så många exemplar men det brukar komma upp någon då och då :-D
Kawasaki 260x -09 SÅLD!
Seadoo RXT-X -08 stage1+ SÅLD!
Kawasaki STX-R 1200 SÅLD!
Seadoo GTX SÅLD!

Re: Köpråd XP, GSX, GP800/1200r etc för max 40-50t kr? 16 år 1 månad sedan #16064

• j a l
  • New Member
  • New Member

BUSE skrev: Xp:n är vinglig men underhållande, inget man skjutsar omkring någon på dock.
Gpr har samma skrov oavsett motoralternativ, förutom smådetaljer men i stora hela samma.
Vanlig Gp1200 är helt okey för pengarna, dock mindre stabil än gpr:en.

Satsa på en RX/di eller en Gpr1200/1300.

-Lycka till!

Tack för ett intressant svar. ;) Synd att XP:n inte verkar vara rätt hoj åt mig. De ser annars rätt balla ut och det finns ju ett gäng av dem. Men jag vet fortfarande inte riktigt vad som skiljer RX:en mot XP:n, förutom utseendet då. ;) De har ju samma motor, som sagt.

alex_57 skrev: För de första så är det en 04 och även nyare, istället för 00-02 or som rx/di, den är som en dröm och köra, även när det är mycket sjö, på platt vatten så drar den Seadoo rxp och rxt ;)
Jag har prov kört en rxdi och tycker kawan slår den med häst längder! ;)
Det är också grymt bra kvalité, jag hade min sedan den var ny och hade aldrig några bekymmer.

Den är rätt ovanlig, tror inte det är så många som testat den här på guppa, såldes inte i så många exemplar men det brukar komma upp någon då och då ;)

Ålrajt, det låter ju bra! Synd bara att de är så ovanliga, men jag får väl helt enkelt hålla ögonen öppna. Det fanns ju någon Kawasaki 150-någonting till salu för ett tag sedan. Det kanske hade varit någonting?

Vill någon berätta mer om SeaDoo GSX:en? ;)

Sidan laddades på: 0.090 sekunder