Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39608

• johnpeee
  • johnpeee Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej guppa !

Har blivit äntligen blivit dags för mig att köpa min första skoter :-D
Trodde valet skulle bli lätt då jag ställt in mig på en seadoo RXP 215 men efter mycket läsning så är jag mycket fundersam på vad jag ska köpa nu. Efter att ha läst lite Seadoo vs Yamaha trådar här på guppa så skriver många ut om att seadoo har kompressor problem, att det går sönder hela tiden osv ( vet inte om det är för att dom själva kör Yamaha ) men det gör mig som är riktigt okunnig osäker.

Jag är ute efter en rolig skoter med bra tryck o fart som inte kommer kosta mig massa reparations pengar första säsongen.

Har en prisgrupp på 60-65

Mycket Tacksamm för hjälp guppa peoples !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39609

• hixxey
  • hixxey Profilbild
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Tack mottaget: 13
Köp en skoter som har dokumentation på reparationer/service. Kollar du detta och ser så att allt är gjort som det ska enligt intervall och även sköter det själv. Så ska det inte vara någon fara. Du kanske bör hålla dig undan från dem tidigaste rxp modellerna från 04 och något år framåt. Köper du från 06- så bör alla små sjukdommar vara hittade och åtgärdade. Har själv en RXP 215 RXP.
Karlstad Jetracing

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39610

• johnpeee
  • New Member
  • New Member
Det ska jag absolut kolla upp när jag hitta något intressant.
Hittar dock bara 04/05 på blocket. Finns det liknande problem hos yamaha eller är detta just seadoo RXP 215 som har dessa sjukdomar ( eller har lätt att få )
Har du haft några problem med din RXP?

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39611

• johnpeee
  • New Member
  • New Member

hixxey skrev: Köp en skoter som har dokumentation på reparationer/service. Kollar du detta och ser så att allt är gjort som det ska enligt intervall och även sköter det själv. Så ska det inte vara någon fara. Du kanske bör hålla dig undan från dem tidigaste rxp modellerna från 04 och något år framåt. Köper du från 06- så bör alla små sjukdommar vara hittade och åtgärdade. Har själv en RXP 215 RXP.

Kanske lite vågat att köpa denna då www.blocket.se/kalmar/Seadoo_RXP ... ?ca=22&w=3

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39617

• bottcher
  • bottcher Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Min var en 05a på 154h. Fanns papper på kompressorserivce vid 100h men ville ändå va säker på att brickorna i kompressorn inte skulle rasa för mig så började med att göra stora kompressorrenoveringen (ca 5000kr) sen olja o filter o stift på de så drar de snabbt iväg.
Men hade inte dratt mig för o köpa en tidigare årsmodell sålänge där finns dokumentation. Just rxpn är så vanliga över i usa så alla småfel finns väldokumenterade på nätet.

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39619

• johnpeee
  • New Member
  • New Member

bottcher skrev: Min var en 05a på 154h. Fanns papper på kompressorserivce vid 100h men ville ändå va säker på att brickorna i kompressorn inte skulle rasa för mig så började med att göra stora kompressorrenoveringen (ca 5000kr) sen olja o filter o stift på de så drar de snabbt iväg.
Men hade inte dratt mig för o köpa en tidigare årsmodell sålänge där finns dokumentation. Just rxpn är så vanliga över i usa så alla småfel finns väldokumenterade på nätet.

Tänkte åka och kolla på den jag länkade i helgen så får man hoppas han har papper på servicen o liknande. Hade varit lite surt nu när man jobbat hela sommaren o sparat till en skoter och den rasar när man köper den.
Något speciellt man ska kolla efter ?

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39620

• bottcher
  • bottcher Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag testkörde min ordentligt vid köp, och lät den ligga ett tag i vattnet och hade av locket o kollade så den inte tog in vatten nånstans. Har du möjlighet så ta kompressionstest på den på plats också (finns på biltema för nån hundralapp) Detta visar ganska snabbt om motorn är i okej skick. Sen somsagt titta igenom dokumenten.

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39621

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Tyvärr är många annonser borttagna/utgångna från blocket vid det här laget.
I höstas var utbudet ett helt annat där bra prutmån fanns.
Vänta in vårkanten då kommer många försöka bli av med maskinerna igen och du borde kunna pruta ner en 2006-2008 RXP (Om det är en sådan du är ute efter) till dom pengarna 60-65.000:-

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39623

• johnpeee
  • New Member
  • New Member

BUSE skrev: Tyvärr är många annonser borttagna/utgångna från blocket vid det här laget.
I höstas var utbudet ett helt annat där bra prutmån fanns.
Vänta in vårkanten då kommer många försöka bli av med maskinerna igen och du borde kunna pruta ner en 2006-2008 RXP (Om det är en sådan du är ute efter) till dom pengarna 60-65.000:-

Ja utbudet är inte överdriver stort just nu :/ Ja hoppas jag verkligen ! annars får jag börja med en Yamaha 1300 gpr 07 o se vad jag tycker. men Seadoo verkar vara roligare :)

Re: Dags för min första skoter ! 13 år 3 månader sedan #39632

• bottcher
  • bottcher Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Blev det den rxpn i kalmar? :winner:

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.068 sekunder