Vet inte om ja skulle kunna säga att Rotax motorerna håller dålig kvalitet. när det kommer till snöskotrar så är seadoo's e-tec motorer kända för att vara opålitliga då de får alldeles för lite soppa och olja som egentligen skulle behövas för en motor med deras prestanda uttag. Vilket leder till ständiga ras och motorrenoveringar.
men deras "vanliga" ski-doo samt lynx motorer håller lika bra som konkurrenternas. samt att de tillverkar suveräna Gokart motorer

men om man nu fokuserar på 1503 Rotaxen som sitter i seadoo skotrar så är de absolut ingen brist på kvalitet där heller.
GTI skotrarna går lätt 2000+ timmar innan motorn öppnas för inspektion enligt många av seadoo rentals i usa, vilket jag själv inte tvivlar på.
Rotaxen är iprincip skottsäker ifall den sköts med regelbundna olje och filter byten samt varmkörs innan belastning.
har inte vart med om ett enda motorrelaterat problem med en Rotax (förutom lite felkoder som egentligen varit elektronikbaserade)
man får också ha i åtanke att seadoo innehar 68% av vattenskoter marknaden i världen (är inte helt säker på om de va exakt 68% läste detta på greenhulk förra året) så det är då självklart att man både läser och hör om fler problem om seadoo's maskiner.
och i ditt fall får mecka med fler trasiga seadoo's tuffe

även fast de inte är mer olycksdrabbade än konkurenternas.
jag kan däremot att våga påstå att de äldre 215 motorerna haft mycket problem samt att de va mycket tekniska barnsjukdomar då IBR lanserades men allt detta är nu åtgärdat sedan något år tillbaka.
Så jag skulle absolut inte räkna bort seadoo ifall jag var du. jag vet själv att det inte är ett lätt val, men för mig så är det någonting speciellt med den underbara personligheten i rotax motorn och seadoo's olika skrov.
Om jag vore du skulle jag främst kolla på:
Seadoo Rxt-x (s3) och Rpx-x (t3)
yamaha FZS/FZR
Kawasaki 300/310