Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41722

• wicke
  • wicke Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Hej
Ny här på Guppa
Funderar på att köpa vattenskoter till sommaren, behöver hjälp och råd vad man ska välja och varför
Har kollat på Yamaha, Kawaski och Seadoo
Tanken är att köpa en ganska ny skoter som funkar i alla väder, är sjövan har både förarbevis och manöverintyg för högfartsbåt och många timmar på sjön i motorbåt så jag hoppas att jag även kan hantera en vattenskoter

Tacksam för många och tydliga svar både possitiva och negativa infallsvinklar om de olika märken och modeller från er som har erfarenheter

Wicke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41723

• wunderbarn
  • wunderbarn Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 4
Hej!
Till och börja med så skulle jag rekommendera dig till att vid något tillfälle åka och provsitta de olika skotrarna då de skiljer sig rätt mycket i design och känsla mellan tillverkarna.
Du kommer säkert få massvis med svar ifrån folk här som påstår att en av dessa 3 tillverkare är mycket bättre än de andra och tvärtom, men de alla är mer eller mindre lika driftsäkra och byggda med samma kvalitets känsla.
det är mer en fråga om vad man är ute efter och vad man värderar.

Och för mer specifika tips om modeller och märken som skulle passa dig behövs mer information om vad för egenskaper du anser viktiga och inom vilka användnings områden du ska ha den till.

Mvh

Last edit: av wunderbarn.

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41724

• wicke
  • Besökare
  • Besökare
Min tanke är att på någon av de kommande båtmässorna få både klämma och känna på de olika modellerna.
Har man som jag passerat de övre tonåren iallafall (40+) så är det i första hand ingen lekmaskin, ska kunna användas såväl på plattvatten som när det går ganska rejäl sjö. Alltså i alla väder och förhållanden men då inte extrema förhållanden...
Två-tresits så frugan även kan följa med på lite lugn åkning bland skären eller om hon stannar hemma så är det lite tuffare åkning alltså något av en allround skoter.

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41725

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Som redan skrivits, så kommer du säkert få olika råd och tyckanden. Eftersom din situation lite liknar min så kan jag berätta hur jag resonerade och valde. Jag ville framförallt ha en pålitlig skoter och slippa skruva i onödan, en allround skoter och en som retar grannarna så lite som möjligt, då jag kör en del i ån där jag bor, snart 40 som jag är...

Efter att läst mycket på Amerikanska siter om vad andra tyckte så var min slutsats att Yamaha Waverunner utan turbo/kompressor har väldigt gott rykte om driftsäkerhet. "Bara att byta olja filter och stift" en gång om året. 4-takt låter mindre och är snällare mot miljön än 2 takt (om det nu är ett alternativ), vilket är bra mot lättstötta grannar och åskådare.
Jag köpte en Yamaha FXHO 160hk som jag är väldigt nöjd med, även om man alltid vill ha mer effekt. Jag leker lite själv, drar Wakeboard med kompisar och vi åker lätt hela familjen med 2 vuxna och 2 dagis-barn på den. Med 3 fullvuxna så blir den dock lite instabil. Jag tycker den funkar bra både i platt-vatten och ute på östersjön, men har inget att jämföra med där.

Lycka till och berätta gärna när du bestämt dig
Yamaha FX HO 160hk -2004

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41728

• wicke
  • Besökare
  • Besökare
Tack för svaren hittintills, men det måste finnas fler som vill ge lite råd, alla åsikter tas emot med öppna armar.
Tror att jag vill ha en maskin med kompressor och lite mera tryck i när det behövs, hellre för mycket under sitsen än för lite...

W

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41729

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Ja skruvar mkt skotrar då ja driver en Service firma.. och ja skruvar mkt med seadoos som är trasiga....
Bra skotrar för mig ;)

Ja skulle satsat på en Yamaha Sho eller en Kawasaki Ultra 300 / 310
Lite större skrov går bra i vattnet även vid lite vågor och mkt Pulver

Sen kan ja inte låta bli att tycka Seadoo Rxp-X med det nya skrovet är så grymt snygg.... dock samma motor som de äldre....
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41732

• wicke
  • Besökare
  • Besökare
Då kanske inte Rotaxmotorer har oförtjänt dåligt kvalitetsryckte?
Satt o pratade med en snöskotermek föra vintern han hade ungefär samma uppfattning som du Tuffe, angående skidoomaskiner

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41733

• wunderbarn
  • wunderbarn Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 4
Vet inte om ja skulle kunna säga att Rotax motorerna håller dålig kvalitet. när det kommer till snöskotrar så är seadoo's e-tec motorer kända för att vara opålitliga då de får alldeles för lite soppa och olja som egentligen skulle behövas för en motor med deras prestanda uttag. Vilket leder till ständiga ras och motorrenoveringar.
men deras "vanliga" ski-doo samt lynx motorer håller lika bra som konkurrenternas. samt att de tillverkar suveräna Gokart motorer :)
men om man nu fokuserar på 1503 Rotaxen som sitter i seadoo skotrar så är de absolut ingen brist på kvalitet där heller.
GTI skotrarna går lätt 2000+ timmar innan motorn öppnas för inspektion enligt många av seadoo rentals i usa, vilket jag själv inte tvivlar på.
Rotaxen är iprincip skottsäker ifall den sköts med regelbundna olje och filter byten samt varmkörs innan belastning.
har inte vart med om ett enda motorrelaterat problem med en Rotax (förutom lite felkoder som egentligen varit elektronikbaserade)
man får också ha i åtanke att seadoo innehar 68% av vattenskoter marknaden i världen (är inte helt säker på om de va exakt 68% läste detta på greenhulk förra året) så det är då självklart att man både läser och hör om fler problem om seadoo's maskiner.
och i ditt fall får mecka med fler trasiga seadoo's tuffe ;) även fast de inte är mer olycksdrabbade än konkurenternas.
jag kan däremot att våga påstå att de äldre 215 motorerna haft mycket problem samt att de va mycket tekniska barnsjukdomar då IBR lanserades men allt detta är nu åtgärdat sedan något år tillbaka.

Så jag skulle absolut inte räkna bort seadoo ifall jag var du. jag vet själv att det inte är ett lätt val, men för mig så är det någonting speciellt med den underbara personligheten i rotax motorn och seadoo's olika skrov.
Om jag vore du skulle jag främst kolla på:
Seadoo Rxt-x (s3) och Rpx-x (t3)
yamaha FZS/FZR
Kawasaki 300/310

Last edit: av wunderbarn.

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41741

• wicke
  • Besökare
  • Besökare
Tack, tolkar ditt svar "wunderbarn" som att kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad, utan det är mycket beroende av tycke och smak, som att välja mellan Audi, BMW och MB om man ska göra en jämförelse.

Seadoo, Yamaha eller Kawasaki 11 år 9 månader sedan #41742

• robban
  • robban Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 7
Absolut Seadoo GTX 260 limited 2013-14. Själv 40+ har tävlat men nu lagt av, mycket nöjes körning med barnen eller frun. Även mycket offshore körning. Har genom åren kört Seadoo rxt 215, Seadoo rxt 255, Seadoo rxt 260, Kawasaki 300 och nu Seadoo gtx 260 Limited och är mest nöjd med denna maskin.
/Robban

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.081 sekunder