Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41791

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Har insett att det kan vara bra med en gps när man är ute, speciellt i lite okända vatten..

Kollat lite på Garmins modeller, men tycker de verkar lite väl stora för att montera på "styret" på skotern,
är det någon som har provat, eller kan rekomendera en mindre enhet som enkelt kan monteras utan att ta för stor plats?

Kraven är inte skyhöga, mer än att det ska vara enkelt/relativt billigt att uppdatera kartorna,
den bör ha bra betraktningsvinkel och vara lättläst i solljus - och såklart tåla stänk och lite vatten :)

//najkks

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41797

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Det enklaste och billigaste alternativet som jag ser det, är att av använda mobilen om du nu har Iphone eller liknande med navigerings "app", skaffa ett vattentätt fodral/skal som du monterar på styret.
Har själv kört lite med ipad, i vattentätt "skal" som jag modifierade aningen så jag kunde spänna fast det över styret, funka hyffsat ok när man ställer upp ljuset max.

Ska montera dit en Garmin 620 nu ist,
Kawasaki R-rated

just for fun

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41805

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo jag funderade lite på att köra mobilen först (android),
men med bara 4.3" skärm så känns det som att det blir väldigt smått..

även om man nu inte kollar på gpsen när man ligger i 45kn,
så kan man ju enklare se skärmen på tex garmin 521 om man cruisar fram i 10-20kn..

just 521an funderar jag på, ca 3200kr ligger den på ny,
men det vore bra om man fick lite input från någon här på forumet som kanske testat/har garmin 521?

har du hört bra saker om 620? jag har egentligen bara läst recensionen på prisjakt,
de hyllade batteritiden men klankade ned på "betraktningsvinkel" och möjlighet att se på skärmen i solljus!

just 521an har ju fått väldigt bra betyg vad gäller skärmen.. lätt att se i solljus,
men frågan är om det är en fördel med tryck-knappar gentemot pekskärm, eller om det är en vanesak?

620 har ju mer "innehåll" och funktioner, och ligger bara ca 600kr dyrare i pris.. :)

vad tror du?

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41810

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Har tidigare haft en 525 (första modellen i 5-serien) i en av mina båtar tyckte den funkade alldeles utmärkt
som jag förstått det är 521 en "strippad version" av 526 (efterföljaren till 525).

Vid vilken hastighet det går att navigera med gpsen finns det inget generellt svar på, utan är beroende av vana, förhållanden och hur man nyttjar funtionerna med rutter och spår..... samt givetvis hur den sitter monterad

Varför inte åka till någon butik som säljer Garmin och kolla/klamma/känna på de olika modellerna och prata med butikspersonalen om olika funktioner och skillnader mellan modellerna och olika montagealternativ

Mitt val föll på 620 för att den kändes smidigare än 5-serien.
Kawasaki R-rated

just for fun

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41811

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Kör själv med en GpsMap 620, tycker den funkar riktigt bra!

Gjorde precis som dig najkks, läste på prisjakt. Såg även de recensioner om dålig betraktningsvinkel m.m.

Visst, man ser lite halv dåligt i direkt solljus, men det är absolut inget som har stört mig. Som sagt man ligger ju inte i 50 knop och tittar ner på gpsen, åker man där man är osäker så drar man ju av lite på farten, och då är det inga problem att antingen hålla för skärmen lite eller att vända nosen någon annan stans så man inte har solen direkt i ryggen. Har iofs inte min monterad på styret, utan på luckan till "handskfacket" mellan sadeln och styret, ligger solen rakt i ryggen så täcker man skärmen med kroppen också.

Batteritiden är riktigt bra, men har även dragit elen så att den laddas under tiden man kör.

Jag skulle inte tveka, köp en 620, du kommer inte ångra dig! Känner flera som har samma modell och som är riktigt nöjda!

//Johan Guppa.se
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41812

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo alltså även om man nu inte ska stirra sig blint på prisjakt-recensionerna så måste man ju hålla i minnet att det faktiskt är en användare som skrivit.. även om nu alla kan ha delade åsikter och synpunkter på en gps starka vs svaga sidor!

Jag funderade litegrann på det här med solljuset.. själv kommer jag inte kunna ha min "flush-mounted",
mest pga att jag behöver ha diverser andra grejer i handskfacket, typ ÖL ;) *skämt åsido*

...men jag har dels ett cigg-uttag för laddning av div. grejer, men även lite mp3-spelartillbehör, vattentäta lurar, mobil etc.

Kommer alltså att montera min på styret, har hittat några olika fästen på ebay som är passande till 620-modellen!

frågan är då om man måste borra i styret för att fästa? och om man kan göra detta utan att störa på patrull?

Solljuset tror jag löser sig, som du säger så är det ju bara att vrida sig lite, skymma skärmen tex,
om inte annat så har jag oftast solglasögon på mig, och de bör ju ha en positiv inverkan på problemet hoppas jag.

Jag är själv mest ute efter en lätt-navigerad gps, där man kan lägga in waypoints enkelt, gärna snygga kart-vyer/gränssnitt (har sett att 521an nästan känns "pixlig"), kunna se aktuellt djup, beräkna ankomsttider, lägga in förvalda körscheman etc

Vad jag förstått så kan 620 detta och mer därtill.. så ja det lutar åt en sådan för min del också!

Dessvärre har jag ont om marin-butiker här i stan, så jag förlitar mig till hundratals nät-recensioner ist :)

Visst är det väl Bluechart G2 Vision kartorna till alla Garmins marina modeller?

//najkks

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41814

• robban
  • robban Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 7
Har haft 420, 525 och 620 för att som fjärde plotter köpt 526. När vi tävlat eller nöjes kört fort så är 620 skit pga du inte har knappar att sikta på med fingrarna utan skall hålla på och smeka skärmen i 60knop vilket näst intill är omöjligt, sen ser du inget på den om solen ligger på. Garmin 526 har även en snabbare processor som hänger med bättre i högfart. Jag skulle välja 526 igen 7dager av 7.

/Robban

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41815

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
Jag har också cigg laddare, och massa annat i mitt handskfack, men man monterar den inte "flush" mounted, utan med det medföljande originalfästet på själva luckan, det ändå som händer är att det sticker ner 3 st små rostfria maskin skruvar i facket, alltså så kan du använda det precis som vanligt. Beroende på hur långt fram resp bak du monterar den på locket så kan du behöva vinkla eller ta loss själva skärmen för att kunna lägga in större grejer där, men en mobil går utan problem att få i och ur utan att ta bort den. Skickar med en bild på min montering med det fäste som medföljer 620:n.

2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41816

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
Här är en bättre bild på själva fästet.

2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Garmin 421, 521 eller annan men mindre marin gps? 12 år 4 månader sedan #41817

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
najkks, vad är det för skoter förresten?
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Sidan laddades på: 0.067 sekunder