Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 8 månader sedan #7480

• buse
  • buse Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Ja det har inte gått så där jättefort sista tiden.. :-D
Men nu är hela vattenpumpen och kylsystem bortrivet och openloop kitet på plats, nu är det riktigt cleant i motorutrymmet, inte många slangar kvar längre, om jag bara vetat hur enkla och pålitliga dom här kiten är så hade jag besparat mig en hel del jobb med värmeväxlaren och slangkopplingar m.m!.

Men då det är en Yamahapump så stämmer inte riktigt flödet mot vad kitet och slangdimensioner är beräknade med för att nå rätt arbetstemp, så just nu håller jag på att hitta rätt dimension på invattnet.. Vid 10mm dimension på invattnet så var vattentempen 80grader och oljan härliga 120grader :-D

Så imorgon blir det 15mm och förhoppningsvis rätt temp! Plus jag har fått testa henne lite mer nu och det finns rejält med pulver i motorn :-D men en ny impeller är helt klart måste för att klara av effekten!

Lite kort hur ett openloop kit fungerar: (Sjövattenskylning)
Du ersätter helt enkelt hela sötvattenskylningen och vattenpumpen med detta kit och tar bort expansionkärl alla tillhörande slangar m.m

Sedan dra lite nya slangar .. Min kylningen ser ut så här:
Sjövattnet in i Openloopkitet-ut ur toppen till grenröret, ett T-kors ifrån J-pipens ena kylslang (nedre) med förminskning ifrån 16mm till 8mm oljekylaren.
Fördelen att dra det på detta sätt är att avgasvattnet värms upp väldigt fort som i sin tur värmer upp oljan så att motorn blir varm fortare=mindre slitage.

Fördelarna: Lägre motortemp då dessa går rätt varmt som standard som i sin tur generar lägre motorumstemp=kallare luft till kompressorn=mer effekt.
Du kan köra eftermarknads rideplates på Seadoo, då "kylaren" för sötvattenskylningen sitter i dessa original.

Nackdel:Du bör spola ur motorn efter varje körning ialf om du kör i saltvatten men det har fungerat på båtmotorer i x antal år.. som kyls på exakt samma sätt.

Liten till bild på skotern med sadeln på, ligger och guppar mellan testkörningarna..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8432

• north
  • north Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Nu väntar vi alla på på hur det går ;)

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8493

• birgppa
  • birgppa Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
"väntar" :shock:
Yamaha FX Cruiser SHO -

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8548

• buse
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja den funkar fin fint, fått ordning på tempen nu, och allt lirar kanon förutom att den enbart varvar 8000rpm, men det är eventuellt ECU, som ska testbytas..
Det betyder att mer effekt ligger och väntar, då den egentligen bör varva 8800rpm :-D

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8553

• greenrider
  • greenrider Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Hur går det med detta projekt bli klar så skall jag smiska våtdräkten av dig BUSE jag kan köra

så att du har något att lyssna på när du åker bakom mig från mitt PA system. Du får vinka om det går för fort så kan jag spela denna istället
kanske mer i din smak. :beach:
Seadoo Rxp -04 stage Turbo 400hk -SÅLD
Kawasaki 300X med speed modul plus lite annat godis 64knop

Yamaha Super Jet - 2012:a Beställd till Sommaren

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8562

• buse
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hahaha greenrider, ser att du är en serietecknad fantasi figur..
Och det är det förmodligen... -Fantasi, du sitter där och fantasierar när du kör din discodunk pulka! :LOL: :LOL:

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #8619

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

BUSE skrev: Hahaha greenrider, ser att du är en serietecknad fantasi figur..
Och det är det förmodligen... -Fantasi, du sitter där och fantasierar när du kör din discodunk pulka! :LOL: :LOL:

:LOL: hehe

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #9194

• buse
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Idag testade jag med en annan ECU och som vi misstänkte så var det min som var dålig därefter bara 8000rpm, men nu så äntligen varvar den på upp till 8700++ och varvar ur den befintliga impellern såklart..

Hade med mig Iphonen i fickan och mätte upp ynkliga 68knop dock enbart vid en fullgasrepa :x
Men med en ny impeller och lite mixande och trixande med nozzelstorlekar så borde man kunna hitta lite mer fart :x

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 7 månader sedan #9195

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
68knop ær væl en helt ok start med fel impeller set up?... blir nog fint det hær buse.. 8-)

Re: Projekt GPRXP HELL edition (Sveriges snabbaste?) 16 år 6 månader sedan #9486

• buse
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Rxp_Kimmo skrev: 68knop ær væl en helt ok start med fel impeller set up?... blir nog fint det hær buse.. 8-)

Verkligen, inget är ju intrimmat plus den ligger på varvstoppet.. så jag är någorlunda nöjd..

Vi får se vart det slutar, ev kanske jag köper mig en sådan här adapterplatta (se nedan)
så jag kan få dit Seadoo pumpen istället, för att lättare hitta rätt setup med impellrar och nozzlar, då min är en specialpump 158mm ifrån Skattrak så måste jag beställa specialgjorda impellrar och det kan bli dyrt för att hitta rätt setup..

Vi får se... det är en lång vinter 8-)

100_1600.jpg

Sidan laddades på: 0.074 sekunder