Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45168

• baseline
  • baseline Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjena, ska köpa en vattenskoter, först var jag 100 % säker på att köpa en GTI 155 , men sedan såg jag sea doo GTR 215 . :)

Så jag undrar är GTR 215 ett bättre val än GTI 155 se?

GTR 215 har mer hästar ( 60 hk ) bättre toppfart antar jag ?

Men hur ser servicekostnaderna ut , är det mycket dyrare att serva den ?
Och bensinen? Drar en GTR mycket mer bensin än GTI'n?

Ni som har en GTR 215 får gärna dela med era egna erfarenheter mm.

Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45182

• seedoo
  • seedoo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 5
Ska du köpa nytt? Hade definitivt kollat på en Yamaha VXR 2015, broms/backsystem som på seadoon. Ingen kompressor men ändå snabbare än GTR 215 :) så underhållskostnaderna lär vara som på GTI 155. Sedan är förbrukningen bättre på Yamahan jämfört med seadoo.

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45251

• d.k
  • d.k Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag själv kör en Gti 155 2013 och är mycket nöjd med den. Kompisen har en helt ny gtr215 2015. Och vi körde mycket ihop denna sommar. Vad gäller bränsle förbrukningen så skiljer det ungefär 5liter på en halv tank när vi kört lika mycket. Dock tror vi att om man kör väldigt hårt så drar gtr mera men totalt sätt blev jag lite förvånad att skillnaden är så lite efter denna sommar. Vad gäller accelerationen så har vi tests flera gånger och dom är i princip helt jämna upp till cirka 80 km:h sedan drar gtr ifrån. Gtr toppar 105km/h och gti 93 km/h. Känns som att dom är begränsade till det då en annan kompis har en 260hk rxt och dessa gör 114 km/h. Misstänker att det är den stora skillnaden. Accelerationen är mer eller mindre samma på alla tre upp till hastigheten som jag nämnde tidigare. Dock gillar jag gtr skarp grymt roligt skriv och bra fart känsla.
Seadoo RXT-07 Såld
Seadoo 155 gti 2012
Seadoo 215 GTR 2013

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45255

• baseline
  • New Member
  • New Member

d.k skrev: Jag själv kör en Gti 155 2013 och är mycket nöjd med den. Kompisen har en helt ny gtr215 2015. Och vi körde mycket ihop denna sommar. Vad gäller bränsle förbrukningen så skiljer det ungefär 5liter på en halv tank när vi kört lika mycket. Dock tror vi att om man kör väldigt hårt så drar gtr mera men totalt sätt blev jag lite förvånad att skillnaden är så lite efter denna sommar. Vad gäller accelerationen så har vi tests flera gånger och dom är i princip helt jämna upp till cirka 80 km:h sedan drar gtr ifrån. Gtr toppar 105km/h och gti 93 km/h. Känns som att dom är begränsade till det då en annan kompis har en 260hk rxt och dessa gör 114 km/h. Misstänker att det är den stora skillnaden. Accelerationen är mer eller mindre samma på alla tre upp till hastigheten som jag nämnde tidigare. Dock gillar jag gtr skarp grymt roligt skriv och bra fart känsla.

ok nice att de inte verkar vara så jättestor skillnad på bränsleförbrukningen då. ok trodde gtr skulle ha bättre ax. hur många timmar kör du upp en tank på? :)

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45256

• d.k
  • d.k Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
10-12 liter i timmen och sedan är tanken på 60 liter men man kör ju inte tomt så jag skulle säga cirka 4 h sedan får man tanka. Men då har man ju cirka 20 liter kvar i säkerhetsmarginaler. Det beror väldigt mycket på hur man kör.
Seadoo RXT-07 Såld
Seadoo 155 gti 2012
Seadoo 215 GTR 2013

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45257

• baseline
  • New Member
  • New Member

d.k skrev: 10-12 liter i timmen och sedan är tanken på 60 liter men man kör ju inte tomt så jag skulle säga cirka 4 h sedan får man tanka. Men då har man ju cirka 20 liter kvar i säkerhetsmarginaler. Det beror väldigt mycket på hur man kör.

ok hur är de med eco-mode är de bra när man ska åka längre eller är de bara "påhitt"? :)

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45258

• d.k
  • d.k Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag kan inte säga att jag vet vad det ger på bränsleförbrukningen men visste lite gör det säkert. Det som händer när man är i eco lägge är att toppfarten begränsas till cirka 52 km/h (om jag inte minns fel) men framförallt så får man en betydligt lungnaste respons på gasen. Jag använder detta en hel del när man åker lite lungnare tex med passagerare då det blir en mjukare och lungnare färd. Blir inte så hetsigt när man gasar alltså tycker jag det är riktigt bra. Men då inte med focus på bränsleförbrukning.
Seadoo RXT-07 Såld
Seadoo 155 gti 2012
Seadoo 215 GTR 2013

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45265

• baseline
  • New Member
  • New Member

d.k skrev: Jag kan inte säga att jag vet vad det ger på bränsleförbrukningen men visste lite gör det säkert. Det som händer när man är i eco lägge är att toppfarten begränsas till cirka 52 km/h (om jag inte minns fel) men framförallt så får man en betydligt lungnaste respons på gasen. Jag använder detta en hel del när man åker lite lungnare tex med passagerare då det blir en mjukare och lungnare färd. Blir inte så hetsigt när man gasar alltså tycker jag det är riktigt bra. Men då inte med focus på bränsleförbrukning.

här ser det ut att vara skillnad i ax,
vet tt de inte är en gtr men samma hk iaf :) ?

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45272

• d.k
  • d.k Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Ja där är det skillnad helt klart dock misstänker jag att det är gti 130 då dom är vita, gti 155 har inte funnits i hel vit vad jag vet. Det är så att 155 har samma motor som 260hk dock utan kompressor och gti 130 har en annan grundmotor. Men jag pratar bara från minna erfarenheter och tror du inte på mig så är det helt okej.
Seadoo RXT-07 Såld
Seadoo 155 gti 2012
Seadoo 215 GTR 2013

Sea doo GTR 215, ett bra val? 10 år 7 månader sedan #45275

• baseline
  • New Member
  • New Member

d.k skrev: Ja där är det skillnad helt klart dock misstänker jag att det är gti 130 då dom är vita, gti 155 har inte funnits i hel vit vad jag vet. Det är så att 155 har samma motor som 260hk dock utan kompressor och gti 130 har en annan grundmotor. Men jag pratar bara från minna erfarenheter och tror du inte på mig så är det helt okej.

ja tror dig det var inte så ja mena :) Om du fick välja då skulle du ta en gtr eller gti 155 om du skulle köpa nytt idag! :) för-nackdelar me de?

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.065 sekunder