Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Seadoo spark lanternor 9 år 2 månader sedan #46544

• Alexander92
  • Alexander92 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 3
Hej! Tänkte se ifall någon av er har kopplat in lanternor på era spark skotrar? Isåfall vad har ni använt för lampor? Jag skulle vilja ha några smidiga led lampor att montera! Har sökt lite på ebay men inte hittat något passligt men någon annan kanske har hittat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Seadoo spark lanternor 9 år 2 månader sedan #46546

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej

Det mesta vi monterat är detta:
www.jetskiparts.se/komplett-lanternssats...terna-lanternor.html

Du har 10% rabatt som guppa medlem
Seadoo, det enda rätta :)

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46629

• blekingepaddlare
  • blekingepaddlare Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
I ärlighetens namn!
Skall man ha lanternor på en skoter så skall man se till att de är godkända så man slipper tjafs med kustbevakningen.
Att montera färgade lysen som inte uppfyller IMO:s krav känns meningslöst för man får bara problem.
De som länkas ovan är rena skämtet - klarar inte vare sig ljusstyrka eller ljussektorer nästan så jag skulle kalla det kriminellt att marknadsföra det som lanternor komplett då dessutom saknas topplanterna! :angry:
SEADOO GTX SC -04

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46630

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Innan man uttalar sig bör man kanske ha något mer att luta sig på en sin kustskepparexamen.
Jag har frågan Sjöfartsverket, Kustbevakningen, och Sjöpolisen om exakt de "lanternorna" som det talas om i denna tråd. Samtliga organisationer ovan sa. Vi vet att det inte är så enkelt med lanternor till vattenskoter och detta ger vi helt klart tummen upp för ett bra försök. Så myndigheterna berömmer för den ansträngningen man gör. Sen kan väl ingen lova att det håller juridiskt, men är syftet att uppfylla lagtexten eller att faktiskt synas?

Så kriminellt att marknadsföra som lanternor är det inte. Men för jag inte ska sitta här och skrävla så höjer jag mitt mera fakta påstående en en lagtext. Den första som köpt och monterat "lanternor" enligt instruktionen ovan och fått repressalier skriftligt och med fotobevisning för att det är fel ska jag personligen betala 1000kr från egen ficka till :kiss:
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46631

• blekingepaddlare
  • New Member
  • New Member
Ja det är ju för jävligt när folk uttalar sig och bara har formell kompetens och lagstiftning att luta sig mot! Inget tyckande och vilja att förenkla alls! :woohoo:
Vad bra att du har skriftliga uttalanden från rättsavdelningarna på de nämnda verken att använda i en domstolsförhandling för det är ju så att det som inte är skrivet är inte sagt!
Jag skulle snarare tro att ett mål som detta avgörs utan huvudförhandling och åklagaren direkt utfärdar ett strafföreläggande.
Vad gäller sitens marknadsföring tror jag att konsumentverket skulle ha ganska tunga invändningar på "Komplett Lanternssats Lanternor för vattenskoter" då det är en juridiskt felaktig beskrivning.
Skulle man bli stoppad av en av KBV:s vattenskotrar tror jag nog att de istället för att berömma försöket till lanternor skulle peka på deras egna och säga - "så här skall det se ut!"! se bifogad fil!
Men vad vet jag som bara har en enkel kustskepparexamen och lagstiftningen bakom mig samt ett båtliv på 43 år med egen båt!
Segla lugnt!
SEADOO GTX SC -04

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Last edit: av blekingepaddlare.

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46632

• febob
  • febob Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 2
Var kan man köpa KVB:s lantärnor?
Kawasaki 310 x
Sthlms södra skärgård

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46633

• blekingepaddlare
  • New Member
  • New Member
Tja nu är det förstås inte de billigaste www.lopolight.com/
men det finns ju enklare billiga små led lanternor som är godkända på watski, biltema och liknande ställen.
sen får man ju ändå fixa lite med monteringsplattor/plåtar så att de hamnar i rätt vinkel.
SEADOO GTX SC -04

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46634

• Alexander92
  • New Member
  • New Member
Jag är inte ute efter att vara 100% laglig osv. Jag är mer ute efter att göra ett lite "billigare och snyggare" försök till att synas när jag är ute på sjön på kvällarna än att inte alls ha något! Sen går det ju inte att montera lanternor som tar in vatten då skotern lär vara upp och ner en hel del då det är en "lekskoter"

Jag är lika olaglig när jag kör runt med min lilla 1kg brandsläckare eller kanske mindre? Som har en anpassad plats under sitsen. Tror tyvärr jag får snabbare böter på brandsläckaren än om jag har köpt dedär lantärn kittet som länkades högst upp.

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46635

• blekingepaddlare
  • New Member
  • New Member
Satsa då på biltemas små led
www.biltema.se/sv/Bat/El/Navigationsljus...nor-2-st-2000034583/
samt denna i akter
www.biltema.se/sv/Bat/El/Navigationsljus...lanterna-2000037266/
Och denna 05 meter över sidoljusen
www.biltema.se/sv/Bat/El/Navigationsljus...erna-360-2000020741/
Då har du i alla fall godkänt material i ditt bygge.
Sen vet jag inte var du fick problemet med släckaren ifrån? är bara släckaren CE-märkt så är det väl snarare en försäkringsfråga.
SEADOO GTX SC -04

Seadoo spark lanternor 9 år 1 månad sedan #46636

• Alexander92
  • New Member
  • New Member
Tog det bara som ett exempel om att jag inte tror jag får böter för ett par "olagliga" lanternor. Jag bor på Åland och en arbetskolegade ringde för mitt ärende till en sjöbevakare som han är bekant med och enligt han räkte det med ett vitt runtlysande ljus på skotern så var den godkänd. Men då jag själv fött böter för att brandsläckaren missade granskningen med ett par månader och då hade jag släkningssystem till motorn och en 5kg lös men det hjälpte inte när dom inte var granskade inom ett år. Och där är det samma att man måste ha en minst 2kg handsläckare som är granskad varje år annars är det böter dirrekt.

Samma där så körde jag med min 4,7m vindrutebåt med 70hk hela sommarn med endast en topplandtärna som låg inne i båten varje gång dom stannade mig men bara jag hade den med mig så var det godkänt och att den var på när det började skymma.
Vi har ju dock lite andra regler än i sverige. Men jag hade tänkt försöka få röd och grön fram samt vit bak tex så tror jag dom är mer än nöjda :)

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.094 sekunder