Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40173

• heltnormal
  • heltnormal Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Tjena!

Förra säsongen körde jag med en EZ-Port MAX till min RXP 260. Det har varit ett regelrätt helvete, då MAX:en flyter alldeles för högt i vattnet för RXP:n.

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

EZ-Port MAX. Min ärkefiende.

Jag måste i stort sett rivstarta upp ur vattnet för att ta mig upp på plattan, vilket leder till total förlust av kontroll. Ibland åker skotern för långt, ibland hamnar den snett. Jag tror EZ-Port MAX är gjord för en betydligt tyngre/större skoter än min. Kan vara så att T3-skrovet krånglar till det ytterligare.

Typexempel. Upp som en raket, gled rakt över plattan och mosade min förvaringsbox.

Till slut vägde jag ner plattan med 160 kilo betong i aktern. Det hjälpte lite, men det är fortfarande långt ifrån bra.

Eftersom jag tröttnat på kallsvettsångesten varje gång jag ska upp på plattan,tänkte jag byta till en platta som funkar för mig. För kommande säsong har jag utökat skoterparken med en GTI 155 SE -12, så nu behöver jag dessutom två plattor.

Drömscenariot är att jag, genom att ge ytterst lite gas, kan glida upp på plattan under kontrollerade former. Ännu bättre vore det förstås om plattan styrde skotern rätt, så jag inte behöver spendera tio minuter med finlir för att hamna exakt rakt framför plattan innan jag kör upp. Kommer jag bara lite snett på MAX:en går det åt skogen direkt.

Vore ohyggligt tacksam om ni som har erfarenhet av andra EZ-Portmodeller, eller andra märken (Sunport etc), ville bidra med råd om vilken platta som skulle funka bäst för mina maskiner.

Tusen tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40175

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Inga problem i år så är det andra hjul på bryggan som är mycket bättre. Dessa kan du köpa löst under mässan kostade ett kitt till bryggan 1800:- plus att du måste se till att smörja rullarna som ligger i mitten som skotern vilar på, detta måste man göra varje år för att dessa skall rulla bra. De nya sido rullarna ställer in sig för skrovet mycket bättre. Kolla med närmaste återförsäljare som säljer EZ-port så kan de fixa fram nya hjul. Har själv bytt till dessa inför denna säsong.
/Robban

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40179

• heltnormal
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej Robban!

Den där bilden på MAX i min första post ryckte jag från internet. Här är en bild på min egen platta (inte världens bästa bild tyvärr), med vad jag misstänker är just den sortens hjul du nämner?

MAX, innan vi blev ovänner.

Med andra ord är det inte hjulen som ger mig problem. Allt rullar på fint när jag väl är uppe på plattan.
Det är liksom själva "tröskeln" som är problemet. Jag måste ramma MAX med en jävla kraft för att ta mig upp.
Om jag ger lätt gas kommer jag inte upp, alternativt hamnar snett.
Om jag ger tvär gas hoppar jag upp utan kontroll, vilket leder till att jag ibland överskjuter eller hamnar snett.

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40180

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
635kg lyfter max, kolla om nån annan passar bättre.

www.ez-dock.com/en/ez-dock-produ ... lifts.html
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40183

• heltnormal
  • Senior Member
  • Senior Member
Tack för länken Lowtech!

En variant av MAX med ett så kallat EZ Lift Entry kanske skulle funka...

Är det någon som testat denna med en RXP 260?
Ni där ute som kör RXP 260, vad har ni för erfarenheter av olika plattor?

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40185

• najkks
  • najkks Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Går det bra att stjäla tråden en sväng? :)

har funderingar på att fixa en EZ-port eller liknande brygg-docka till sommaren 2014

min tanke var att placera hela dockan på vår båtplats centralt i stan, ligger mängder av småbåtar där nämligen.. och sedan promenera dit när man ska ut till stugan med skotern!

det är en promenadväg på ca 2-3min bara, och detta är mitt i stan!

men kan man på något sätt "låsa fast" Ez-docken i y-bommarna på bryggan?
eller låsa fast den till själva kaj-fundamentet? (det finns rejäla klass-3-ögglor ingjutna)

sedan låster man såklart fast skotern också i brygga/kaj och klass-3,
men Ez-docken är ju också värd en slant.. vore trist att bli av med den!

någon som har några tips eller idéer?

//najkks

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40187

• heltnormal
  • Senior Member
  • Senior Member
Jepp! Jag har min platta i en vanlig motorbåtshamn. Förhandla med hamnen om vilken sorts åverkan de kan acceptera. Min förening var ok med att fästa bultar i den fasta träbryggan. Men alla föreningar har säkert olika förhållningsregler, så du får försöka deala med dom helt enkelt.

Det är ingen lätt operation att sno en skoterplatta. Landvägen måste man först lossa och hala upp åbäket (tungt som satan och himla otympligt). Sen krävs det en stor skåpbil, lastbil eller rejält flak för att forsla bort.

Möjligtvis kan bogsera bort den vattenvägen, men jag tvivlar på att någon gör sig besväret med tanke på att plattan förmodligen är det minst värdefulla objektet i hamnen :)

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40189

• najkks
  • najkks Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

HeltNormal skrev: Jepp! Jag har min platta i en vanlig motorbåtshamn. Förhandla med hamnen om vilken sorts åverkan de kan acceptera. Min förening var ok med att fästa bultar i den fasta träbryggan. Men alla föreningar har säkert olika förhållningsregler, så du får försöka deala med dom helt enkelt.

Det är ingen lätt operation att sno en skoterplatta. Landvägen måste man först lossa och hala upp åbäket (tungt som satan och himla otympligt). Sen krävs det en stor skåpbil, lastbil eller rejält flak för att forsla bort.

Möjligtvis kan bogsera bort den vattenvägen, men jag tvivlar på att någon gör sig besväret med tanke på att plattan förmodligen är det minst värdefulla objektet i hamnen :)

låter bra, men jag tror inte det ska vara några problem med förtöjning :)

förresten har dockan några ögglor eller hål eller liknande, där man kan dra igenom en kätting, vajer eller något annat som skulle försvåra vid en eventuell stöld?

kajen här i småbåtshamnen är av betong, men det sitter rejäla bultade ögglor där man kan förtöja båtarna med tamp (alltså varje båtplats har minst 2st sådana bultade ögglor)

min tanke var att förtöja dockan i dessa, och sedan även låsa skotern i desamma!

vad tror du?

//najkks

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40190

• heltnormal
  • Senior Member
  • Senior Member
Lite svårt att förklara, men i korthet: ja.

Det finns olika lösningar för att fästa plattan beroende på hur hamnen ser ut. I teorin går det säkert att förtöja den i kätting (kolla de två cirkulära plastlocken på bilden ovan, under dessa är det hål rakt igenom).

Tror dock det kan bli problematiskt med kätting eftersom du förmodigen inte vill att plattan ska driva runt när du kör upp på den. Du skulle kunna spänna kättingen och lägga plattan i dikt mot kajen, men då kan det bli strul när vattennivån varierar.

Mitt tips är att du hör av dig till svenska generalagenten för EZ Dock, så kan dom ta fram en lösning som funkar för din situation.

Re: EZ-Port, vilken sorts? 13 år 1 månad sedan #40193

• najkks
  • najkks Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

HeltNormal skrev: Lite svårt att förklara, men i korthet: ja.

Det finns olika lösningar för att fästa plattan beroende på hur hamnen ser ut. I teorin går det säkert att förtöja den i kätting (kolla de två cirkulära plastlocken på bilden ovan, under dessa är det hål rakt igenom).

Tror dock det kan bli problematiskt med kätting eftersom du förmodigen inte vill att plattan ska driva runt när du kör upp på den. Du skulle kunna spänna kättingen och lägga plattan i dikt mot kajen, men då kan det bli strul när vattennivån varierar.

Mitt tips är att du hör av dig till svenska generalagenten för EZ Dock, så kan dom ta fram en lösning som funkar för din situation.

Tack för svaret :)

då förstår jag tror jag.. man bör inte fästa dockan så mycket så att den inte kan "röra sig fritt" beroende på vattennivån, vågor etc..?

kanske man skulle bygga en liten brygga runtomkring?
på så sätt håller den sig flytande utan problem, och man har lite frirum runtom dockan

på det sättet kan jag ju lätt fixa rejäla förtöjningar i den byggda bryggdelen, och sedan bara montera dockan i mitten kanske?

frågan är nu, vinter = problem? isen etc.. måste man dra upp allt då?

ska kolla med dem, se om de har alterantiva lösningar eller tips, tack! :)

//najkks

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder