Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19160

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Hmm joo som ovan skrev och med tanke på tidigare historik så är det kanske troligt att det kan va dåligt med kräm i batteriet...

Ladda batteriet... om det nu inte är så att det faktiskt finns kräm o den drar runt ordentligt...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19162

• discokaj
  • discokaj Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
Haha kul att man är känd som mannen med kina skoter :-D

Batteriet är full laddat, kan försöka slänga upp en film på hur det låter när jag ska försöka starta den, svårt att förklara för den blonda och okunninga :-D

Okej jag har nog inte den kunskap och verktyg som krävs för att kolla strömmen,
När skotern väl går så går den som ett skott. Men förstår inte hur den kunnat gå sönder från att den stått i garage 2 veckor och den spola vi i vattnet via slang och prova starta den på land och den gick runt lite halvt och när vi försökte prova den i sjön var det samma sak. Jag och min bror är helt värdelösa på det här med skoter och framstår som blondiner. Var nere på den lokala marin handeln och frågade om service men dom servade bara deras egna skotrar så länge garantin gällde på dom. Annars kunde dom ta in den under vintertid :-D

Om ni har tips på verkstäder som kan kolla på vatten skotrar 2takt i närheten eller har kontakter så är det bara skriva ner alla. Skotern är aldrig servad och siffrorna visas inte på displayen och jag kan inte se hur länge den gått, bensin lampan blinkar trots det är fulltank :-D Förra ägaren sa att den gått 10h och vi har väl kör 2h med den. Tips och idéer på hur vi ska lösa problemet är välkomna så fort som möjligt med tanke på att säsongen är här nu! :-D

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19164

• bobbybaccala
  • bobbybaccala Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Nu är ju inte jag någon supermeckare men du satte väl inte igång vattnet innan du startade skotern? Gjorde du det kan det väl helt enkelt vara så att du fyllt hela motorn med vatten?
MVH Baccala
Sea-Doo RXP 2005

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19178

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Precis vad jag fuderade på under natten, ja jag satte på vattnet innan jag starta skotern och då tog det ett tag innan vattnet rann ut, sedan började vattnet cilas ut genom gallret under, och jag hade inte öppnat pluggarna bak på skotern, eller ska dom vara öppna? Och det låter precis som motorn inte kan snurrar runt för det är något sort motstånd så det kan mycket möjligt vara vatten i motorn :cry:

Hur ska jag gå till väga på ett bra sett nu?
Jag har våtdamsugare, och även en oljepump om man kan pumpa ut vattnet från motorn på något enkelt sett?
Skriv även vilka delar man ska lossa på så kan jag fråga min polare som kan lite mer om mekande än mig :cry:

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19184

• mikey
  • mikey Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Ojdå.
Detta låter inte så bra.
Man ska alltid starta skotern innan man sätter på vattnet.
Annars fyller man hela motorn.
Detta skulle jag prova:
Lossa tändhattarna, skruva ur tändstiften, och sedan försök dra runt motorn på starten, dvs utan tändstift. Då borde det spruta ut vatten från cylindrarna, så titta inte ner på motorn om du inte vill ha en dusch.
Men har du kört med startmotorn med fullt med vatten i cylindrarna, då vet i tusan om grejorna har klarat sig.

Är ju bara att prova.
Jag håller tummarna.

//Micke

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19186

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ajdå det låter inget bra, så ska man inte göra :P

Du får vara glad att det är en tvåtaktare och hoppas på att inget är skadat.

när du ska köra runt den med stiften ur. Sätt inte dit dödmansgreppet så slipper du oroa dej för tändningen...

Sen när vattnet åkt ur (om det är nåt där inne) kör en sväng så den verkligen blir ordentligt varm.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19193

• mikey
  • mikey Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

Zephyrlius skrev: Ajdå det låter inget bra, så ska man inte göra :P

Sätt inte dit dödmansgreppet så slipper du oroa dej för tändningen...

Hej.

Nu vet jag inte ens vad han har för skoter, men på min Yamaha så går inte ens startmotorn runt utan dödmansgreppet.

Bara ett litet tillägg, så han inte tror att det har tillkommit nya fel. :P

//Micke.

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19198

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Det är en kopia av Yamaha gp800r och alla deras delar passar på skotern.

Innan jag skrev tråden så prova vi att starta skotern utan tändstiften för vi trodde det var felet, och då spruta det ute lite vätska, vi antog att det var bensin och vi köpte nya tändstift...

Men ska prova utan tändstift till kvällen om det kommer ut vatten vad ska jag göra då? fortsätta prova starta den?
Kan man göra något med våt damsugaren? kanske suga upp vattnet på nått vänster? :?
Nej man kan inte starta den utan dödmansgrepp :?

Tack för hjälpen fortsätt ge mig underbara svar, vill ut och köra nu när det är högsäsong :?

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19202

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Du har kylning av avgasystemet med vatteninsprutning vilket resulterar i att du fyller motorn med vatten om du har slangen i och vattnet på! och om du gjort de och försökt starta motorn kan du lika gärna krökt en vevstake! så de första du gör bort med stiften och kör startmotorn så allt vatten kommer ut sen dit med stiften igen försök få igång den och kör sen skotern länge så den blir varm, du kan koppla på vattnet då du har skotern igång!

Re: Skotern startar inte efter provstart på land med vattens 15 år 9 månader sedan #19209

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Okej tackar för tipsen, tar doc kväller nu ska upp tidigt imorn och försöka mig på era tips med att starta utan tändstift, var ute förut och tömde skoternsbotten på vatten och vippade bak skotern så nozzeln tog i och hade pluggarna öppna och lite vatten rann ur , men ändå när man gungar lite på skotern hör man hur det skvalpar längst bak på den, det stället man varken kommer åt eller ser in i , hur ska jag lyckas få ut vattnet där ifrån?

Tackar ni är verkligen grymma på er sak guppa fuckers! :dita: :dita:

Sidan laddades på: 0.100 sekunder