Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4196

• oakleaf
  • oakleaf Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, står inför ett dilemma kring yamahas värstingar. Vad är den igentliga skillnaden på SHO och FX serierna?
Det jag kan hitta på yamahas hemsida är att SHO har intercooler (Vad är det, någon form av turbo?)
Samt "Kompression 8,6 : 1" på SHO och "Kompression 11:1" på FX. Vad innebär det?

Är lite halvt nybörjare inom detta. Anledningen till att vi vill köra på yamaha är att vad jag förstått så är det lite mer körglädje i dem samt mycket mer pålitligare maskinellt.

MVH

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4197

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Oakleaf skrev: Hej, står inför ett dilemma kring yamahas värstingar. Vad är den igentliga skillnaden på SHO och FX serierna?
Det jag kan hitta på yamahas hemsida är att SHO har intercooler (Vad är det, någon form av turbo?)
Samt "Kompression 8,6 : 1" på SHO och "Kompression 11:1" på FX. Vad innebär det?

Är lite halvt nybörjare inom detta. Anledningen till att vi vill köra på yamaha är att vad jag förstått så är det lite mer körglädje i dem samt mycket mer pålitligare maskinellt.

MVH

Oakleaf,

Välkommen till forumet! Jag vill börja med att reda ut begreppen kring olika modeller, I dagsläget har Yamaha tre olika modellfamiljer; VX som är något mindre än övriga och en perfekt instegsmodell. Finns i tre varianter med olika utrustning.
FX familjen är stabila robusta och pålitliga och finns i två olika modeller, med och utan kompressor. FX HO (High Output) finns med två olika utrustningsnivåer. Värstingen heter FX SHO (Super High Output) finns liksom HO med två utrustningsnivåer. Motorerna i bägge dessa farkoster är samma 1812 cc motor, framtagen just för vattenskoter. HO är en vanlig sugmotor medan SHO är kompressormatad och följdaktligen då även har en intercooler. Bägge dessa har samma komfortfunktioner såsom No-wake funktion som gör att du med en knapptryckning kör 4,6 knop, samt farthålalre som är oerhört bekvämt när man kör långa sträckor och bara ska transportera sig.

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4201

• oakleaf
  • New Member
  • New Member
Hej, och tack!

Har sedan tidigare bekantat mig väl med den "äldre" varianten av GTX (155hk), känns att man vill kliva upp ett steg. RXP låg bra till, tills att man satte sig in i vad yamaha hade att erbjuda med sina större modeller.

Dom verkas helt klart vara längre fram komfortmässigt, vilket ses som en stor fördel.

Då förstår jag skillnaderna mellan uttrycken! Tack för redogörelsen. Det står alltså mellan en SHO och en HO med andra ord. Hur stor är effektskillnaden mellan dessa utföranden? Vad jag förstår så mäter man inte skotrar så mycket i hästkrafter, eller, det är inte det som är det mest intressanta. Skiljer sig dessa två från varandra på den punkten? Samt, eller, det är väl ganska självklart, men SHO bör väl gå ganska mycket bättre?

MVH

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4218

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4225

• oakleaf
  • New Member
  • New Member

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4227

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4264

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4386

• oakleaf
  • New Member
  • New Member
Vill tacka så mycket för förklaringarna och övertalningen. Ska iväg och hämta en ny SHO Cruiser imorgon, -08 aldrig körd. Kommer bli riktigt smort!

En fråga då, när den är ny. Vad ska man tänka på? Skötselmässigt. Framförallt, hur kör man in den? 30knop i 10 timmar typ bara?

Sen blir det väl service, vart kan man göra sånt, yamaha, stockholm?

MVH

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4398

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag kan rekommendera Hammarby Marin service dom servar Yamaha skotrar ligger på Långholmen i Stockholm. Dessa herrar servar Rib Extremes skotrar de är även med och kör Pwc Endurance eventen i mån de har tid mellan allt skruvande på skotrarna.
www.hammarbymarinservice.se/
/Robban

Re: Skillnad på Yamahas värstingar (SHO VS FX) 17 år 1 månad sedan #4401

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

Oakleaf skrev: Vill tacka så mycket för förklaringarna och övertalningen. Ska iväg och hämta en ny SHO Cruiser imorgon, -08 aldrig körd. Kommer bli riktigt smort!

En fråga då, när den är ny. Vad ska man tänka på? Skötselmässigt. Framförallt, hur kör man in den? 30knop i 10 timmar typ bara?

Sen blir det väl service, vart kan man göra sånt, yamaha, stockholm?

MVH

Härligt Oakleaf du kommer bli hel nöjd.

30 knop i 10 timmar är inte vad som är rekommenderat.

Blandad körning i 10 timmar. men inga fullgas repor. inte mer än 5 sekunder eller liknande...

kör lite på mag känsla men var inte rädd att pump gasa lite till och från. variera hastigheten.

Tänk på att värma upp maskinen ordentligt genom att låta den gå på tomgång en stund innan du börjar gasa.

samt när du kört klart så låt den gå på tomgång en stund så den hinner kyla ner sig innan du stänger av motorn.
detta gäller inte bara vid inkörning utan Alltid alltid alltid när du kör.
tar inte lång tid för en het motor att svalka av sig efter du slutat gasa med den, men tänk på det iaf,.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.092 sekunder