Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 6 dagar sedan #6764

• nordfjell
  • nordfjell Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

Magnus GP 1200R skrev: tipsar om att ta väck den separata oljehållaren och blanda i bensinen direkt, det gör jag på min Gp 1200R med riva, gjort av förra ägaren på yamaha center i helsingborg bara för att slippa ev motor ras/problem!

Lycka till!

Instämmer! bort med oljepumpen! Köp Oil blockoff kit.
Och kör på 2% Mobile Oil direkt i soppan, funkar utmärkt!

har hört med många ang. nikasila om cyl. blir inte lika bra som på en ny dock men det funkar, tyvärr kan
det ta lite lång tid att få tillbaka cylindern. Beroende på om dom måste svetsa den eller nåt också.. och dessutom så görs det inte i Sverige längre utan RJ Motor; Blixten Racing; Racingkonsult; Nikasilproffsen mfl. som tar på sig sådan jobb skickar sina cylindrar till typ England, Belgien mfl. länder. som gör att det kan ta lite tid.

Om det är panik så det är ju bara handla en ny på Yamaha Center annars... ca 8800:- inkl kolv. exl. kolvringar och kolvbult har jag för mig. Det borde ju inte ta så lång tid att få hem om de har grejerna på Europa lagret.

Btw, vilken cylinder skar den på?
Hoppas allt går bra!

MVH/Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 3 dagar sedan #6868

• erdmann
  • erdmann Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
det var den bakre som skar.
har lite bilder men har inte lyckats lägga upp nåt här ännu.

cylindern är på väg till lagning. blir nya kolvar till alla tre sen. hoppas det bara är tuta o köra sen. att det var slitage på kolvarna som orsakade raset.

men jag är ändå tveksam på om det är olje pumpen som gick sönder. vet inte rikigt hur jag ska testa kolla den att den ger rätt mängd på alla cylindrar. alternativt om den inte fått tillräckligt med bensin på bakre cyllen. därav inte heller smörjning kylning.

och av vad man kan se så är det inga värme flagor på kolvarna och den varnade aldrig att den gick varmt.

och vart kan man köpa oil block kit? vad kostar det?

och som en kompis var inne på som håller på med snöskotrar så ger även olje pumpen olja direkt in till vevhuset så tar man bort den så förlorar man smörjning där. men är kanske olika på modeller.

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 3 dagar sedan #6870

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
nej du behöver ingen olje pump till gp modellerna det smörjs fint i alla lager endå... så kasta skitpumpen så långt bort du kan....fixa till en liten aluminiumplatta å skruva över hålet där pumpen satt... du behöver inte köpa ett oilblockoffkitt för det.... mkt enkelt
blanda sen i soppan...
se till att göra rent knasarna ordentligt inna du plockar ihop den....
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 3 dagar sedan #6880

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

ddaann skrev: det var den bakre som skar.
har lite bilder men har inte lyckats lägga upp nåt här ännu.

cylindern är på väg till lagning. blir nya kolvar till alla tre sen. hoppas det bara är tuta o köra sen. att det var slitage på kolvarna som orsakade raset.

men jag är ändå tveksam på om det är olje pumpen som gick sönder. vet inte rikigt hur jag ska testa kolla den att den ger rätt mängd på alla cylindrar. alternativt om den inte fått tillräckligt med bensin på bakre cyllen. därav inte heller smörjning kylning.

och av vad man kan se så är det inga värme flagor på kolvarna och den varnade aldrig att den gick varmt.

och vart kan man köpa oil block kit? vad kostar det?

och som en kompis var inne på som håller på med snöskotrar så ger även olje pumpen olja direkt in till vevhuset så tar man bort den så förlorar man smörjning där. men är kanske olika på modeller.

Om det va den bakre cylindern så borde det inte vara ett nikasil lager i den cylindern! då går det att bara borra den och beställa överdim kolvar från riva och ett tips är att köpa smidda kolvar på en gång de tål mer stryk tex som spikningar vid mager blandning.

Men jag tycker att du ta ur motorn och göra rent all för i min motor va fult med skit runt redventilerna och så kan man passa på att göra rent förgasarna.
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 3 dagar sedan #6882

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
det är nikasil i alla gpr modeller.... om inte någon har borrat dän allt däri¨å stoppat i ett löst foder i efterhand... för det går det med...
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Skuren Maskin? tips råd 17 år 3 dagar sedan #6884

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ok har kollat på 2 st gp1200r snurror och min xl1200 har haft vanliga stål lopp i den bakre cylindern.
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Skuren Maskin? tips råd 16 år 8 månader sedan #11185

• andreasfabian
  • andreasfabian Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Använd mineral olja, inte Marin olja, blanda alltid minst 1% i bränslet. Känt problem.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.065 sekunder