Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17407

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

discokaj skrev: När ni snackar om att spola igenom skotrarna hur menar ni då?
Jag hade ca 1-2l i botten av skottern och jag lossade på pluggarna längst bak och vippade bak skotern allt vatten försvann genom två hål i botten av motorutrymet och rann ner i bakre delen av skotern. Men det var inget som rann ur skotern. Så när jag vippa tillbaka skotern så åkte vatten/bensin/olja tillbaka igen? :?

Bak på skotrarna finns ett hål där man kan koppla in trädgårdsslangen (om man har rätt munstycke). Sedan startar man skotern och sätter på vattnet så spolas vissa delar igenom (har dock ingen koll på exakt vilka). Man får iaf ut saltvattnet. Sedan stänger man av vattnet först och sedan skotern.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17518

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Okej tack lime, jag har två pluggar bak men det finns inga gängor på dom, men i motor utrymet precis där sadelkanten slutar går ett långt svart rör som är täkt av ett refflat plast rör och i änden utav slangen är det en grå gängad anslutning och jag undrar om det är där jag monterar fast ett sånt där munstycke för vattenslanger och sedan sätter på slangen? Skickar bild om du inte förstog! :-D

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17520

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

discokaj skrev: Okej tack lime, jag har två pluggar bak men det finns inga gängor på dom, men i motor utrymet precis där sadelkanten slutar går ett långt svart rör som är täkt av ett refflat plast rör och i änden utav slangen är det en grå gängad anslutning och jag undrar om det är där jag monterar fast ett sånt där munstycke för vattenslanger och sedan sätter på slangen? Skickar bild om du inte förstog! :-D

Du har en gpr kopia va? :-D
Då borde den se likadan ut som en gpr då.. Och en gpr har detdär munstycket under sadeln, om du står bakom skotern så sitter det på vänster sida längst bak, (precis framför batterilådan).
Och om du inte har ett sånt munstycke så kan du ju köpa ett på Yamahacenter :-D

Det är ett smalt hål som du trycker ner en pip i och vrider ett halft varv så sitter den kvar :-D
GP1300R SÅLD*

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17550

• spanier
  • spanier Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Men herregud, läs manuelen... :)

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17671

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Spanier skrev: Men herregud, läs manuelen... :)

Du vet väll att det är riktigt ocoolt å läsa en manual.. :) :)
GP1300R SÅLD*

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17691

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Pellegp1300r skrev:

Spanier skrev: Men herregud, läs manuelen... :)

Du vet väll att det är riktigt ocoolt å läsa en manual.. :) :)

Med dagens moderna skotrar med lika mycket elektronik som den senaste BMW:n så är det näst intill omöjligt att köra skotern utan att ha tittat i manualen. :)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17770

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Tack ni vet precis vad jag pratar om!
Har ingen manual bara så ni vet :winner:

Bild : data.fuskbugg.se/skalman01/5761025676.jpg

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #17877

• perper
  • perper Profilbild
  • New Member
  • New Member

simpa skrev: Hej,

Undrar lite vad som krävs för att man ska hålla skotern i ett bra skick mellan åken.

Annat underhåll, kolla oljenivå, torka upp i motorrummet nödvändigt? Eller är det bara att göra ovanstående och köra? När är det nödvändigt att byta olja? Har hört 100 timmar eller till varje säsong. Jag kör nog dock på 50 timmar.

Underrätta mig och andra med allt och lite till, tack.

Att hålla skotern och motorn ren är bra då du lättare upptäcker om något är fel (t.ex. spricka i skrovet, läckande packning i motorn eller liknande). Vid normal körning och med bra olja kan du lugnt följa tillverkarens rekommendationer gällande oljebyte, mm. Se bara till att du alltid har fräsch olja i innan du långtidsförvarar motorn.
Kör du hårt ska du definetivt byta olja oftare, och välj då bra olja.

(Olja består idag till stor del av additiver som smörjer, kyler och skyddar motorn. Bra olja har bra additiver och i stora mängder, dålig/billig olja har inte dessa additiver eller bara lite av dem och skyddar motorn markant sämre. När oljan används - motorn körs - slits/förbrukas dessa additver och en bra olja som gått 100 timmar är därför i många fall bättre än dålig olja som gått 10 timmar.)

Om du kör ofta eller använder specialbensin som inte åldras (t.ex. Aspen eller liknande) är det lugnt med bensinen.
Kör du på vanlig bensin som numera inte är lika giftig som förr (mer organismer kan växa i bensinen, tappar oktantal, mm) och numera ofta är uppblanad med lite etanol, bör du dessutom ha bensin-stabilisator i tanken för att undvika att bensinen blir dålig vilket om du har otur kan täppa igen munstycken i insprutningen/förgasaren eller få motorn att gå dåligt.

Så i korthet, håller du regelbundet koll på grejerna och sköter dem så minskar riskerna för problem och dyra haverier väsentligt.

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #18507

• j.åberg
  • j.åberg Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
@and-one: runt 6000-8000 kr har jag för mig.

Va fasen, 6-8000kr för 100h servicen, vad innehåller den egentligen, jag kommer ju bli rånad om det kostar så mycket

Tror min maskin har gått runt 85h, har ännu inte kört något i år, ska jag vänta med service till jag är uppe i 100h?

Tacksam för svar

Re: Underhåll av skoter mellan åken 15 år 10 månader sedan #18508

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ska du lämna iväg skotern för 100h service är 6-8000kr billigt... Det skall nämnligen ingå komplett renovering av kompressorn och bara delarna till den kostar mellan 4 och 6000 kr lite beroende på vart du köper dem.
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Sidan laddades på: 0.061 sekunder