Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yachtsafe svarar ej på sms plus övriga frågor om Yachtsafe. 15 år 7 månader sedan #23879

• tjonasson
  • tjonasson Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan, se om nån har någon ide.

Historien börjar med att jag ger mig på att flytta larmet till en bättre position då den verkade ha problem att få kontakt med satelliterna.

Stänger av larmet, kopplar bort drivspänningen och skruvar loss larmet. Får efter en stund larm om låg extern ström, inte så konstigt tycker jag då jag startat övervakning av batterispänningen.

Skickar kommandot "kod" gps då jag har larmet i näven och ska se så att den har satellit kontakt när den har fritt till skyn.

Får inget svar, tänker inte mer på det.

Återinstallerar larmet på nytt ställe, drar kabel och kopplar på nytt in extern spänning.
Får dessvärre inget svar från den, testat med "kod" gps och "kod" status. Men ingen reaktion från enheten.
Tilläggas att den reagerar på fjärkontrollen, även sett till så den är i "normalt läge"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23881

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
har samma problem med mitt... får inga som helst svar från mitt vilka komandon ja än skickar....
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23882

• tjonasson
  • New Member
  • New Member
Är det nått du haft problem med länge, eller nått som börjat idag?

Kanske kan vara så jäkligt att Telenor har bekymmer kanske...

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23884

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Vi ska kolla med YachtSafe imorgon om problemet ligger hos dom eller Telenor.
Återkommer under morgondagen med ett svar.
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23906

• rivver
  • rivver Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Har ni verkligen mottagning med Telenor då? Jag är inte helt imponerad utav detta GPS larm heller. Skickar spök SMS ibland att skotern rör sig fast den står still och fastlåst på tomten... Samt att man kan åka en bra bit innan den skickar ett SMS.

Utöver detta upplever jag att GPS mottagaren har riktigt dålig mottagning, jag har betydligt bättre GPS mottagare i min SE mobil...

//D

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23907

• tjonasson
  • New Member
  • New Member
Tills att detta hände har jag varit nöjd med larmet.
Dock känts som något dålig gps mottagning, tror dock det berode på platsen jag satte det på från början.
Därav jag gav mig på att flytta det, svårt att säga om det hjälpte dock då larmet fortfarande inte svarar på sms.

Brukar vara ganska dålig gsm mottagning här där jag bor,tyvärr kör jag själv med Telia så hur bra telenor är här vet jag ej.

Får väl helt enkelt koppla på trailern och köra en runda, så kan man i alla fall utesluta gsm mottagningen.

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23912

• yachtsafe
  • yachtsafe Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej!

Börjar med tjonasson: Som du beskriver problemet så är det förmodligen så att där du har din skoter så är det förmodligen dålig kontakt med sateliterna - inte mycket att göra åt just detta, men tänk på att det ibland kan ta runt 10 minuter att få svar på "pin" gps förfrågan beroende på just ovann nämnda sateliter.
När det gäller det andra problemet du har - att larmet inte svarar trots att du har ström på och att du gjort all config rätt så är det förmodligen så att du i ditt larm har mjukvaruversion 7 (SW007) Denna versionen av mjukvara är lite snävare inställd gentemot uppgifter från telenor och det gör att den ibland kan "stacka" information. Om du tex under kort tid skickar flera förfrågningar så kan den ibland bli lite förvirrad och inte riktigt reda ut vad den skall svara på först och det som händer då är att den ibland kan låsa sig.
För att fixa till detta så gör du bara en uppdatering av larmet: "pinkod update", räkna med att det kan ta en halvtimma cirka. När du gjort detta kontrollerar du att du har mjukvaruversion 8
(SW008) Denna version är inte riktigt lika snävt inställd.
Tilläggas bör också att detta är ett separat "mode" och om någon skulle stjäla skotern kommer ni trots att det "stackat" sig ändå att kunna spåra den i "utlöst larm mode" då detta är en separerad funktion som inte påverkas av den föregående.
Om Ni trots detta skule ha problem så ringer Ni mig, så skall vi reda ut det åt Er.

Tuffe: Om du har aktiverat och configurerat larmet enligt manualen och fått kvitto på det från larmenheten har du med stor sannolikhet samma problem med larmet som tjonasson. är dock inte helt säker i ditt fall, behöver mer info från dig för att säkert kunna säga varför det inte fungerar som det skall, kan vara något under configureringen som blivit galet också, men ring oss så löser vi det.

Thadanne: Samma som med tuffe, behöver mer information för att kunna lösa det åt dig, att den skickar falsklarm är lite märkligt, det hände ibland med första larmen av denna typ, men jag har inte hört något om detta på länge, men som sagt för att lösa det så behöver jag mer info, så du får höra av dig till oss.

Mikael Blomsten
YachtSafe
031-220070
0736-356264

Re: Yachsafe svarar ej på sms 15 år 7 månader sedan #23923

• tjonasson
  • New Member
  • New Member
Stämmer bra, hade mjukvaruversion 7 och nu efter en update funkar larmet återigen som det ska.

Tackar för snabbt svar och god service.

Re: Yachsafe svarar ej på sms plus övriga frågor om Yachsafe 15 år 7 månader sedan #23944

• yachtsafe
  • yachtsafe Profilbild
  • New Member
  • New Member
Strålande!

Eftersom vi sitter på mjukvaran och själva har utvecklat denna så har vi ju möjligheten att anpassa den til olika områden. Mjukvara 7 och 8 exempelvis har vi gjort med tanke på er som har vattenskoter.
Med jämna mellanrum får ni som äger ett YachtSafe larm mail från oss om uppdateringar av programvaran och vad dessa gör. Vilket innebär att även om larmet varit med ett tag så är ändå programvaran ny så länge ni uppdaterar den.

Mikael Blomsten, YachtSafe

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.057 sekunder