Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2228

• malibu
  • malibu Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Då hade jag kört 30mil för att hämta mig en skoter till.. var lite sliten efter resan.. Men som ni vet så är man ju alltid lite sugen på att testa grejerna (plus att det skulle bli årets första åk)

Tar med mig lillebror. Tog på oss extra varmt på kroppen. Sänkte ner skotern i Sjön (ganska stor sjö).. åkte runt i en 2 timmar och prova det nya inköpet. Men jag var lite sugen på att leka lite så lämna bror min på en liten ö. Skulle bara åka runt och leka lite. Och då plötsligt rykte styrvajern.. och själva hålet i skrovet som vajern går genom börja dra in vatten :( :(

Lille bror var ju kvar på ön.. så fick ju ta mig dit först "styrde jet nozzlen manuellt med händerna.. fick upp skotern högt upp på land. Då kom dommen.. "bägge hadde glömt mobilerna i bilen :( ".. vi var blöta och började frysa.. Vad fan ska man göra? det är ju ingen direkt båt trafik nu såhär tidigt på året.. vattnet var för kallt för att simma.. Såg över om jag kunde laga skotern på ön men var för kallt om händerna.. hadde tappat känseln i fingrarna.

Tog beslut att vi skulle försöka köra från Ön till närmaste strand "utan styrning" och skotern drog in vatten :( det var en intressant resa..

vi hade rätt bra fart för att vattnet inte skulle rinna in i skrovet och drog i bena på den sidan vi skulle svänga till :( :( .. kom i land på en allmän badstrand och fick tag i en mobiltelefon från en sommarstuga ägare.

Fick berättat till bror nummer 3 vart vi var.. så kom han

"det var inte det hela " Körde t.o.m fast med bilen på stranden när vi skulle få upp skoter :( ...

Men så tips till alla... oavsett om det bara är liten provtur.. HA MED ER EN MOBILTELEFON.. Det kunde lätt ha slutat med strandsättning på en öde ö och vattenskoter på botten av sjön

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2229

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
tur ni klarade er iaf :D

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2230

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member

morbid skrev: tur ni klarade er iaf :D

Ja hehe.. värre med lillebror.. han fick lite avsmak redan "första gången han åkte"

Kunde lika gärna blivit kvar på ön.. då hade det nog gått sämre

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2231

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
äh :D avsmak :D helt omöjligt... bara o ge han nyckeln till scootern så är all smak tillbaka... haha

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2232

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member

morbid skrev: äh :D avsmak :D helt omöjligt... bara o ge han nyckeln till scootern så är all smak tillbaka... haha

Jo det e väl så.. :)

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2235

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
tur e väl det :D man har själv fryst ett par gånger o undrat vafan man håller på med :D men det är bara gasa lite så ändrar man sig snabbt :D

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2237

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Usch låter inge skoj..:)
Har haft lite likvärdiga resor, bland annat en gång när jag o polaren fick för oss att ta skotern ut på midsommar för en massa år sedan, en Yamaha Gp1200 lastad med 2pers, rejäl ryggsäck, 1st 25l plastdunk och 2st plattor bärs surrade bakpå skoter, när det började skymma och vi fortfarande inte hade hittat fram, så vart vi slut tvunga att fråga lite passerade båtar om vägen.. problemet då var att så fort vi försökte stanna/sakta in för att samtala med båtägarna så tippade skoter, vi upptäckte alltså att vi inte kunde köra långsammare än ca 5-8knop..så något samtal vart det aldrig, dom där båtägarna måste trott vi var packad eller höga på bensinen som åkte runt runt och skrek om vägen.. :) Sen när det började spöregna och krafterna börjde ta slut så vart vi illa tvunga att stranda rejält på en stenstrand, för att kolla det sk sjökortet..:)

-En minnesvärd tur med skotern och den livsviktiga biran hahaha! Och alltid lika kul när man upplever något sådant här och man vet att om 1år så kommer vi skratta åt det här... -Om vi överlever!:)

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2238

• bearni
  • bearni Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
vad va det som rasa helva vajern av lr????
foton??
de där känns ju inge kul...
hoppas brorsan får mersmak nästa gång ;)
rxp 215 länspump, atc2k hjälmkamera, lanternor, sterio, fingergas, splach guard
våga aldrig släppa gasen! :-D

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2240

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ne det såg mest ut som om muttern som håller styrvajer höljet inne i skrovet så att vajern kan röra sig utan att höljet åker med i rörelsen om du förstår vad jag menar. Den muttern hade spruckit.. och gått i 2bitar.. då blir det ju en öppning på 20mm rätt in i skrovet.. ska ta bild på detta imorgon.. Ska åka med skotern till verkstad..

Så nu står bägge skotrarna på verkstad och ska mekas på:).. skulle haft en tredjemaskin nu.. har en vecka semester bara för att man skulle köra lite skoter

Re: Årets första åk blev mardröm... 17 år 1 månad sedan #2262

• bearni
  • bearni Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
men åka till verksta med det
är väl ine så svårt å byta själv lr??? :?
e de nå mer som ska bytas??
surt å ta semester å inte kunna åka...
men upp med foton...
e de nått som torkat sönder eller slitits för att vajern inte löpt lätt i höljet???
rxp 215 länspump, atc2k hjälmkamera, lanternor, sterio, fingergas, splach guard
våga aldrig släppa gasen! :-D

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.068 sekunder