Jag har lite funderingar kring detta, köpte mig en vattenskoter förra våren.. men dessvärre har den legat under lupp hos en verkstad för reparationer sedan i höstas.
Säljaren har klart och tydligt skrivit följande i köpeskontraktet:
"Nyligen motorrenoverad, knappt några gångtimmar sedan dess,
en total motorrenovering som medförde ca 15 000 - 20 000kr i utgifter!
Vattenskotern tar ej in vatten i motorutrymme, har ej heller aldrig gjort detta,
den är helt och hållet körbar - dock finns kosmetiskt fel i form av reva på sitsen"
osv..
Problemet nu är att jag fått byta både startmotor + drev, (säkringar + tändstift också)
firman som hjälpte mig tog ut dessa och visade för mig vilket enormt slitage det var.
Dessutom sa de att med tanke på utseende/skick på startmotor/drev så var det ytterst tveksamt att dessa hade bytts sedan vattenskotern tillverkades.
De upptäckte även en felmonterad "keramik-packning" (om jag nu minns rätt?)
som satt undertill i aktern - denna var monterad bak och fram (hur det nu är möjligt?)
Denna "packning" gjorde i sin tur att det förmodligen läckte in vatten i motorrum..
Säljaren hävdar fortfarande att den är total-renoverad, dock kan han inte uppvisa kvitton på detta då det verkar som de "försvunnit" i en flytt.
Vad har säljaren egentligen för skyldigheter i detta fall?
Det står ju klart och tydligt i köpeskontraktet att den är "körbar", "nyrenoverad", etc..
Jag hann bara lägga i den, köra 150m kanske.. sedan så självdog den gång på gång..
Känns ju knappast som "körbar" och "nyrenoverad" för mig?!
//najkks