Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Säljarens ansvar / skyldighet? 14 år 2 månader sedan #34058

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Jag har lite funderingar kring detta, köpte mig en vattenskoter förra våren.. men dessvärre har den legat under lupp hos en verkstad för reparationer sedan i höstas.

Säljaren har klart och tydligt skrivit följande i köpeskontraktet:

"Nyligen motorrenoverad, knappt några gångtimmar sedan dess,
en total motorrenovering som medförde ca 15 000 - 20 000kr i utgifter!

Vattenskotern tar ej in vatten i motorutrymme, har ej heller aldrig gjort detta,
den är helt och hållet körbar - dock finns kosmetiskt fel i form av reva på sitsen"

osv..

Problemet nu är att jag fått byta både startmotor + drev, (säkringar + tändstift också)
firman som hjälpte mig tog ut dessa och visade för mig vilket enormt slitage det var.

Dessutom sa de att med tanke på utseende/skick på startmotor/drev så var det ytterst tveksamt att dessa hade bytts sedan vattenskotern tillverkades.

De upptäckte även en felmonterad "keramik-packning" (om jag nu minns rätt?)
som satt undertill i aktern - denna var monterad bak och fram (hur det nu är möjligt?)

Denna "packning" gjorde i sin tur att det förmodligen läckte in vatten i motorrum..

Säljaren hävdar fortfarande att den är total-renoverad, dock kan han inte uppvisa kvitton på detta då det verkar som de "försvunnit" i en flytt.

Vad har säljaren egentligen för skyldigheter i detta fall?

Det står ju klart och tydligt i köpeskontraktet att den är "körbar", "nyrenoverad", etc..

Jag hann bara lägga i den, köra 150m kanske.. sedan så självdog den gång på gång..
Känns ju knappast som "körbar" och "nyrenoverad" för mig?!

//najkks

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Säljarens ansvar / skyldighet? 14 år 2 månader sedan #34059

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

najkks skrev: Jag har lite funderingar kring detta, köpte mig en vattenskoter förra våren.. men dessvärre har den legat under lupp hos en verkstad för reparationer sedan i höstas.

Säljaren har klart och tydligt skrivit följande i köpeskontraktet:

"Nyligen motorrenoverad, knappt några gångtimmar sedan dess,
en total motorrenovering som medförde ca 15 000 - 20 000kr i utgifter!

Vattenskotern tar ej in vatten i motorutrymme, har ej heller aldrig gjort detta,
den är helt och hållet körbar - dock finns kosmetiskt fel i form av reva på sitsen"

osv..

Problemet nu är att jag fått byta både startmotor + drev, (säkringar + tändstift också)
firman som hjälpte mig tog ut dessa och visade för mig vilket enormt slitage det var.

Dessutom sa de att med tanke på utseende/skick på startmotor/drev så var det ytterst tveksamt att dessa hade bytts sedan vattenskotern tillverkades.

De upptäckte även en felmonterad "keramik-packning" (om jag nu minns rätt?)
som satt undertill i aktern - denna var monterad bak och fram (hur det nu är möjligt?)

Denna "packning" gjorde i sin tur att det förmodligen läckte in vatten i motorrum..

Säljaren hävdar fortfarande att den är total-renoverad, dock kan han inte uppvisa kvitton på detta då det verkar som de "försvunnit" i en flytt.

Vad har säljaren egentligen för skyldigheter i detta fall?

Det står ju klart och tydligt i köpeskontraktet att den är "körbar", "nyrenoverad", etc..

Jag hann bara lägga i den, köra 150m kanske.. sedan så självdog den gång på gång..
Känns ju knappast som "körbar" och "nyrenoverad" för mig?!

//najkks

Hej,

Jag antar att köpet gjordes av en privatperson,

När man köper en vara av en privatperson har man som köpare ett betydligt större ansvar än om du köper varan av en näringsidkare, exempelvis så gäller inte konsumentköplagen utan det är köplagen som gäller. Detta innebär att det inte är allmänna reklamationsnämnden som hanterar ett eventuellt ärende utan man får ta det via tingsrätten med de risker som det innebär.

I grunden är det det avtal som upprättats mellan säljaren och köparen som gäller, dvs även i de fall de strider mot lagtexten då lagtexten inte är tvingande. I de fall varan inte översenstämmer med avtalet avsenede ex egenskaper, skick osv kan man anse att varan är felaktig.

Du kan läsa mer om köplagen på lagen.nu/1990:931

Själv skulle jag inte vilja riskera tingsrättsärende på en vattenskoter som jag antar har rätt många år på nacken, i de flesta fall får förloraren beskosta motpartens kostnader.
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.060 sekunder