Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Nybörjar-info tack :) 16 år 10 månader sedan #3713

• niklas
  • niklas Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla,

Jag är väldigt inne på att köpa en vattenskoter, men kan inte mycket om dom. Är tacksam för all information jag kan få här.
Frågor som bla är intressanta. ((Har tänkt mig ett pris upp till 70000:-) får gärna va billigare lite dyrare gör inget heller.)

* Märke? -Tittar mycke på seadoo pga priset.
* Årsmodell? - Vill ha driftsäker och lättkörd (nybörjare).
* Serviceställen/reservdelar? - Bor Helsingborg.
* Serviceintervaller? - Hur ofta? Priser? Göra själv? (inte tummen mitt i handen)
* 2-taktare/4-taktare/motorstorlek? - Har tänkt dra vatten skider och annat efter (vill också kunna ha lite körglädje vid bara körning :-D )
* Vad är normalanvändning? - tittar man timmer eller sträcka (vill inte ha en som är slutkörd)

// Niklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nybörjar-info tack :) 16 år 10 månader sedan #3717

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
oj oj oj det var fasligt många frågor......
* Märke? -Tittar mycke på seadoo pga priset.
Seadoo, Yamaha, Kawasaki har du att välja mellan i stort sätt.

* Årsmodell? - Vill ha driftsäker och lättkörd (nybörjare).
Årsmodell från 2005 och uppåt alla 3 märkena,

* Serviceställen/reservdelar? - Bor Helsingborg.
www.brpscandinavia.com/web/files/seadoo_dealers_swe_090528.htm
där har du återförsäljar listan på seadoo iaf.

* Serviceintervaller? - Hur ofta? Priser? Göra själv? (inte tummen mitt i handen)
seadoo har 50-100-150-200-250-300 osv, yamaha har varje 100 timma. kawasaki vet jag ej så det får någon annan besvara.
vid service på seadoo kostar det ca 2000 kr, antar snarlik summa på yamaha.
Egen service är att föredra, tex byta tändstift samt byta ut oljan och i samma veva byta olje filtret +packningar till oljefiltret. pris ca 1200 gör detta efter varje säsong dvs när du ska ställa in den för vinter förvaring.

* 2-taktare/4-taktare/motorstorlek? - Har tänkt dra vatten skider och annat efter (vill också kunna ha lite körglädje vid bara körning :-D )
typ alla modeller klarar av att dra vattenskidor, kommer inte på någon modell från 2005 och uppåt som inte skulle klara av detta. Jag tycker du ska satsa på 4 takt, men yamaha gp12001300 har 2 takt å det är inget fel på dem.
körglädjen finns oavsett vilken skoter du väljer, farligt blir det om du sätter dig på en 150 000 kr maskin, å sedan går tillbaka till din blivande skoter i 70 000 kr klassen, då kan saker å ting kännas lite jobbigt. (så gör inte detta, för den situationen sitter jag i :D :D)

*Vad är normalanvändning? - tittar man timmer eller sträcka (vill inte ha en som är slutkörd)
timmar som motorn varit påslagen, har ägaren haft skotern i vattnet hela sommaren utan att ta upp den så är oftast skotern synligt sämre skick samt skrovet kan vara fyllt av otrevlighetersjösnäckorsjötulpaner.
motorn kan se sjaskig ut osv,...
Kolla skrovet när du åker å tittar på en maskin, det avslöjar mycket hur skotern blivit behandlad. fråga om service vad han gjort med skotern och vad han inte har gjort, tex om han bytt slitringen i pumpen tex. om den är sliten så går skotern dåligt.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Nybörjar-info tack :) 16 år 10 månader sedan #3720

• niklas
  • niklas Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tackar så mycket för den informationen. Nu är jag inte helt ute och cyklar när jag ska titta på en.

Re: Nybörjar-info tack :) 16 år 10 månader sedan #3724

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
sant, sen kan du läsa dig till mycket information som har tagits upp tidigare här på guppa.se

tex bränsle förbrukning, försäkrings beloppföretag att försäkra i. vilka fel som kan uppstå, vad man bör kolla upp noga på vissa modeller.

använd funktionen Avancerad sökning som du ser här ovan...
läs på vilket sätt du ska söka för att få bästa träff.
har hört många som klagar på att dom inte kna söka fram saker å ting fast det står hur man ska söka å hur man ska skriva för att få in träffar.
tex
+bränsleförbrukning rxt
+soppa yamaha
+bränsleförbrukning GP1300R

osv.
lycka till med läsningen =)
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.053 sekunder