Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3820

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Jag har läst detta och är givetvis illa berörd! Ska intelligensbefriade politiker och tjänstemän förstöra för oss entusiaster som faktiskt sköter sig? En del idioter tror att vi är rika personer som kör omdömeslöst och det kan jämföras med som att vi skulle dra alla muslimer över en kam och stämpla dessa som terrorister.

Om vi slår ihop oss ett gäng på säg 10-15 pers och åker till öar och sonika skiter i denna ruttna lag så kan vi med detta stå på oss och visa var vi står i frågan. Kommer det nåt flum till kustbevakning eller polis så är vi alla mot dom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3821

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Eller så ser vi alla till att sköta oss exemplariskt så när vi går igenom ett sund så ligger vi i exakt 5knop eller strax under och visar att vi kan. Vi var tex ute i lördags på pwc och vi körde helt lagligt under 99nm och nästan hela tiden i farled och det var en kanon dag det finns nästa farleder överallt och ute till havs är det fritt att kör som tex utanför revansen utanför Sandhamn. Detta är en lag som är gammal och förlegad.

Detta är mitt inlägg på dis debatt kommentera gärna det där för där syns vi lite mer än här just nu.
Inlägg nr 94 var med och på värka utan att kasta för mycket skit åt något hål.

di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... eID%3D2009

Se artikel på höger sida av skärmen.

/Robban

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3822

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Argumenten för att begränsa vattenskotrarna är ju helt enkelt korkade! Vem vill köra där det är grunt och orsaka onödigt slitage på sin pump? Sen får jag inte ihop hur idioterna kan påstå att vattenskotrar stör mer när de vistas närmare land än andra båtar. De kan ju knappast heller påverka naturen mer, snarare i mindre omfattning. Vi skulle behöva nån oberoende akademiker som skulle vilja vara med och fastslå vilken påverkan vattenskotrarna har för naturlivet. just nu känns det som att denna lag är baserade på antaganden och indicier snarare än fakta. Det sista vi behöver i vårt land är lagar som är stiftade på detta sätt.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3824

• adriano
  • adriano Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Många bra inlägg på di.se! Bla. av signatur "R" och "RGN"!
RXP-X

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3826

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Dessutom så är vår miljöpåverkan mindre än många båtar för ur många på Guppa har bottenmålat sin skoter med västkust färg eller har oljeläckage som man pumpa ut med länspumpen. Jag åker alltid ut till havs när jag skall tömma septik taken på skotern sen brukar jag tvätta däck och fribord med rengörings medel när skotern ligger i vattnet gör inte ni andra det också?
/Robban

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3828

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Som jag skrev tidigare
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
När man försöker förbjuda skoter generellt så skjuter man över målet och det med besked!
Jag skulle tippa på att denna lilla mening blir tuvan som välter skoterförordningen för gott.
Ett allmänt förbud lommer inte att accepteras av EU domstolen men väl förbud på badplatser och inom naturreservat
Någon som är med på resonemanget?

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3829

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "

LOL... vi skyddar ju miljön ytterligare om vi kör direktinsprutade 2-taktare eller 4-taktare säger jag då. Värre är de med de som kör med avdankade båtar med uråldriga 2-taktare för att inte tala om de som tömmer sin septitank. Med denna tolkning så är ju vattenskotrarna ett steg närmare en miljövänlig vision.

vad beträffar naturreservat så bör det finnas en hastighetsgräns som gäller ALLA farkoster oavsett om de har jet eller propellerdrift.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3830

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ja och ett allmänt förbud omöjligt att införa!

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3831

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

blekingepaddlare skrev: Som jag skrev tidigare
När man försöker förbjuda skoter generellt så skjuter man över målet och det med besked!
Jag skulle tippa på att denna lilla mening blir tuvan som välter skoterförordningen för gott.
Ett allmänt förbud lommer inte att accepteras av EU domstolen men väl förbud på badplatser och inom naturreservat
Någon som är med på resonemanget?

Jag är med , reagerade också på den formuleringen. Likväl så ger man nationella domstolar ohyggligt mycket utrymme. Vad man kan hoppas på är att en svensk domstol dömmer på ett korkat sätt så att det kan överklaas. Jag gissar att vid ev. överklagan hamnar förordningen på is igen.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3835

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ja och då kommer man från EU:s sida att hårt slå ner på vår lagstiftning - ett sunt sätt att pröva rättsvårdande myndigheters kompetens och klarsynthet!
ger möjlighet till lokalt självbestämmande utan pekpinnar men med den redo om man inte rättar in sig!
EU är inte så dumt ändå ibland!

Sidan laddades på: 0.067 sekunder