God kväll!
Det var ett oväntat besked som kom i eftermiddags och snopet efter den fantastiska tur vi hade i Lördags med PWC Endurance. Vi ska dock komma ihåg en sak och det är att vad som kommit ut i media är;
En pressrelease, vars innebörd inte är helt solklar.
Ett kansliråd på Miljödepartementet kommenterar och låter entusiastisk, (varför tror ni det???)
Jag har läst domen och den lämnar öppet för tolkningar och EG domstolen skjuter tillbaka ansvaret på Tingsträtten i Luleå, det kan innebära att man tolkat för detta specifika mål.
Jag är övertygad om att Professor Tiberg som har jobbat mycket med överklagandet och många med honom som kan juridik, kommer att fortsätta jobba för att vi ska få fortsätta att vistas i skärgården på samma premisser som andra båtägare.
Jag förstår frustrationen vissa av er känner och att man överväger civil olydnad men jag tror att det är fel i det här läget. Att samla ihop 10- 15 skotrar och trotsa och käbbla med Kustbevakningen leder inte till något gott, jag är övertygad om att de flesta KBV tjänstemän delar våra åsikter och ser nykterhet, gott sjömasskap och omdöme är viktigare faktorer för en bra miljö i skärgården. Det bästa vi kan göra innan allt är helt uträtt är att följa förordningen och hålla oss i allmän farled, kortast väg till och från, hålla hastighetsbegränsningar oc köra med gott omdöme. Vi ska inte på något sätt provocera någon myndighet utan dra hellre igång namninsamlingar, prata med politiker ni känner skriv sakliga brev till regeringsdepartementet.
Vill även påminna er som ska arrangera tävlingar, se till att området är avlyst och att ni har OK från berörda myndigheter innan tävlingar och annat drar igång.
Vi kommer att gräva vidare i det här ärendet och jag kommer att hålla er uppdaterade.