Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3823

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
God kväll!

Det var ett oväntat besked som kom i eftermiddags och snopet efter den fantastiska tur vi hade i Lördags med PWC Endurance. Vi ska dock komma ihåg en sak och det är att vad som kommit ut i media är;
En pressrelease, vars innebörd inte är helt solklar.
Ett kansliråd på Miljödepartementet kommenterar och låter entusiastisk, (varför tror ni det???)

Jag har läst domen och den lämnar öppet för tolkningar och EG domstolen skjuter tillbaka ansvaret på Tingsträtten i Luleå, det kan innebära att man tolkat för detta specifika mål.
Jag är övertygad om att Professor Tiberg som har jobbat mycket med överklagandet och många med honom som kan juridik, kommer att fortsätta jobba för att vi ska få fortsätta att vistas i skärgården på samma premisser som andra båtägare.
Jag förstår frustrationen vissa av er känner och att man överväger civil olydnad men jag tror att det är fel i det här läget. Att samla ihop 10- 15 skotrar och trotsa och käbbla med Kustbevakningen leder inte till något gott, jag är övertygad om att de flesta KBV tjänstemän delar våra åsikter och ser nykterhet, gott sjömasskap och omdöme är viktigare faktorer för en bra miljö i skärgården. Det bästa vi kan göra innan allt är helt uträtt är att följa förordningen och hålla oss i allmän farled, kortast väg till och från, hålla hastighetsbegränsningar oc köra med gott omdöme. Vi ska inte på något sätt provocera någon myndighet utan dra hellre igång namninsamlingar, prata med politiker ni känner skriv sakliga brev till regeringsdepartementet.
Vill även påminna er som ska arrangera tävlingar, se till att området är avlyst och att ni har OK från berörda myndigheter innan tävlingar och annat drar igång.

Vi kommer att gräva vidare i det här ärendet och jag kommer att hålla er uppdaterade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3825

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Är vi för mjuka så blir vi överkörda med en gång kan jag säga med en gång. inte så konstigt att vi kallas "die dumme Schweden" av övriga européer när vi är i det närmsta handlingsförlamade. Jag slåss i alla fall för rätten att få bruka vattenskotern som vilken båt som helst utan några diskriminerande restriktioner. Skärgården ska vara en plats för oss som respkterar den och inte orsakar onödig skada eller åverkan, det är vår mänskliga rättighet!

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3827

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag håller med FZR gör inget dumt att provocera kvb är inte lösningen dessa herrar och kvinnor är anställda tjänstemän och tjänstekvinnor men dom är framför allt människor och de kan nog se nyktert på rådande situation se till att föregå med gott sjömanskap och omdöme när vi är ute och kör i sommar, det finns plats för bus och hopp men gör det på rätt ställe inte framför en strand med massa badande barn där deras mamma och pappa jobbar som politiker under hela vintern och skapar lagar och regler.
/Robban

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3832

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
jag håller också med, kör inte för nära stränder! Då förstör ni för oss andra som seriöst försöker utöva vårt båtliv med vattenskoter. Vill man busa så bör man göra detta med finess på ett betryggande avstånd som inte uppfattas som störande

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3833

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Är vi överkörda?
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
jag ser denna mening som ett klart underkännande av det allmänna förbudet men ett ok för förbud på badstränder och naturreservat!!!!

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3834

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

rayder skrev: Är vi för mjuka så blir vi överkörda med en gång kan jag säga med en gång. inte så konstigt att vi kallas "die dumme Schweden" av övriga européer när vi är i det närmsta handlingsförlamade. Jag slåss i alla fall för rätten att få bruka vattenskotern som vilken båt som helst utan några diskriminerande restriktioner. Skärgården ska vara en plats för oss som respkterar den och inte orsakar onödig skada eller åverkan, det är vår mänskliga rättighet!

Lite väl aggresivt, f. ö är det väl bara i Tyskland som vi kallas "die dumme Schweden"? :-)
Vad jag menar är att om vi skoteråkare blir bara lite övertydliga att hävda vår rätt kan det uppfattas som provokation och då kommer vi att se ingripanden från såväl polis som KBV. Och detta inte för att dessa tjänstemän har något emot vattenskotrar utan för att det är deras jobb, det är politikerna som stiftar lagar och dem ska vi omvända!
Tänk er bara tidningsrubrikerna om vi skulle börja med civil olydnad och miljödepartementet får statistik på hur många som buskör, tror ni att det skulle leda i rätt riktning?

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3836

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag vill så klart att vi ska kunna undvika all form av våld, men det är viktigt att vi står på oss. Jämfört med Pirate bay-rättegången så har vi avsevärt starkare argument för att det ska hålla juridiskt och inom naturens lagar. Ska vi gruppera oss ute på sjön så får det ske på ett civiliserat sätt och INTE genom buskörning. Vattenskotrarna ska framföras som de vore båtar i största allmänhet. Och i samband med att vi grupperar oss så lägger vi till vid nån ö på ett civiliserat sätt för att sen rigga upp affischer och övrigt informationsmaterial. Om man kunde få med sig högskolestudenter som kunde vara på plats och visa allmänheten vad gäller miljöpåverkan så vore det också dunder.

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3841

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

blekingepaddlare skrev: Är vi överkörda?
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
jag ser denna mening som ett klart underkännande av det allmänna förbudet men ett ok för förbud på badstränder och naturreservat!!!!

Egentligen gör väl lagen inte nån större skillnad? Vanliga båtar får väl inte köras i naturreservat eller utanför farleden?
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3842

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Crooken skrev: Egentligen gör väl lagen inte nån större skillnad? Vanliga båtar får väl inte köras i naturreservat eller utanför farleden?

I naturreservat nej, utanför farled jovisst!
Med båt får du faktiskt i princip köra var du vill på öppet vatten så länge det sker på ett säkert sätt. Stööre fartyg är hänvisade till farleder i tränga farvatten. (och vattenskotrar, vad dessa nu har gemensamt...)

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3843

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag har nu JO anmält Ulf Yngvesson för försök till otillbörlig påverkan av rättsvårdande myndighet efter hans uttalande i ett synnerligen oklart rättsläge!

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.062 sekunder