Hej.
Jag äger vattenskoter och njuter verkligen av att kunna köra fritt i princip överallt. Detta är en frihet som kan liknas med att köra motorcykel. Jag är en av många som kör med förstånd och omdöme även om det går rejält fort ibland. Varje gång jag läser om förbud så blir jag riktigt förbannad. Det är som att förbjuda motorcyklar bara för att det finns kriminella mc-gäng. Helt fel m.a.o.
Tyvärr finns det idioter även på vattnet. Kör fort på olämliga platser, stör badande, drog eller alkoholpåverkade etc. Lika idiotiskt är det när föräldrar låter sina unga barn framföra en båt eller vattenskoter själv eller med jämnårig kompis. Detta ska ju givetvis inte alla straffas för.
För att hålla regler enkla så är mitt förslag att alla motordrivna vattenfarkoster med motoreffekt över 15hk kräver förarbevis på någon som är med och inte nödvändigtvis den som kör. Alla ombord med förarbevis bär ansvaret på att vattenfarkosten framförs på ett säkert sätt.
Förarbevis kan man ta genom teoretisk utbildning när man fyllt 16 år.
På så vis är det helt lagligt att låta barnen framföra vattenfarkosten. Och yngre barn eller övriga som inte vill ta förarbevis kan fortfarande ta sin lilla fiskebåt med 10 hästars motor och sticka ut och fiska eller njuta av havet.
Sen gällande hastigheter så har jag för mig att Danmark har ett enkelt regelverk. Mindre än 300 meter från land gäller 5 knop om inget annat anges. Naturreservat etc är markerade.
Att blanda in för många regler blir bara att många kommer inte förstå hälften ändå.
Vid badplatser som inte har förbud mot båtar gäller åror om man har utsickande propeller som kan skada badande eller max 2 knop vid jetdrift eller liknande. Då kan ingen skadas allvarligt.
Reglerna ska vara samma för alla och även dom minsta vattenskotrarna typ jetski som man står upp på kommer att vara godkända även i fortsättningen.
Om man har en viss verksamhet typ vattenskidklubb, jetskiklubb så kan man ansöka om tillstånd om fri hastighet mindre än 300 meter från land för klubbens medlemmar om området tillåter det. Vattenfarkostens chassinummer ska vara registrerat i klubbens/föreningens lokala register över medlemmarna. Finns inget chassinummer så får föreningen själv utfärda ett nummer och registrera detta. Bara det finns ett nummer i föreningens lokala register. Används en oregisterad vattenfarkost inom verksamheten så är det både föraren och föreningen som betalar böter och det ligger i föreningens intresse att driva in pengarna av den personen som gjort sig skyldig. Då håller alla medlemmar ögonen öppna för att det går rätt till.
Hoppas du/ni kan ha mitt förslag i åtanke när det ska klubbas en lag.
Lagar är till för att människor med omdöme och sunt förnuft ska få behålla sin frihet. Inte för att sortera in dom i olika fack.
Förarbevis ska kunna utföras av en myndighet, trafikskola eller av godkända klubbar/föreningar. Förarbeviset bör inte kosta mer än några hundralappar och teoriprovet görs helt online.
M.v.h. Jörgen