Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Tändstiftet gick av - Vad göra? 9 år 6 månader sedan #46473

• Sosarama
  • Sosarama Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,
Har precis gjort klart min Yamaha FX HO -07 som jag köpte i somras inför vinterförvaringen. I detta arbete skulle jag kontrollera tändstiften och när jag skulle skruva tillbaka ett av dom så gick det av, utan att jag drog med hög kraft. Stiftet måste helt enkelt ha varit skadat/deformerat sedan tidigare.

Nu sitter den gängade stommen med sidoelektroden kvar i toppen, resten har jag löst. Hur gör jag nu?? Hu stort problem har jag? Hade inte tändstiften suttit så lång in (ner) så tror jag att jag kanske hade kunnat få tag i stommen med en liten tång.

Vad göra?? Hoppas på kreativa och fungerande tips. Kanske någon som har råkat ut för samma sak.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Tändstiftet gick av - Vad göra? 9 år 6 månader sedan #46475

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
i normala fall plockar man av toppen....
Men det finns verktyg som är till just för detta ändamål bara du söker på google Typ sparkplug broken tool eller liknande

MEN kan ja inte rekomendera detta då det till 95% rasar ner skräp i cylindern som säkerligen orsakar ett ras
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Tändstiftet gick av - Vad göra? 9 år 6 månader sedan #46476

• Sosarama
  • Sosarama Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tack för tipset..
Har efter rmitt inlägg sökt på webben och hitta massor med svar. Också på skruvutdragare (grispittar) och flera tips om hur man undviker spån inne I cylindern, bl,a med hjälp av tryckluft, magnet och vaselin...

Hittade också ett tips om att ta en vanlig skruvmejesel och använda elektroden som medbringare, vilket jag också provade. Funkade perfekt !!! :cheer:

En annan fråga.... Se bifogad bild. Saknas det något "lock" eller liknande på ventilkåpan mellan stift 1 och 2?? Eller vad är det för "öppning" som finns där?

Tack igen !!

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Tändstiftet gick av - Vad göra? 9 år 6 månader sedan #46477

• Joke
  • Joke Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Varför hålla på och krångla med grispittar o grejer, oftast sitter det löst i gängorna om du inte har dragit dom snett. Prova o slå in en mejsel i delen som sitter kvar utan att spräcka den o skruva upp. Jag har gjort detta på ett flertal bilar som folk har dragit sönder stiften på. 2min jobb och mycket sparade pengar om man gemför med topp av.

Last edit: av Joke.
  • Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder