Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6247

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
www.sjofartsverket.se/templates/ ... _8867.aspx

Vattenskoter med problem, Billdal
2009-07-13 12:04 11. Kattegatt

MRCC får larm om en vattenskoter med maskinhaveri i Askimsfjorden. 2 personer ombord som är lätt klädda, dock har de flytväst. Det regnar och de ser inga andra båtar i närgheten. SSRS Hovås larmas ut och Rescue Livbojen bogserar in till Billdal.

Motorhaveri på en vattenskoter i Gävle
2008-07-21 14:30 3. Södra Bottenhavet

En vattenskoteråkare fick motorhaveri mellan Limö och Skutskär. Det var ingen större fara för föraren men ett kraftigt oväder var på väg in från havet. SSRS Rsq, Greta Dybäck, SSRS och KBV 289:s lilla gummibåt gick ut för att assistera, gummibåten fick vända hem igen när ovädret blev för kraftigt, Greta Dybäck hittade förare och skoter välbehållna. Vädret under insatsen var kraftigt med hagel, regn åska och ca 10 m/s. Föraren bogserades in till Bönan där han hör hemma.

Bli medlem du också det ökar våran seriositet som förare av våra skotrar.
www.ssrs.se/page/151/blimedlemonline.htm
Och båtfolket blir mycket förvånade när de ser SSRS klistermärket på en vattenskoter efter som många ser oss mer som dårar än tjejer och killar som gillar att vara ute på sjön.

Denna gång var det bara motorhaveri nästa gång kanske det är värre vem vet.

file.jpg
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6251

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Klart man är medlem i SSRS! Råkar man åka slut på bensin mitt ute på sjön så har man assist av Sjöräddningen. Billig försäkring ute på sjön.

Sen tycker jag det är viktigt att stötta SSRS som bara håller igång tack vare bidrag från privatpersoner. Råkar man illa ut på sjön så är ens känns det väldigt skönt att veta att SSRS inte har långt ut.

Kustbevakningen är ju inte alltid så hjälpsamma som det visats på tv :( Man får ju bara skjuts till land om man är onykter. Är de på bra humör så bogserar de dig till närmaste land. Kan vara en obebodd ö eller grynna mitt ute på havet. Ok, kanske inte en grynna men ni fattar :(

Ps
Robbans custom seat är så jävla snygg!! Måste beställa liknade i vinter.

Re: En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6255

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Klart man är medlem, lyckades dock förhandla med "säljaren" så dom godtar att jag bara har den lilla medlemslogga och inte det stora trossen-märket. Det är inskrivet i registret så jag får samma "service" som alla andra.
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6275

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Xem1 skrev: Kustbevakningen är ju inte alltid så hjälpsamma som det visats på tv :( Man får ju bara skjuts till land om man är onykter. Är de på bra humör så bogserar de dig till närmaste land. Kan vara en obebodd ö eller grynna mitt ute på havet. Ok, kanske inte en grynna men ni fattar :(

Kustbevakningen ställer ALLTID upp om det är sjöräddning, alltså fara för liv. KBV har också miljö skyddet till sjöss. Ofta är det smidigast att rädda hela fartyget som den nödställde är ombord på.
Rena bogseringar har KBV direktiv om att inte hjälpa till med. Detta för att inte konkurera ut småföretagare som livnär sig på tex. bogseringar.
Om SSRS passerar någon på blankvatten som fått motorstopp och det inte är fara för liv och de inte är medlemmar i Trossen får de betala för en kommersiell bogsering eller möjligtvis om besättningen på SSRS enheten är snälla kan haveristen gå med i Trossen på plats.

Re: En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6281

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Christian skrev:

Xem1 skrev: Kustbevakningen är ju inte alltid så hjälpsamma som det visats på tv :( Man får ju bara skjuts till land om man är onykter. Är de på bra humör så bogserar de dig till närmaste land. Kan vara en obebodd ö eller grynna mitt ute på havet. Ok, kanske inte en grynna men ni fattar :(

Kustbevakningen ställer ALLTID upp om det är sjöräddning, alltså fara för liv.

Självklart ska man larma Kustbevakningen vid fara för liv men viktigt att veta att SSRS står för 70% av alla sjöräddningar varje år. Klart värt ett medlemskap.

Re: En olycka händer så lätt. 16 år 9 månader sedan #6292

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Xem1 skrev: Självklart ska man larma Kustbevakningen vid fara för liv men viktigt att veta att SSRS står för 70% av alla sjöräddningar varje år. Klart värt ett medlemskap.

Är man i sjönöd skall man göra ett Mayday anrop på VHF kanal 16 eller ringa 112. I båda fallen får man prata med MRCC i Göteborg (Maritime Rescue Coordination Centre).

De i sin tur kallar ut SSRS och alla andra enheter som finns i området såsom KBV, Sjöpolis, Lots, SAR-G helikopter, Handelsbåtar eller till och med fritidsbåtar. Lite beroende på situation naturligtvis.

Detta görs oberoende om du är medlem i SSRS eller ej.

Får du soppatorsk däremot är det ju toppen om du är med i SSRS :-D. Naturligtvis är det en jätte insats alla frivilliga SSRS:are gör varje år och det är kanon om de får en massa medlemmar som genererar pengar.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.054 sekunder