Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Filmredigering med Sony Vegas & Quicktime Pro 15 år 11 månader sedan #15809

• lime
  • lime Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Har märkt att väldigt många har införskaffat sig en (eller i vissa fall flera) GoPro HD Hero kamera. Det tycker jag som älskar att kolla skoterfilmer är skitskoj! Men när man nu har spelat in 2 timmar film när man kör skoter med polaren och hoppar och trixar, eller vad man nu gör, så är det ju inte bara att lägga upp på Tuben. Dels så begränsar Youtube varje video till max 10 minuter och sedan orkar ingen kolla igenom 2 timmar oredigerad film. Man vill se de ballaste delarna, kanske med musik till? Då måste man redigera filmen i ett filmredigeringsprogram.

Det finns flera varianter av dessa. Allt från simpla gratisversioner till dyra proffsgrejor. Vill man ha det enkelt och gratis så finns Movie Maker som följer med Windows XP (och finns som gratid nedladdning för Vista/7 om jag inte har helt fel). Själv har jag fastnat för Sony Vegas Pro . Det har lite fler funktioner och det tog inte mig (som aldrig redigerat film förut) allt för lång tid att lära mig grunderna i.

Eftersom internet är fullt med bra guider som beskriver hur man gör olika saker så tänkte jag inte sitta och skriva ihop något själv. Jag tänkte däremot fylla den här tråden med länkar till andras guider. Min första tanke var guider för just Sony Vegas Pro som jag själv haft användning av, men om någon använder något annat program så får ni gärna fylla på med guider för det också.

Uppdatering 2010-09-04:
Jag har börjat använda Quicktime Pro också som är ett enklare program, speciellt för nybörjare. Kommer att göra en guide senare om hur man redigerar i Quicktime samt lägga upp andras guider som jag hittar på nätet.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sony Vegas Pro 15 år 11 månader sedan #15811

• lime
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Picture-in-picture, dvs en video inuti en annan (t.ex från en annan vinkel)

Speed up/Slow motion, dvs öka/sänka hastigheten (t.ex ett snyggt hopp i slow motion)

Re: Filmredigering med Sony Vegas Pro 15 år 11 månader sedan #15823

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Bra Lime att du fixar med denna tråd. Men vi gör väl som vanligt jag skickar allt rå matrial till dig så mixar du ihop filmerna plus lägger på lite bra musik. Pga jag har noll erfarenhet att klippa film och lägga på musik.
/Robban

Re: Filmredigering med Sony Vegas Pro 15 år 11 månader sedan #15824

• lime
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag har inte heller någon erfarenhet av det! Har klippt film EN gång när jag var 15 och skulle sätta ihop en fet moppefilm. Tog mig evigheter men resultatet blev populärt. Däremot så minns jag inget av hur eller vad jag gjorde. :P Men tanken med tråden är att fler ska lära sig fixa snygga skoterfilmer så att det blir lite kvalité på svenska skoterfilmer på Youtube. :P

Re: Filmredigering med Sony Vegas Pro 15 år 11 månader sedan #15825

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det borde inte vara så svårt att höja kvaliten på gentemot många filmer som ligger på Youtube. Nu finns tekniken att kunna filma med hög kvalitet och det som finns på nätet är ofta av mycket dålig kvalitet.

Så vi Svenskar kan nog få ihop riktigt bra filmer under denna säsong, men se till att lägga upp dom på Guppa så att vi alla hittar dom.
/Robban

Re: Filmredigering med Sony Vegas Pro 15 år 11 månader sedan #15902

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
hehe då har jag lite erfarenhet att dela med mig sen när jag sätter mig ner och börjar klippa i Vegas.
har lekt med det programmet vid några tillfällen när jag gjorde filmer i data spel med mera. =) :winner:

kan ju säga redan nu att man gör 90 % av jobbet med muspekaren i programmet.. man behöver inte plugga in massa knappar.

jag använder mig bara av 2 knappar
S för klippa
Enter för pauseplay
mellanslag ibland typ samma funktion.

resten av knapparna använder man så sällan så det är inte värt att nämna.
shift tex ibland.

sen är det bara att ta sig tid och mixtra själv med alla funktioner.
ta hjälp av youtube guiderna, dom är kanoners i början att titta på om man vill fördjupa sig lite i sitt klippande
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Filmredigering med Sony Vegas Pro 15 år 7 månader sedan #23571

• lime
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Funderar starkt på att göra en enkel guide till videoredigering i Quicktime Pro. Quicktime är enklare än Vegas och har inte samma avancerade funktioner, men du kan klippa ihop delar från olika videos samt lägga på bakgrundsmusik samtidigt som du har kvar motorljudet från filmerna.

Här är en guide jag hittade på nätet som förklarar hur man lägger till bakgrundsmusik.

www.edflix.org/Video%20Files/Oui ... 0Track.mov

Re: Filmredigering med Sony Vegas & Quicktime Pro 15 år 7 månader sedan #23575

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Köp en Mac och kör iMovie istället. Att ha en PC är typ som att ha en vattenskoter som är en kina kopia ;)
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Filmredigering med Sony Vegas & Quicktime Pro 15 år 6 månader sedan #24156

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
problemet med att bara ändra uppspelningshastigheten är att det inte blir "true slow motion" dvs den använder inte alla 60 fps på rätt sätt, och det blir lite hackigt.

För att få det bäst måste man "reinterpret":a (bra svengelska) videon till 25 pfs, och sen klippa in den på dom ställena där man vill ha slow motion.
Alternativt endast lägga in slow motion filer, sen öka hastigheten till 60fps och dra ner hastigheten till 100% dom ställena man vill ha det slow.
då kan man även fade:a in i en slow motion sekvens osv.

själv använder jag dock adobe premiere pro cs5, så vet inte hur man gör i dom programmen.
Kan verkligen rekommendera det. Lär man sig dessutom Adobe after affects kan man göra det mesta sen.

dock är det nog lite krångligare att lära sig i början.

gjorde ett slow motion test igår, så ifall nån vill se hur det kan se ut när man använder alla frames kan ni kolla in filmen. Jag o min storebror höll på att testa vår räls vi byggt till den vanliga kameran så passade jag på att filma lite med GoPron också.

RXP 2004, Riva steg II

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder