Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Olika upplösningar på GoPro HD - vilket funkar bäst? 14 år 9 månader sedan #30349

• astenwall
  • astenwall Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har precis skaffat en HD Hero och är ivrig på att hitta rätt konfig innan första testerna. Är det så att r3 funkar bäst för slow motion och r5 för övrigt?

Jag har tänkt köra med sugkoppen.

Har någon koll på det här?

Ursäkta om det redan finns en tråd om det...

Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Olika upplösningar på GoPro HD - vilket funkar bäst? 14 år 9 månader sedan #30407

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Här finns en manual i PDF-format för GoPron: gopro.com/wp-content/uploads/201 ... 110110.pdf

Jag kör alltid med r3. Dels tar filmerna upp så mycket utrymme i 1080p och dels är det inte användbart på Youtube eftersom den bara kommer att hålla på och buffra för det mesta. Jag tycker att 720p funkar bäst och det ser bra ut även i fullskärm med 1680x1050 i upplösning på monitorn. Och sedan vet man aldrig i förväg när den där ascoola grejen händer som man skulle vilja se i slowmotion och då är det jobbigt att ha filmat i något av de andra lägena. ;) Dessutom så funkar ett 16 GB SDHC-minneskort perfekt till GoPron eftersom både batteriet och minneskortet tar slut ganska precis samtidigt när man kör r3. ;)

Här är övriga inställningar som jag kör med (i den ordning som manualen går igenom dem, eftersom bror har lånat min kamera). Jag utgår från att man har den senaste firmware uppdateringen på kameran. Först kommer jag att skriva det kamerans display visar och sedan kort förklaring vad det innebär:

onF - One Button Mode Off, ON=börja spela in så fort kameran startas (jag föredrar att alltid ha kameran påslagen och sedan starta inspelning när jag vill börja filma)

F - Default Mode, F=Video Mode (vilket läge som kameran startar i, dvs filmning, kamera ett foto, kamera tre foto eller timelapse och det är väl ingen som har sin kamera för att fotografera med när man skotrar? ;) )

r3 - Video Resolution, r3=16:9 Widest HD + 720p (1280x960) + 60 fps (man vill ju ha så många FPS som möjligt för att kunna se det där hoppet/vurpan/kraschen i slowmotion ;) )

Cnt - Exposure, Cnt=funkar bäst utomhus medans SPt fungerar bäst när man filmar inifrån mörkt rum och ut i ljus (vi skotrar väl allihopa utomhus?)

UP - Upside Down Off, UPd=används när du monterat kameran upp-och-ned och vill vända filmen så att den spelas in rättvänd (ändras vid behov, men jag filmar sällan upp-och-ned på skotern)

LFF - Video Live Feed Off, LFF=när kameran kopplas till TV så kan du kolla filmerna/bilderna och LFO=när kameran kopplas till TV så ser du det kameran filmar i nutid

oSO - On Screen Display On, oSO=visa bl.a. batterinivå och lite annat på TV när man kör live feed

P2 - Timelapse delay, P2/P5/P10/P30/P60=i timelapse-läget så tar kameran en bild var 2/5/10/30/60:e sekund (ändras efter behov och tillfälle)

bLO - Led Blinking On, bLF=stänger av LED-lampans blink (om man vill smygfilma? men helst vill man ha så lätt som möjligt att se om man filmar eller inte och därmed ON/bLO)

bPO - Beeping Sound On, ON=pip när du trycker på knappar (ibland ser man inte displayen/LED:en och då är det bra att kunna höra när man lyckats trycka på en knapp)

nSC - NTSC/PAL, nSC=60/30 fps och PAL=50/25 fps vid inspelning beroende på TV-typ (men vem kopplar till TVn? Man vill ju ha så mycket FPS som möjligt! :D)

LST - Delete Last File, raderar senaste sparade filen. Väljer du detta så börjar LST att blinka och om du trycker igen inom 5 sekunder så utförs åtgärden.

ALL - Delete All Files, raderar ALLA filer och formaterar SD-kortet. Väljer du detta så börjar ALL att blinka och om du trycker igen inom 5 sekunder så utförs åtgärden. Du kommer då att förlora all film/foton och ha ett tomt minneskort!

OFF - Auto Power Off, OFF=stänger aldrig av kameran automatiskt, 60/120/300=stänger av kameran efter 60/120/300 sekunders (1/2/5 minuters) inaktivitet. (ofta ser man inte om kameran är på eller inte pga dess montering på skotern/hjälmen och därför föredrar jag att alltid ha den påslagen)

dAt - Time and Date, ställa in kameran datum och tid (görs vid behov)

ESC - Exit settings menu, går ur inställnings-läget för att börja filma/fota
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Olika upplösningar på GoPro HD - vilket funkar bäst? 14 år 9 månader sedan #30435

• astenwall
  • astenwall Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Stort tack för bra råd! Hoppas på att återkomma med bra film snart..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.067 sekunder