Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8010

• -sho-
  • -sho- Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Vi är några som har ambitionen att få till en SM-serie i offshore för 2010. Denna tråd ska vara informativ och inte innehålla långdragna diskussioner om bansträckningar mm. (Robban kan du hålla koll i denna tråd). Jag tycker att vi kör tillsammans med de andra båtklasserna då det redan finns organisation kring dessa. (Försökte anordna en täving i Sandhamn vilket var mycket krångligare än man kan tro...) Bansträckningarna kan vara samma som för de andra klasserna med en optimal banlängd på ca 40 Nm.

Jag tror att ca 6 tävlingar där man får räkna bort 2 av dem är lagom och lägger här upp några tävlingar som kan vara vettiga. OBS! DATUMEN ÄR FRÅN 2009! DETTA KOMMER ÄNDRAS NÄR KALENDERN FÖR 2010 ÄR KLAR!

1. 27/6 Simpnäs, RBR-loppet
2. 3-4/7 Oskarshamn
3. 23-24/7 Smögen Offshore DATUM KLART FÖR 2010!
4. 30/7-1/8 Melbystrand - körs tillsammans med CC
5. 15/8 Nynäs offshore
6. 31/8 Falkenberg - körs tillsammans med CC/Thundercat

Snälla! Håll denna tråd städad!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8015

• x-180
  • x-180 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Bra initiativ!

Jag kör ju racing men med båt och aktersnurra.

Jag rekomenderar starkt att ni fokuserar på de tävlingar som har SM status för båtar. Mycket publik, bra arrangemang och hög säkerhet.

Dvs att ni kör RBR loppet helgen efter midsommar (i år ett riktigt havslopp utanför Arholma/Simpnäs) istället för Öregrund i juni. Öregrund är ju ett uppvärmningsrace och kan inte gämföras med SM tävlingarna. Nynäs arrangeras inte längre, det får ni nog byta ut mot Smögen (kanske attraherar flera från västsverige) eller Roslagsloppet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att ni sneglar på Thundercat serien. Grymma arrangemang med hög säkerhet. Jag var själv och tittade på racen i Visby i juli. Där skulle ni trivas. Världens pådrag på land likt Oskarshman, dvs scen, bra band, party etc. Att ringa Marie Dillner för att se över ett sammarbete kanske skulle kunna ge något.......

Återigen, kul som attan. Och jag tror stenhårt på att man får välja ut sina 4 bästa resultat men att man även adderar på 2 extrapoäng för övriga race man ställt upp i. Bidrar till att många kör fler än 4 race vilket är bra både för er aktiva men även arrangörerna/publik!

Lycka till

Mange
X-180

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8334

• -sho-
  • Elite Member
  • Elite Member
Är det ingen annan som har några synpunkter?? Tänkte att vi skulle ha ett färdigt förslag att presentera för SVERA så snart som möjligt, så att folk kan planera för nästa säsong..

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8351

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Måste ju vara att ditt förslag var så bra! :friends:

Fast jag kanske tycker att banlängden är i det längsta laget, runt 30 sjömil kanske räcker..

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8374

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag tycker förslaget känns mycket bra..
Härligt inisiativ se nu till och försöka genomföra detta med svera och berörda klubbar
/Peter

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8376

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

PeterB skrev: Jag tycker förslaget känns mycket bra..
Härligt inisiativ se nu till och försöka genomföra detta med svera och berörda klubbar
/Peter

Kan bara hålla med se nu till att ha alla papper klara så att det blir något bra av det hela. Jag kommer att köra så många race som möjligt även om vissa race är mindre bra för min maskin men va fan det är ju kul att träffas och tävla.
/Robban

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8382

• jowel
  • jowel Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hej,

Jag tycker det är ett bra initiativ Ola. :-D
Frågan är dock hur vi skall räkna om man tex kör både open och stock-klass över racen.
Hur räknar man då poängen?

Mvh Niklas

RIB Extreme Racing

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8388

• -sho-
  • Elite Member
  • Elite Member

c6racer skrev: Måste ju vara att ditt förslag var så bra! :friends:

Fast jag kanske tycker att banlängden är i det längsta laget, runt 30 sjömil kanske räcker..

Långt? Offshorerace ska ju vara långa.... Tycker 50 Nm hade varit ganska lagom, men längden på loppet måste ju utgå ifrån vad den stock-maskin med kortast aktionsradie klarar. Antar att detta är RXT-X, någon som vet hur långt man kommer på fullgas med en sån???

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8397

• -sho-
  • Elite Member
  • Elite Member

RIB Extreme skrev: Hej,

Jag tycker det är ett bra initiativ Ola. :-D
Frågan är dock hur vi skall räkna om man tex kör både open och stock-klass över racen.
Hur räknar man då poängen?

Mvh Niklas

RIB Extreme Racing

Man kan väl ha en total-vinnare oavsett klass över hela säsongen + klassvinnarna? Dvs. man räknar poängen oavsett klass för varje rejs och lägger ihop detta i slutet av säsongen..

I de inskilda racen är det uppdelat/klass och i slutet av säsongen har vi en svensk mästare i stock och en i open. Någon av dessa två är även en total vinnare av sm.

Re: SM i Offshore 2010 16 år 8 månader sedan #8408

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej alla offshore sugna,

Prel. kalendern ser bra ut, mer på västkusten kanske ? eller skall ni åka plattvatten 5 av 6 race !?
Vad jag har förstått så har bara smögen bjudit på vågor i år, kanske skall ha en till på Västkusten ?
Visby tror jag inte blir något 2010 pga för lite folk/besökare enligt arrangör, den arrangören lever på sponsorer så de kommer nog att stryka den.

Vore bra om vi kan samordna med closed course samtidigt någon gång, hade varit riktigt kul. Vi har på G tills nästa år tävling i Falkenberg eller Halmstad (samma arrangör/PR-byrå som OJK arrangerade tillsammans med 2008 i Falkenberg Jetski/Thundercats & 2009 i Visby med Thundercats)
Bägge race är "surf" race, utgår från stranden, havet rakt utanför. På detta race skall Thundercats förhoppningsvis vara med. Det blir 2-dagars så vi har massor med tid, offshore hinns lätt med.

Jag försöker även få till Nordiska mästerskap i samtliga CC klasser, får hoppas vi kan få de titel-tävlingarna. Vi kanske kan få en i Offshore !?

Skall troligen även bli race i Mellbystrand igen där hade vi 2,5 meter vågor....Det hade ni gillat !

De klubbar/arrangörer som önskar arrangera closed course eller offshore race skall/bör ha in ansökan till årsmötet som prel. är satt till 21 nov. Plats ej bestämt ännu men runt 08-trakten.
Normalt läggs förslag till tävlingskalender på årsmötet, den spikas sedan först i januari/februari.

Erfarenhetsmässigt så kan fler än 6 race vara för mycket, håll er runt detta så blir det bra.
SM-status måste sökas, lägg in en motion om det.

Vill sedan ha in en av er i kommitten.

PS. Mycket kul att detta har kommit igång nu på allvar

MVH Håkan Borgström
Ordförande Jetski kommitten/Svera

Sidan laddades på: 0.063 sekunder