Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

PWC ENDURANCE 2012, 26 MAJ STHLMS SKÄRGÅRD 14 år 3 månader sedan #33800

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Välkomna till PWC Endurance 2012
”Europas största samåk”

114 stycken förare till start den 26/5

I samarbete med:

Och här är en liten film-teaser från 2010 års PWC ENDURANCE
Klart maffiga bilder från ett helikopter perspektiv och hela 44 vattenskotrar + ledarskotrar

vimeo.com/13819847

I förra årets upplaga av PWC Endurance då vi försökte slå Europa rekord så missade vi detta även då vi hade totalt 66st skotrar vid starten den 28/5 med 14st skotrar. I år så har Forumet växt med ytterligare 1000 medlemmar, så nu satsar vi på att få ihop ett startfält på minst 100 vattenskotrar.

Detta evenemang är ej någon tävling utan ett samåk.

Lördagen den 26 Maj så går det första av totalt två vattenskoterendurance under säsongen 2012.

Den aktiva körtiden på detta endurance uppgår till nästan 4 timmar under varierade former från stillsam cruising till ren off-shore körning, långt ute på Östersjön, allt i en underbar skärgårdsmiljö. Evenemanget passar både medelgoda som avancerade förare då man får chansen att "innan havet med troligtvis off-shore utmaning framför sig" välja den mer stillsamma vägen inomskärs som våra RIB-båtar tar till Sandhamn eller mot vädrets makter fullt ut. Vi hade förmånen att få vara med om det ett antal ggr under säsongerna 2009-2011. Men oavsett, ställ in er på 1 veckas träningsvärk efter endurancet…

Banan är lagd så att samtliga skotrar utan problem skall nå fram till varje respektive tankställe utan bensinstopp.

BETALNING/ANMÄLAN PWC ENDURANCE:
Startavgift (egen skoter): 500 kr inkl moms. Plats i RIB-båt: 1000 kr inkl moms. Sätts in på BG: 282-7749 senast 11/5 för att bli giltig, efter detta datum så kostar det 700 kr att anmäla sig till PWC Endurance. Den förhöjda startavgiften vid sen anmälan har vi varit tvungna att inför då flera inte har betalt fören på morgonen på plats då de sett vilket väder det kommer bli under dagen, vilket gör det svårt för oss att ordna allt inför detta evenemang så som att förbeställa bord och mat för 100personer ute på Värdshuset på Grinda. Så försök att betala in så tidigt som möjligt är ni vänliga.

/Vid anmälan måste du ange det namn som du anmält dig på här på forumet för att vi skall kunna styra rätt betalning till rätt anmälan. Dvs har du anmält via alias så måste alias framgå på inbetalningen/

ANMÄLAN:
Görs här på Guppa i tråden vartefter er anmälan är gjord så tas ert inlägg bort och ni kommer upp på listan över deltagande åkare, där det står om ni betalat eller ej betalt. Detta kommer inte att uppdateras dagligen men vi för upp det så fort vi hinner.

Skriv gärna även namn och vilken skotermodell typ (Seadoo RXP ,Yamaha SHO, Kawasaki 15f) som ni kör.

GEOGRAFISK STRÄCKNING:
Detta är PWC ENDURANCE, ca:100 Nm långt.

Här är den tänkta rutten för PWCt Lördagen den 26 Maj

kartor.eniro.se/m/9CY5v

Självklart så tar vi vädret i beräkningarna blir det för hårt väder så lägger vi om vissa delar på rutten allt för att hålla säkerheten hög under hela dagen.

FörtankningStrandvägen/KMK, Shell
08.00-08.30
Kontant/Kort betalning av bensin

Start: Strandbryggan Sea Club
08.30 Sharp

Frukost Strandbryggan Sea Club
08.00-09.00

Säkerhetsgenomgång*08.45-09.00*
MKT VIKTIGT! Samtliga måste ha tagit del av säkerhetsgenomgången för att få deltaga.

Middag:
Efter endurancet har vi reserverade bord på Strandbryggan Sea Club där en middag kommer att åtnjutas. Vi kommer att ha subventionerade priser på menyn.

Säkerhet
-Säkert framförande av vattenskoter i enlighet med rådande sjöregler
(Sjölagen & gällande hastighetsbegränsningar etc)
-Hålla avstånd mellan skotrarna och med trafikanter (Omdömesfullt framförande)
-Försäkrad vattenskoter (Försäkring täckande olycka gentemot 2:a person och 3:e part)
-Ingen alkoholförtäring tillåten

Utrustning:
-Torrdräkt/flytväst, våtdräkt eller flytoverall-Hjälm-1 uppsättning klädombyte (vid flytoveral eller våtdräkt)
-Mobiltelefon i vattentätt fodral, VHF är bra om du har, men inget tvång
- 5 liter reservbensin om möjligt (Vi har med 100 liter Nödbensin i en av rib-båtarna).

Rib-båt (följebåt) & Ledarskoter:
Vår ledarskoter som är med och leder turen är utrustad med Vhf, nödraketer, första förband och brandsläckare. Även Rib-båten är utrustad med all tänkbar säkerhetsutrustning.

Allmän info:
Berörda myndigheter kommer i förväg att informeras om PWC ENDURANCE
(Sjöpolisen & Kustbevakningen)

Sjösättningramp för långväga deltagare finns smidigt att tillgå på flertalet ställen runt Sthlm såsom exempelvis Lidingö, Värmdö, Mälaren och i Danderyd.

Sagt av tidigare åkare

annalofven skrev: Hej alla sjöbusar.

Vilken otroligt rolig och tuff dag! Det var en utmaning för lilla mig och innan start undrade jag både en och två ggr vad jag gett mig in på. Men osäkerheten försvann omedelbart efter starten vid Nacka Strand och hornen växte ut i pannan och jag gav järnet. :twisted:
Jag körde i Endurancegruppen, har ingen koll på hur vår rutt låg bara att det gick i en rasande fart och att det var hård motsjö på väg mot Sandhamn där vi fick känna på de höga vågorna.

Tack alla för en kanondag och Tack Robban/Niklas för ett mycket bra arrangemang och sist men inte minst stort TACK för det fina priset. ”starkaste insatsen”.

Förresten vad är det för träningsvärk alla snackar om? :twisted:

Vi ses i höst!
/Anna

och

simon skrev: Tack Niklas & alla andra som fixade detta maxade event .(kunde inte bli bättre) så här dagen efter känns det att man lever :twisted:

och

Berka skrev: Grym dag tack alla som var med, och ni som engagerade denna träff!

Första gången jag var med absolut inte sista heller.
Detta var galet, tufft, sjukaste jag har gjort, men samtidigt extremt kul!
Att köra bil på bana eller strippen är rena barnleken jämfört med det här på vattnet. Känns rejält i kroppen idag kan jag säga :twisted:

och

F.An skrev: Precis hemkommen till Skellefteå och efter dom 80milen i bil höll jag tametusan inte på att ta mig ur bilen! Helt orkeslös i hela kroppen! Och alla i min omgivning skrattar bara åt mig och mina underliga läten så fort jag ska röra på något kroppsligt! :-/

Nu blir det sängen och yttligare en semesterdag (läs rehab) imorgon!

Tack för en himla kul helg allihopa!

//Fredrik "pälskrukan" Andersson

och

dabanan skrev: Stort tack för ett mycket bra men jobbigt Endurance. Bra organiserat med hög säkerhet. Kan varmt rekommendera detta till alla vattenskoteråkare. Hoppas värken hinner släppa tills nästa Endurance ........

och

Toffe skrev: Tack alla för en toppendag, hade mycket skoj, å trevligt att träffa massa likasinnade människor :twisted:

och

Knutte skrev: Aj satan i gatan vad det värker i "skinkor" och lår! Frugan bara garvar åt en :twisted: , hon fattar inte vad det innebär att åka PWC Endurance. Hon snackar om smärta när man föder barn, va fan, larv. PWC, det är grejor det, där tar man varken lustgas (bara kompressormatat) eller epiduralbedövning. Vi kör med raka puckar men vi får också lida dagarna efter. Jag har svårt att gå på plant golv, gå i trappor är nästan omöjligt, sätta sig på muggen tar en kvart :twisted: . och jag vet av erfarenhet att det blir värre på måndag, tisdag och onsdag. Sen släpper det......
Men jag kommer tillbaka i höst! Niklas

Tack för en underbar dag!

Anders aka farsan aka Knutte

Anmälan är nu stängd listan finns på anmälda deltagare på bryggan på lördag morgon.

ANMÄLNINGSLISTA RIB BÅTARNA
(Till Ribbåtarna är det först till kvarn som gäller då vi bokar upp båtar efter tillgång, så skall man åka Rib boka tidigt för säker plats.

Båt: tar 10 personer.

01. Sofia Rask(AtvFritid)(Betald)
02. Micke Murén (Murre)(Betald)
03. Evelina Andersson (G-sson:kompis) (Betald)
04. Carolina Appelqvist (microm:Kompis) (Betald)
05. Maria Calme (microm:Kompis) (Betald)
06. Björn Olofsson (microm) (Betald)
07. Calle Abrahamsson (härjarö) (Betald)
08. Christian Andersson (Wallman:kompis) (Betald*)
09. Sara Bjur (Hultbom:kompis) (Betald)
10.

Citat från Hubbe Berg när han gjorde reportaget om Monster RIB 4x250 hk -2006, - "Textilraggarna kommer bli vettskrämda"

Sjösättnings rampen på Lidingö.

kartor.eniro.se/m/atA4D

Rutt att ta sig till starten för PWC Endurance 2012

kartor.eniro.se/m/atAwL

Kom ihåg att hålla hastighets begränsningen då vi har ögonen på oss hela dagen även på väg till start.
Tänk på att det är 12 knop från Nacka strand samt (om jag minns rätt) 5 knop sista biten när man svängt sista gången och ser Strandbryggan. KBV och Sjöpolisen brukar som sagt ha stenkoll på er dessa event!

Fart.jpg

Hjärtligt välkommen att deltaga i årets största, coolaste och mest krävande skoter endurance!!!

PS. Tveka inte att höra av dig om något skulle vara oklart

PM Robban: www.guppa.se/index.php?option=com_jfusio...de=compose&u=152

Med vänliga hälsningar

Niklas & Robban

RIB EXTREME RACING AB
Tel: 070-517 56 90
Email:
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

PWC ENDURANCE 2012, 26 MAJ färdväg 100Nm 14 år 3 månader sedan #33947

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Här kommer rutten för årets första PWC Endurance.

Rutt: kartor.eniro.se/m/9CY5v

Vi börjar dagen på Strandbryggan Sea Club.

Första tankstopp blir vid Ljusterö Linanäs sjömack efter 26N.

Sen bär det av mot Grinda där vi kommer äta lunch dit är det 28Nm.

Vi måste även tanka skotrarna efter lunch, det gör vi i Sollenkroga hit är det från Grinda 7Nm

Nu är både förare och maskin på fyllda vi går nu snett över Kanholmsfjärden vidare till Nämdöfjärden.

Rundar Rögrund för att sedan gå ner Ingaröfjärden med tankstopp i Saltis hos Ted dit är det från Sollenkroga ca 29Nm.

Saltis sjömack.jpg

Nu har vi endast 10Nm kvar in till Strandbryggan.

Totalt 100Nm vilket är ca 185km

Ett exempel:
Fågelvägen
Den direkta sträckan uppgår till avståndet mellan Sandhamn och Visby som är 187 kilometer +-2km.

Detta är en preliminär tur det kan finnas risk att vi kanske lägger på lite till beroende av väder och vind.

Re: PWC ENDURANCE 2012, 26 MAJ STHLMS SKÄRGÅRD 13 år 11 månader sedan #36323

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Frukost ingår till alla som skall vara med under dagen och den är gemensam, Det blir kaffe/te en stor smörgås och Froosh smoothie från en av våra sponsorer som skall se till att alla är laddade för en tur på 100-110nm.

Se till att vara där senast kl.0800 och då fulltankade det kan ni göra hos Tom på andra sidan Djurgårdsbron.

febob skrev: En fråga ang. tankning!
Tar mackarna kort eller är det kontanter som gäller?
Tror mig att jag läst det nånstans men kommer inte ihåg.

Kort är det bästa då det blir lite för mycket kontanter för mackarna att hantera.

/Robban

Re: PWC ENDURANCE 2012, 26 MAJ STHLMS SKÄRGÅRD 13 år 11 månader sedan #36404

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Glöm inte att ta med HJÄLM.

Sjöpolisen och Kustbevakning är nu förinformerade om eventet.
Vi får se om de kommer med på ett hörn?

"Kamma luggen" innan eventet då ni kommer att bli filmade... :-D

VIKTIG INFO

Hej,

Vid ankomst till Strandbryggan går ni först till Robban och undertecknad för Sign-In.
Där prickar vi av betalning, gör "sign-in" och ni erhåller ett
"PWC ENDURANCE 2012 European Record" klistermärke som skall klistras på skotern för att få deltaga på eventet.

Direkt därefter startar ni frukosten och inväntar säkerhetsgenomgången som vi kommer att hålla för samtliga deltagare. Ingenting är viktigare för oss än just säkerheten i detta gigantiska event och det är för allas bästa.
(OBS! Vid sen ankomst om man missar säkerhetsgenomgången får man ej följa med på eventet)

Välkomna!

Mvh Niklas, Robban och Robban

PS. Se till att vara helt fulltankade. Tom öppnar sin mack redan kl 07.00

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.072 sekunder