Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
Guider
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Byta impeller och slitring seadoo. Guide! 11 år 2 månader sedan #43201

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild Författare till inlägg
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Tänkte göra en liten guide som visar hur man byter slitring samt impeller på sin rxp-x, guiden är lämplig för nästan alla seadoo på marknaden.
Jag tog bort hela pumphuset och venturi tunneln i en del, detta är inte nödvändigt utan man kan även ta bort dom del för del.
Börja med att skruva ut dom 3 skruvarna som är till styrvajer, VTS, och backskopan. Dom är markerade med gult på dom 2 första bilderna. VTS skruven syns inte på bilden, men den sitter precis innanför backskopan. Notera att jag har monterat ett OPAS block off kit, så OPAS delarna som kan behöva tas bort finns ej med i denna guide.

När du skruvat bort dom 3 gul markerade skruvarna så kan du antingen ta bort dom 4 röd markerade och sedan dom 4 vit markerade, eller så gör man som jag gjorde dvs tar bort dom 4 vit markerade direkt och drar ut hela pumpen i en del. Har man inget axelstöd att sätta in under tiden som pumpen är bortplockad så funkar en bomullstrasa eller något liknande.

In med trasan runt axeln så att den ligger någorlunda rakt, detta för att inte skada karbonringen osv.
Nu borde du ha fått bort något som ser ut ungefär som på bilden nedanför.

Jag gjorde ju som sagt så att jag tog bort hela och sedan delade på dom. Det är 4 skruv att skruva loss sedan så går dom 2 delarna isär ganska så lätt.
Nu är det dags att demontera pumpkonan, den sitter med 3 stycken insex skruvar, skruva loss dom och sedan får man vrida och lirka lite på konan så lossnar den till slut. Glöm inte att fylla på med lite fett i konan sedan när du monterar tillbaka den.

Nu är konan och axelstyrningen borttagna.

Dags att ta loss impellern, den skruvas ut motsols precis som vilken skruv som helst. I det här steget måste du ha verktyget för att ta loss impellern. Jag brukar göra så att jag monterar fast pumphuset i ett skruvstäd och sedan sätter jag bara i impeller verktyget och drar för kung och fosterland, den sitter ganska hårt.

Min impeller var helt ny, men fick in en sten i den redan efter 4 timmars körning, så det var bara att byta. Syns inte jätte mycket på bilden, men den var riktigt skadad. Tappade hela 300 varv med dom skadorna.

När du fått bort impellern så har du det jobbigaste kvar, slitringen. Jag brukar knacka ut den med hjälp av ett stämjärn och en hammare, det tar tid men det går! När du fått bort slitringen så är det bara att montera dit den nya ringen sedan gänga tillbaka impellern och dra åt den på samma sätt som man fick loss den. Impellern ska dras med ca 100-120 nm, så en momentnyckel är att föredra.
När impellern är på plats igen så är det bara att skruva ihop allt i bakvänd ordning, glöm inte att lägga på lite loctite/gänglåsning på skruvarna när du drar ihop allt igen.

Lycka till!
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

This message has attachments images.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av guppa.

Byta impeller och slitring seadoo. Guide! 11 år 2 månader sedan #43203

• hixxey
  • hixxey Profilbild
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Tack mottaget: 13
Jätte bra beskrivning! Ett tips är att kasta in pumphuset i frysen ca en timme. Även den nya slitringen sen är det bara att plocka ur den med handen och i med den nya.
Karlstad Jetracing

Byta impeller och slitring seadoo. Guide! 9 år 3 veckor sedan #46478

• viktorw
  • viktorw Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag håller på med just det här i detta nu. Funderar på vilka ställen som bör fettas in utöver kronan när jag monterar ihop allt igen?

Byta impeller och slitring seadoo. Guide! 5 år 3 månader sedan #47827

• Loppan1
  • Loppan1 Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tack för bra info.
Men var får man tag i verktyget lossa impellern med?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.079 sekunder