Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

"Type SS1151 Engine Stopper" Hur funkar den? 15 år 3 månader sedan #27821

• s-näs
  • s-näs Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Andra tråden här på forat.
Samma kille som ägde förra skotern jag frågade om har tydligen kommit över en ståmodell från vad jag har för mig också är Kawa. Gissar 90-tal, missade fråga.

Till saken hör att den inte startar, pga gnista tror han.

Han gissar att det har med en liten pryl som heter enl rubriken, och ser ut enl bild nedan.
Gissningen var att den funkade som någon form av övervarningsskydd och nu hade lämnat in. Jag är inte lika övertygad men med tanke på två långa sladdar in, en kortare och en till lika kort som ser ut som jordning tycker jag det luktar någon form av relä-funktion. En styrsignal, en jord och en in och en ut.

översikt.jpg
De två kortare sladdarna är brun och svartvi. De längre svart och blå.

Bild på spec.lappen.

text:
Type SS1151
Engine 6L
Stopper
CDIG (POSI)

Någon som känner igen denna och kan ge oss lite kött på benen. Jag vet att det är lite torftigt med info, men jag har inte ens sett maskinen i fråga, bara den lilla prylen märkt "engine stopper".

Skulle även gärna vilja ha tips på en riktigt bra och erfaren Kawamek att ringa och fråga/köpa delar av. Gissar att det är en klart begränsad skara i just Sverige.

Hoppas alla skarpa hjärnor här inne kan producera ett givande svar.

Mvh J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: "Type SS1151 Engine Stopper" Hur funkar den? 15 år 3 månader sedan #27824

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
va engine stopper är e ja inte säker på.... men varvtalsregulator eller just va det står engine stopper...

hans Cdi/Tändspole (sitter ihop) e troligen kass (vanligt)
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: "Type SS1151 Engine Stopper" Hur funkar den? 15 år 3 månader sedan #27832

• s-näs
  • s-näs Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tackar!

Tydligen hade han lyckats få gnista när han jordade en sladd och samtidigt körde på startmotorn.

Om CDI/tändspole inte är någon högoddsare så kanske det är aktuellt att byta, vart får man tag på en sådan till rätt kurs? (Ebay?)Är det samma till andra maskiner, kan andra passa etc? Någon som vet.

För att utesluta "engine stoppern", kan man koppla förbi den? (Antar att den hindrar motorn från övervarv vid hopp mm..)

Och ursäkta om jag tjatar men finns någon kung på kawa som är svensktalande och lätt att ringa när det krabbar.

Maskinen är köpt på vinst och förlust, ej fungerande.

Mvh J

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder