Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31162

• yohoww
  • yohoww Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla som guppar!

Har köpt en kawa ultra 250x från 08, tänkte försöka få upp topphastigheten lite, (maxar ca 57 knop nu) skulle vara kul att komma upp i runt 63-65 knop om det är möjligt, vad finns det för möjligheter och vad kostar det ungefär?

Tack på förhand!
Emil

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31261

• xpo
  • xpo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
har du obegränsat med pengar är allt möjligt!

motec ecu 3900$
rivaracing kit 1 1500§
nya bränsleinsprut 800$
ny bränslepump 200$

lite dittan och dattan 2-300 $

ca: 6700$

42000 kr. då får du upp den i ca 75-80 mph, 65-69 knop.

glömde även ny impeller ytterligare en 3000 kr.

:) billigt om man vill åka fort, nu vet jag inte om det jag har listat räcker. måste säkert göra en jäkla massa mer saker och förstärka upp motorn med nya kolvar axlar osv osv.

så räkna med minst 50k :)

men för att få upp den över 60 så får du lägga runt 1500$
Kawasaki ultra 250x - svarta faran

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31264

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En ultra får du inte upp i 69knop, om du inte bygger om skrovet.
För att nå 60+ knop så krävs det inte mkt.
Rideplate, intagsgaller. Timing mod. ta bort luftslangarna. städa upp i pumptunneln. Wedge (om du inte skall tävla i stock) Höj sadeln i bak för att släppa ut varmluft. Dra om kylslangarna för intercoolern. Detta hade jag gjort på min 08 ultra och den gjorde strax över 60knop. På min 260ultra gjorde dessa mods att den gick strax över 61knop i offshore utförande och 62knop i plattvattenutförande.
För att nå över 63knop behövs mer hästar och då har du lite alternativ, högkomprisionskolvar, eller pullykit är de enklaste alternativen.

Givetvis förutsätter jag att skotern är i toppskick i övrigt... och att impeller mm inte gått mer än 10-15timmar, då de annars är dags att se över dessa för att nå dessa farter... kompressonr tappar dessutom effekt efter detta om du kört väldigt hårt....

En varning är att 2008ultran går väldigt magert vilket medför att om du trimmar eller ökar tändningen så löper du stor risk att spräcka kolvarna...vilket hänt för väldigt många.

Du kan läsa om alla dessa modifieringar på: www.teammotoracing.com/

Lycka till 8-)

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31269

• yohoww
  • New Member
  • New Member

xpo skrev: har du obegränsat med pengar är allt möjligt!

motec ecu 3900$
rivaracing kit 1 1500§
nya bränsleinsprut 800$
ny bränslepump 200$

lite dittan och dattan 2-300 $

ca: 6700$

42000 kr. då får du upp den i ca 75-80 mph, 65-69 knop.

glömde även ny impeller ytterligare en 3000 kr.

:) billigt om man vill åka fort, nu vet jag inte om det jag har listat räcker. måste säkert göra en jäkla massa mer saker och förstärka upp motorn med nya kolvar axlar osv osv.

så räkna med minst 50k :)

men för att få upp den över 60 så får du lägga runt 1500$

Okej, tack så mycket för tipsen! finns det någon bra sida som säljer sakerna med bra levtid och bra priser?
Emil

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31270

• yohoww
  • New Member
  • New Member

ec1 skrev: En ultra får du inte upp i 69knop, om du inte bygger om skrovet.
För att nå 60+ knop så krävs det inte mkt.
Rideplate, intagsgaller. Timing mod. ta bort luftslangarna. städa upp i pumptunneln. Wedge (om du inte skall tävla i stock) Höj sadeln i bak för att släppa ut varmluft. Dra om kylslangarna för intercoolern. Detta hade jag gjort på min 08 ultra och den gjorde strax över 60knop. På min 260ultra gjorde dessa mods att den gick strax över 61knop i offshore utförande och 62knop i plattvattenutförande.
För att nå över 63knop behövs mer hästar och då har du lite alternativ, högkomprisionskolvar, eller pullykit är de enklaste alternativen.

Givetvis förutsätter jag att skotern är i toppskick i övrigt... och att impeller mm inte gått mer än 10-15timmar, då de annars är dags att se över dessa för att nå dessa farter... kompressonr tappar dessutom effekt efter detta om du kört väldigt hårt....

En varning är att 2008ultran går väldigt magert vilket medför att om du trimmar eller ökar tändningen så löper du stor risk att spräcka kolvarna...vilket hänt för väldigt många.

Du kan läsa om alla dessa modifieringar på: www.teammotoracing.com/

Lycka till 8-)

Okej, tack så mycket maskinen har precis paserat 20h sträcket, går det att förstärka kolvarna? vart är det bäst att inhandla dessa grejjer?
Tack på förhand!
Emil

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31272

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Lyssa på ec1 vad som gäller trim då han vet vad han pratar om efter som han är helt ointresserad av dröm siffror på vattenskotern. En annan väg att gå är att beställa hem lite dekaler där det typ står 400hk turbo eller liknande och sen säger du att du har lite problem med ECUn och inte kan åka i 70knop just nu utan endast i 58knop gpa du väntar på ny mappning hehe.
/Robban

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31273

• yohoww
  • New Member
  • New Member

Robban skrev: Lyssa på ec1 vad som gäller trim då han vet vad han pratar om efter som han är helt ointresserad av dröm siffror på vattenskotern. En annan väg att gå är att beställa hem lite dekaler där det typ står 400hk turbo eller liknande och sen säger du att du har lite problem med ECUn och inte kan åka i 70knop just nu utan endast i 58knop gpa du väntar på ny mappning hehe.
/Robban

Okej, tack :) haha kanske blir billigare med dekalerna :D
Emil

Re: trimma ultra 250x 14 år 8 månader sedan #31277

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Om du skall ha mer effekt är det enklast att byta Pully.
R&D säljer lite kit som är rätt bra:
www.4-tecperformance.com/index.p ... ts_id=1429

+ dessa prylar:

www.4-tecperformance.com/index.p ... ts_id=1073

+ impeller mm, borde ge dig en toppfart kring 63knop störst skillnad blir accet dock :-D

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.107 sekunder