Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 4 veckor sedan #40789

• weeklund
  • weeklund Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Hejsan!
Har nyligen blivit en lycklig (?) ägare till en Kawasaki Ultra 250X 2008. Den går som ett skott!
Jag har dock märkt att det inte kommer något vatten ur kylarhålet fram till höger och jag börjar fundera om det är någonting fel på kylningen? Har dock aldrig märkt att den blivit för varm eller fått någon varning angående detta. Toppar 66-70mph enligt mätaren och varvar 7820.

Kommer heller inget vatten ur kylarhålet när jag flushar/sköljer den. Dock så rinner det vatten ur både jetröret och avgasröret när jag gör detta? Ska det rinna ur avgasröret också eller kan detta vara ett problem?

Har även märkt att den tappar gas från låg fart till full gas i någon millisekund. Har hänt 2 gånger.

Vad kan vara fel, vad bör jag kolla eller åtgärda?

MVH
Simon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av weeklund.

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 3 veckor sedan #40828

• elfab1112
  • elfab1112 Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • gti140-2012
  • Tack mottaget: 0
kolla att det inte är stopp i hållet. jag hadde en larv/insekt som krupit in och satt stopp

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 3 veckor sedan #40855

• weeklund
  • New Member
  • New Member
Ska kolla upp det. Hur fick du ut det isåfall? Satt den ytligt?

Ingen som vet om det ska komma vatten ur avgasröret när man spolar ur maskinen? Eller om läckan är där någonstans, att det som ska komma ur "pisshålet" kommer ut i avgasröret.

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 3 veckor sedan #40857

• cdog
  • cdog Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Hej,

Du kan nog blåsa ut slangen/röret till "pisshålet" med tryckluft. Skotern får nog garanterat kylning då vattnet till "pisshålet" tar en annan väg ut, det kan också vara avlagringar som sätter stopp i röret. Jag tror "pisshålet" endast är till för att man som förare snabbt skall konstatera att man får kylning och att inte slangen gått av och vattnet istället åker ut i skrovet. Jag och kompisar med kawor får ut vatten med avgaserna så det är nog normalt ? Att den rycker till lite från stillastående till maxgas har jag hört beror på dåligt spänd kompressorrem ( Den slirar)
Kawasaki ultra 250x -08

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 3 veckor sedan #40858

• weeklund
  • New Member
  • New Member
Okej :) Antar att jag inte ska blåsa ur genom pisshålet utan jag måste montera bort röret/slangen och sedan blåsa ur det?

Jag skruvade bort kåpan på remmen och den kändes spänd. Vet dock inte hur spänd den ska vara, finns det något sätt att kolla det?

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 2 veckor sedan #40878

• weeklund
  • New Member
  • New Member
Monterade bort pisshåls-slangen från motorn och blåste ur med tryckluft. Ska ut på en provtur senare få se om det löste problemet. Ungefär hur länge tar det innan det börjar rinna vatten därifrån? Eller ska det göra det direkt?

Tappade även ner en liten mutter i motorrummet ner på botten i skrovet, kommer inte åt den då det är så jävla trångt. Gör det något att den ligger där? Något som kan ta skada?

Kommer inget vatten ur kylarhålet - Ultra 250X 13 år 2 veckor sedan #40883

• weeklund
  • New Member
  • New Member
Var ute en sväng på havet och konstaterat att pisshålet fungerar nu :). Tog förövrigt en ståltråd och körde in i "pluggen" på avgasgrenröret som man sätter pisshållslangen på också. Var så litet hål så antar att mesta skiten satt där inne.

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Nu gäller det bara att få upp muttern som ligger nere i skrovet någonstans. Ska testa med tryckluft imorgon fåse om jag kan blåsa fram den så jag når den någonstans.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.069 sekunder