Den ventilen som sitter skruvad ´på intercoolern är en övertrycksventil
den andra som sitter med en grov slang från intercoolern men en liten slang ner till insugen är Dumpventilen
sitter ingem Wastegate på dessa maskiner då det är som Niklas säger ingen Turbomaskin
Ja har tage bort Övertrycksventilerna på mina Ultror och pluggat hålet med en alu bit ja sågat till
och det har gjort stor skillnad på 250 maskinerna vart nog 30-40 hk till... så dom läcker en del
Du får ansolut inte plocka bort dumpen då den som du säger släpper ut övertrycket när du släpper gase n
på 300an så har det vart mindre sklllnad tror inte ja märkte nån skillnad alls
Northberg skrev: Tror vi alla pratar om kompressor och dumpventil på Kawasaki med kompressor och intercooler eller? Den lilla grå plastventilen som sitter skruvad direkt på intercooler.
Är jätte dålig på kompressor och turbomaskiner, så detta är rena gissningar.
Är inte en dumpventil till för att turbon/kompressorn inte ska bygga upp för högt tryck mellan gasspjäl och turbo när man släpper på gasen?
Så därför undrade jag om det gör någon nytta att spänna dumpventil eller sätta plåt, brukar original inställning vara för löst spänd så den öppnar vid gaspådrag?
Många spänner ju den det och plåten säljs?!?!
Då vi pratar om trollen
Finns ju en vad jag tror är en wastegate monterad på en slang framför intercooler, finns ju en "bättre" att köpa!?
Är dessa saker bara bara båg eller bara till för trimmade maskiner?