Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Första erfarenheterna av Kawasaki 260 ultra 17 år 2 veckor sedan #5889

• tomten
  • tomten Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har nu lyckats få ihop fyra timmar underbar Kawasaki 260 ultra körning :winner: Var dock med om några saker som jag undrar om någon varit med om samma sak och då helst åtgärdat på ett enkelt sätt.

Den går ibland ojämnt vid lågfartskörning, ca 3000 varv. Den går jämnt på tomgång och gör vad den ska på fullgas. Men just vid ca 3000 varv så är det som om den slår av och går ner till typ 2700 varv och sedan upp igen med ett par sekunders intervall. Trodde först att jag eventuellt var skakig med gasfingrarna men var sedan extremt noggran med att inte vara det så det är inte det som är problemet. Det var heller inte så att den alltid gick ojämt ibland kunde den gå jämt på 3000 varv men oftast inte.

Råkade några gånger ut för gashäng som tur var inte på fullgas utan när jag släppte gasen helt från fullt så körde skotern vidare på ca 2500 varv. Detta släppte när jag gjorde några fulla styrutslag så förmodligen är det något (typ gasvajern) som kärvar.

Det sista jag upplevde som problem har kanske ingen praktisk betydelse men kändes heller inte särskilt sexigt. Styret glappar ett par mm både i själva styrningen och i höjdinställningen. Sitter glappet i styrningen bak vid styrkonan eller någon annanstans på vägen? Någon som helt enkelt skruvat fast styret på lämplig höjdinställning kändes för min del som om alla lägen utom dem översta var överflödiga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Första erfarenheterna av Kawasaki 260 ultra 17 år 2 veckor sedan #5946

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Låter helt normalt. Min 250x går ostadigt mellan 3-4000 varv. Frågade om detta tidigare här men fick inget svar, så antar att det är normalt.
Att motorn inte går ned på tomgång är en säkerhetsspärr eftersom du tappar styrförmågan då du släpper gasen från fullt. Så för att undvika detta har kawa lagt till den funktionen.
Mitt styre glappar något också, helt normalt.
Grattis till köpet, skulle själv vilja ha en 260x.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Första erfarenheterna av Kawasaki 260 ultra 17 år 2 veckor sedan #5965

• tomten
  • tomten Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Ok, tack för svaret. Skönt att gasen skulle hänga sig annars hade jag varit orolig att det skulle ske vid ett betydligt högre varvtal.
Det kan ju inte vara riktigt riktigt att motorn skall gå ojämnt vid just det varvintervallet men om fler har upplevt det utan att det har lett till ytterligare problem så får man väl leva med det.
Jag började skruva lite på styrningen igår men insåg att det var ett vintermeck att åtgärda det. Själva styrningen glappar väldigt lite i flera länkar vilket ger det totala glappet på ett par m.m. Höjd inställningen fick också vara så länge. Jag satsar nog på att få ihop körtimmar istället för mecktimmar tills isen lägger sig ;)

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.057 sekunder