Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28305

• ogren35
  • ogren35 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Jag håller med om att det låter FÖR billigt men har pratat länge med dom i telefon och det låter seriöst. Hade tydligen sålt ut en last tidigare i vintras och maskinerna kommer från Canada och är CE-märkta enligt honom. Det var fråga om 8st denna gång och 5 var bokade imorse, jag tvekar fortfarande men ska åka till min bank för att höra hur det funkar med bankgaranti. Om det kan bli nått strul för mig om det händer nått på vägen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28308

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Ahaa...Canada.

Har ingen koll på hur marknaden ligger till där. Men oavsett be om skrovnummer och kontrollera så den/de inte är stulna. Med hjälp av skrovnumret kan du även få reda på om den är CE-märkt också - eller avsedd för den europeiska marknaden som de så fint kallar det. :drinks:

Sea-Doo RXT IS 260

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28327

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

hettingermarin skrev:

snyggyngve skrev:

hettingermarin skrev: Importören där åkte på en bot +!!! förvaringsavgift hos tullen samt kostnaden för att skeppa tillbaka.

Bot var nog fel uttryck, men han åkte på en faktura för "olovlig" importering av vattenskoter som företagare. Och ja importerade in en skoter från canada förra året. Då skickade tullverket till mig:

hej. de är importförbud på vattenskotrar. Tror ja kan ha kvar mailet.

Och vattenskotrar som inte är CE får ej införas inom EU om man inte uppvisar att de är till för tävlingsbruk..? nått sånt

Jag säger inte att du har fel men tullverket verkar säga annorlunda. Jag kanske missade något i min frågeställning så kopierar in här.

Mitt mail:

Ska ta hem vattenskoter från usa. Är det tillåtet att
> som privatperson ta hem en vattenskoter? Är det tillåtet för företag att
> ta hem vattenskoter? Om jag tar hem en är jag ansvarig för den även när
> jag sålt den som privatperson/företag?
>
> Om det inte är tillåtet men jag tar hem en ändå, den fastnar i tullen
> och jag tvingas CE-märka den, vad kostar denna CE-märkning att göra i
> efterhand?
>
> Vad ska jag betala i tull/moms för att ta hem en som kostar säg $10 000
> (~64k sek)?
>
> Mvh

Deras svar:

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer xxxxxx.

Du får som både privatperson eller företag ta i vattenskotrar i Sverige för Tullverket. Tull och moms ska betalas. Tullen är på 1.7% och räknas på inköpspris + frakt till Sverige. Momsen är på 25 % och räknas på tullavgiften + inköpspris + frakt till Sverige.

Frågor kring ansvar och CE-märkning kan tyvärr vi inte svara på. Kanske kan Sjöfartsverket svara på frågor om CE-märkning.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28329

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Mitt mail:

Ska ta hem vattenskoter från usa. Är det tillåtet att
> som privatperson ta hem en vattenskoter? Är det tillåtet för företag att
> ta hem vattenskoter? Om jag tar hem en är jag ansvarig för den även när
> jag sålt den som privatperson/företag?
>
> Om det inte är tillåtet men jag tar hem en ändå, den fastnar i tullen
> och jag tvingas CE-märka den, vad kostar denna CE-märkning att göra i
> efterhand?
>
> Vad ska jag betala i tull/moms för att ta hem en som kostar säg $10 000
> (~64k sek)?
>
> Mvh

Deras svar:

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer xxxxxx.

Du får som både privatperson eller företag ta i vattenskotrar i Sverige för Tullverket. Tull och moms ska betalas. Tullen är på 1.7% och räknas på inköpspris + frakt till Sverige. Momsen är på 25 % och räknas på tullavgiften + inköpspris + frakt till Sverige.

Frågor kring ansvar och CE-märkning kan tyvärr vi inte svara på. Kanske kan Sjöfartsverket svara på frågor om CE-märkning.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

[/quote]

vet att det har skrivits om sånt här tidigare här på forumet.

När jag tog hem en skoter till Hettinger Marin AB, fick ja som svar att tulltjänste mannen att de var importförbud på ej CE. Även min sa han också, fast där hade han fel, för hade bara fel varukod på skotern.

Men jag har inte riktigt så bra koll på de där,, så ska nu inte säga förmycket. Men de jag har läst mig till är att företagare och privatpersoner inte får ta hem en CE-maskin inom EU om den inte ska vara för tävling. Och den som tar hem en icke CE är ansvarig för ev olyckor även om 20 år. De är vad jag har läst och fått förklarat. Men jag kan ha fel.

CE-märktning i efterhand kostar 14 000:-. Då åker en firma här i stockholm ut och fixar allt till en.

MEN! Observera där i ditt svar att hon inte svarade om något om huruvida man fick ta in en ej CE-märkt maskin eller inte.
Och de är just där problemet är tror ja... :?

Och jag refererar nu bara till pappas kollega som betala en skoter via en bilimportör som råkade ut för detta med import av 12 st skotrar från usa! :/
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28330

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

hettingermarin skrev:

MEN! Observera där i ditt svar att hon inte svarade om något om huruvida man fick ta in en ej CE-märkt maskin eller inte.

Inte så intressant för mig nu ändå för det verkar vara så mycket strul så struntar nog i att importera men skickade iväg ett mail till tullverket angående import av ej CE-märkta vattenskotrar nu så skriver här när jag får svar.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28368

• ogren35
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag är sugen på att beställa en för att se vad som händer. Vad skulle kunna hända mig rent juridiskt om nåt är konstigt? Dom är CE-märkta enligt han jag pratade med och jag lämnar en bankgaranti på fakturan han skickar från sin bilfirma på handpenningen som är 10000kr. Så inga pengar dras förrens jag godkänner det. Bilfirman som sådan verkar seriös och dom har 3 verkstäder i Stockholm och har funnits sen 2005 enligt allabolag. Kanske att dom fifflar med momsen när dom kommer in men kan jag bli drabbad av det om jag har skriftligt på slutsumman? Ser att man kan köpa nya 2010 i tyskland för ca 120000 med Jetloader-trailer inkl.moms så det kanske går att sälja för det priset om man kan trixa med momsen.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28369

• peter7081
  • peter7081 Profilbild
  • New Member
  • New Member
det är förmodligen en bluffare, var inte så lättlurad så du betalar handpenning för en import, ej heller ce märkt för europa.........

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28370

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

ogren35 skrev: Bilfirman som sådan verkar seriös och dom har 3 verkstäder i Stockholm och har funnits sen 2005 enligt allabolag.

Kollade nu och mailen är reggad på vilket
är ganska skumt.Han kanske bara använder random företags namn och gör
en hotmail med det namnet. Testa ringa till företaget och fråga om det ens finns någon vid namn micke som jobbar där innan du beställer.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28372

• ogren35
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har ringt och allt stämmer med namnen. Far och son som driver företaget och det lät mycket seriöst och han förklara att det var företaget som skickade ut förbokningsfakturan vilket han menade var bättre för dom som är skeptiska till att lägga handpenning och betala till en privatpersons konto. Dom har 3 ställen i Stockholm som dom driver bilverkstad på, kanske någon här som känner till firman i fråga. Jag har förbokat en och han skulle återkomma i slutet på nästa vecka med leveransdetaljer då deras första container skulle komma i början på nästa vecka och då skulle han få se hur lång tid det tog att få dom till Stockholm. Vi får se hur det går :)

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 4 veckor sedan #28736

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

snyggyngve skrev:

hettingermarin skrev:

Inte så intressant för mig nu ändå för det verkar vara så mycket strul så struntar nog i att importera men skickade iväg ett mail till tullverket angående import av ej CE-märkta vattenskotrar nu så skriver här när jag får svar.

Har fått svar nu. Orkade inte läsa igenom allt men klistrar in det här så kanske det hjälper någon i framtiden. Verkar som att du har rätt iaf. För vår egen säkerhet måste produkten vara CE-märkt för att släppas ut på marknaden.. :?

Ursprunglig fråga
> Är det okey för tullverket om jag tar hem en icke CE-märkt vattenskoter
> från
> USA eller bara om den är CE-märkt?
>
> Tack på förhand

Svar :

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2011-6403.

Produktsäkerhet är ett relativt nytt kontrollområde för Tullverket. De produkter som släpps ut på EU:s marknad ska vara säkra att använda. I många fall innebär det att produkten ska vara CE-märkt. Det förekommer idag personskador och i vissa fall också dödsfall världen över på grund av varor som inte uppfyller kraven. Med detta faktablad vill vi ge en övergripande information om produktsäkerhet och vad som kan hända om du importerar farliga varor.
Vilka varor omfattas?
Produktsäkerhetskraven omfattar alla varor som är eller kan vara farliga för den som använder dem, vare sig det handlar om privat eller kommersiellt bruk. Området är nära förknippat med piratkopierade varor eftersom dessa i regel inte uppfyller kraven. Läs gärna vårt faktablad Att köpa förfalskade varor – vad innebär det? för mer information om detta.
”Vanliga” varor som till exempel leksaker, tändare och elektriska produkter kan innebära en fara för liv och hälsa om de inte har tillverkats eller testats på rätt sätt. Det kan också vara produkter som konsumenter inte alltid tänker på – bildelar, flygplansdelar, båtar, vindkraftverk med mera.
CE-märkning
I EU:s lagstiftning finns ett stort antal direktiv som föreskriver hur en produkt ska vara för att få säljas på EU-marknaden. Om varan uppfyller kraven i dessa direktiv ska tillverkaren märka den med CE-märket, en symbol inom EU som intygar att produkten är säker.
CE-märket har dock inget med varans kvalitet att göra. Tyvärr förekommer det idag en hel del fusk med CE-märkningen och därför kan man som konsument inte alltid lita på den.
Vad betyder marknadskontroll?
I Sverige utförs marknadskontroll av ett antal myndigheter, så kallade marknadskontrollmyndigheter.
Dessa myndigheter har möjlighet att kontrollera
produkter som förekommer på marknaden och även
när dessa varor befinner sig vid gränsen.
Om en produkt inte uppfyller gällande produktsäkerhetskrav ska åtgärder vidtas mot tillverkaren
eller importören av produkten. Marknadskontrollmyndigheterna har rätt att få ut uppgifter från Tullverket gällande import och export och kan också
i samråd med Tullverket diskutera olika åtgärder
för att stoppa farliga varor vid gränsen. Syftet med
marknadskontrollen är att garantera säkerhet, hälsa
och konsumentskydd samt att motverka snedvridning av konkurrensen.

Vad får Tullverket göra?
Tullverket har rätt att stoppa en misstänkt vara vid gränsen. Att hålla kvar varor på det sättet kan vi göra på begäran av en marknadskontrollmyndighet.
När en vara stoppats görs en kontroll, antingen av medföljande dokument eller en fysisk kontroll av själva produkten. Om misstanken finns kvar efter vår kontroll fattar Tullverket ett beslut om att hålla kvar varorna. Vi underrättar den behöriga marknadskontrollmyndigheten som då har tre arbetsdagar på sig att göra en marknadskontroll och avgöra om dehar för avsikt att vidta en åtgärd mot importören.
Om marknadskontrollmyndigheten bestämmer sig för att vidta en åtgärd kommer varorna att hållas kvar av Tullverket till dess att vi får information om vilket beslut som myndigheten fattar. Om marknadskontrollmyndigheten inte beslutar om någon åtgärd inom de tre arbetsdagarna så släpps varorna.
Det är alltid marknadskontrollmyndighetens beslut och befogenheter som avgör vad som ska hända med den aktuella produkten. Som importör står man alltid för de merkostnader som kan uppkomma i samband med att varorna kvarhålls.

Vad händer om jag köper farliga varor utomlands?
Sverige gick med i EU 1995 och lyder liksom övriga medlemsstater under en gemensam lagstiftning inom många områden, bland annat produktsäkerhetsområdet. Det innebär att det förutsätts att en vara som tas in från ett annat medlemsland uppfyller alla krav i gemenskapslagstiftningen.
Om du däremot köper en vara i tredjeland, det vill säga ett land utanför EU, så finns det inga generella garantier för att produkten uppfyller gällande regler.
Om du som privatperson tar in en vara som inte är säker och använder den, finns risk att varan kan orsaka skada för dig och din familj. Är du näringsidkare och säljer en produkt som inte uppfyller kraven kan konsumenter skadas på motsvarande sätt eller i värsta fall kan produkten förorsaka dödsfall.
En marknadskontrollmyndighet kan förbjuda försäljning av en farlig produkt eller förelägga att den ska återkallas från marknaden. Detta är i regel ett mycket kostsamt förfarande för den enskilde näringsidkaren.

Hur undviker jag
att köpa farliga produkter?
Du ska alltid vara försiktig när du köper varor från tredjeland, särskilt om det är från en säljare du inte köpt något från tidigare. Fråga tillverkaren eller säljaren om produkten måste vara CE-märkt för att få användas i EU-länder och om den i så fall redan är märkt. Finns det något certifikat eller något annat dokument som styrker att varan är tillverkad enligt någon standard?
Om du är osäker på varans säkerhetsstatus kan du alltid kontakta aktuell marknadskontrollmyndighet för råd. Marknadskontrollmyndigheterna finner du på SWEDAC:s webbplats swedac.se under rubriken marknadskontroll.
Ekonomiskt perspektiv
Produkter som inte uppfyller gällande produktsäkerhetsregler är inte bara farliga för den som använder dem. Tillverkarna av dessa produkter snedvrider också den fria konkurrensen genom att kringgå de kostnader och den tid det tar att testa och certifiera en vara. Därför är det även ur detta perspektiv viktigt att stoppa farliga varor.

Vänliga hälsningar

Sidan laddades på: 0.106 sekunder