Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28280

• ogren35
  • ogren35 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hittade nyss denna annons på blocket och tycker det verkar vara ett kanonpris för en ny 2011. Dom tas från staterna och man lägger en slant i handpenning. Är det nån som har handlat av dom förut eller vet nått så man inte blir lurad.
www.blocket.se/stockholm/Seadoo_ ... m?ca=5&w=3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28283

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

ogren35 skrev: Hittade nyss denna annons på blocket och tycker det verkar vara ett kanonpris för en ny 2011. Dom tas från staterna och man lägger en slant i handpenning. Är det nån som har handlat av dom förut eller vet nått så man inte blir lurad.
www.blocket.se/stockholm/Seadoo_ ... m?ca=5&w=3

Jag skulle nog vara väldigt försiktig vi vet att de som har privat importerat enstaka maskiner har fått igenom dessa däremot så när folk har importerat större volymer så har det varit vissa problem. Sen förstår inte jag hur du skulle kunna få garanti på maskinen du få kalla handen av alla BRP återförsäljare i Sverige om du skulle få fel på maskinen.

Men å andra sidan du har ju en maskin som är 65.000:- billigare än om du skulle köpa den här i Sverige så se det som en buffert om något skulle gå sönder.

/Robban

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28288

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Här finns det all anledning att passa upp.

Varför ska man betala handpenning om någon annan står för importen? För mig med skeptisk magkänsla känns det som att 50 pers kommer sätta in 20-30% i handpenning och sedan är säljaren/importören puts väck och omöjlig att få tag i.

Höll själv på med att försöka importera skoter från USA nu innan jag köpte min i Sverige och är enligt mig själv hyfsat insatt i prisläget och problematiken. Rent spontant kan man säga att du ICKE hittar en ny RXT IS 260 hk från 2011 under 15 000 Usd. Detta priset är alltså UTAN moms i USA. Momsen ligger någonstans kring 10% beroende på vilken delstat du köper ifrån. Jänkarna är inte dumkorkade och skänker bort vattenskotrar som är hyfsat attraktiva i deras eget land. De gör allt för att tjäna pengar precis som överallt annars.

Utöver detta så tillkommer frakt, tull och moms i Sverige. Då kan du själv räkna ut att säljaren kommer gå back så det visslar om det.

Jag höll på att leta i sex månader och det absolut billigaste jag hittade var ett konkursbo som sålde två stycken nya RXP-X 2009. För dessa skulle de ha per styck 10399 Usd. Dessa finns såvitt jag vet kvar om någon är intresserad.

Nä så pass upp innan innan du matar någon med pengar. Det luktar skojeri...

Sea-Doo RXT IS 260

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28292

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Låt dig inte luras för lätt!

Pappas kollega fick ett "jättedeal" på en seadoo. Lät hur bra som helst. En säker importör här i sverige på usa bilar. Han tog hem en container med 12 skotrar...

Vad hände, tullen stoppade alla, ingen CE!

Importören där åkte på en bot +!!! förvaringsavgift hos tullen samt kostnaden för att skeppa tillbaka.

350 000:- kostade de honom utöver skotrarna..

hur som helst, lägg ingen handpenning! de är mitt råd iaf..
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28293

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

hettingermarin skrev: Importören där åkte på en bot +!!! förvaringsavgift hos tullen samt kostnaden för att skeppa tillbaka.

Vad är det för bot? Jag mailade tullverket och frågade hur det ligger till med import och fick svaret att det var helt ok att ta in från usa

Jag mailade på annonsen btw och 10k ville han ha i handpenning. Tyckte också det verkade skumt så tänkte göra en tråd om det men någon annan hann visst före.

Hans mailadress löd minbil.stockholm@.. så trodde det var ett importföretag men verkar vara bilverkstad.

Nåväl, ointressant när man måste lägga handpenning ändå

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28294

• ogren35
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har också mailat nu med min misstanke om att bli lurad. Fick svaret att det gick bra att ge en bankgaranti tills jag fick hämta skotern. Då blev det ett lite bättre läget eftersom att det är hans bilfirma som skickar fakturan och min bank håller pengarna till leverans sker. Tror nog att jag ska beställa en för att se vad som händer, om man får hem någon maskin.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28295

• snyggyngve
  • snyggyngve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

ogren35 skrev: Jag har också mailat nu med min misstanke om att bli lurad. Fick svaret att det gick bra att ge en bankgaranti tills jag fick hämta skotern. Då blev det ett lite bättre läget eftersom att det är hans bilfirma som skickar fakturan och min bank håller pengarna till leverans sker. Tror nog att jag ska beställa en för att se vad som händer, om man får hem någon maskin.

Hur går det till då? Kan inte han bara säga att han visst levererat skotern och banken blir tvingad att släppa pengarna?

Om det utesluter möjligheten att bli scammad är det ju helt klart intressant

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28297

• ogren35
  • Junior Member
  • Junior Member
Det vet jag inte än men ska ringa både han och banken för att kolla hur det fungerar.

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28302

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

snyggyngve skrev:

hettingermarin skrev: Importören där åkte på en bot +!!! förvaringsavgift hos tullen samt kostnaden för att skeppa tillbaka.

Bot var nog fel uttryck, men han åkte på en faktura för "olovlig" importering av vattenskoter som företagare. Och ja importerade in en skoter från canada förra året. Då skickade tullverket till mig:

hej. de är importförbud på vattenskotrar. Tror ja kan ha kvar mailet.

Och vattenskotrar som inte är CE får ej införas inom EU om man inte uppvisar att de är till för tävlingsbruk..? nått sånt
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: RXT 260 is-2011 för 109000kr? 15 år 1 månad sedan #28304

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

ogren35 skrev: Jag har också mailat nu med min misstanke om att bli lurad. Fick svaret att det gick bra att ge en bankgaranti tills jag fick hämta skotern. Då blev det ett lite bättre läget eftersom att det är hans bilfirma som skickar fakturan och min bank håller pengarna till leverans sker. Tror nog att jag ska beställa en för att se vad som händer, om man får hem någon maskin.

Kan man lösa det genom att hålla pengarna inne är det en bra grej ju. Passa dig dock för att hamna i en civilrättslig härva som kan bli MYCKET kostsamt i Tingsrätten.

Jag är fortfarande inne på att det luktar mygel med den här annonsen. Släpper säljaren RXT IS 260 2011 för 109 000 kr i Sverige har han utan tvekan fått den onaturligt billigt i USA. Om allt står rätt till i den här affären kommer inte säljaren göra en spänn i vinst, utan kommer få betala till.

Kanske är den snodd i USA och det blir knas när du ska garantiregistrera den i Sverige, om det ens går att registrera den alltså. Kanske tull och momsfifflar (kanske 1/6 av priset) han när han tar in den, dvs uppger att det är skrot och ska ha den som reservdelar när den i själva verket är splitt ny. Gör han så och tullen kommer på det kommer skotern tas i beslag i brottsmål gällande skattebrott. Efter det kommer han säkert lägga dig som medhjälpare eftersom du betalt handpenning och borde förstått att något inte stämmer.

Nu målar jag kanske fan på väggen men man BÖR vara riktigt uppmärksam när folk vill ha förskottspengar etc etc. En sådan maskin hade han lätt kunnat sätta ut för 140 000 kr i Sverige och ändå fått den såld innan frukost. Något fuffens är det om han får hem den till de pengarna.

Som jag skrev tidigare har jag hållt på under nästan ett års tid för att importera från USA. Jag har bara sprungit på den ena skojaren efter den andra! Låter det billigt så är det nåt skumt!

Be att få skrovnumret så kan du ringa tex Nivado i Stockholm och kontrollera eftersom de har tillgång till ett world wide onlineregister. Stå på dig om han inte vill eller påstår sig inte kunna ge skrovnummer.

Eller så är allt okej och du har sprungit på världens guldkille med alla världens kontakter inom tull, stat, vattenskoteraffärer, transportbranchen och försäkringsbranschen. Frågan är bara hur sannolikt det är :P

Lycka till nu!

Mvh

Sea-Doo RXT IS 260

Sidan laddades på: 0.099 sekunder