Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2735

• mangerxtx
  • mangerxtx Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hellow vänner!

Har gjort mig av med min Gp1300r (min kärlek) för att hitta något nytt.

Väljer just nu mellan Kawasaki 250 och Seadoo Rxt-x. Än så länge lutar det åt Kawasaki då den ligger bättre i pris och dessutom har jag kört en Rxt rätt mycket (kan va kul med något nytt).

Anledningen till bytet är inte att jag tröttnade på min Gpr, däremot så kommer under sommaren att åka en del längre turer och och vill då har en större skoter med lite bättre förvaring.

Kawaskin är ju lite större än seadoon så den lär vara bättre i hög sjö, men sen har jag hört och även märkt själv att Kawasakin verkar dra mycket bensin.

Ni kör dessa eller har erfarenhet av dom får gärna komma med fördelar och nackdelar.

Tack på förhand! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2737

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

nossnaj skrev: Hellow vänner!

Har gjort mig av med min Gp1300r (min kärlek) för att hitta något nytt.

Väljer just nu mellan Kawasaki 250 och Seadoo Rxt-x. Än så länge lutar det åt Kawasaki då den ligger bättre i pris och dessutom har jag kört en Rxt rätt mycket (kan va kul med något nytt).

Anledningen till bytet är inte att jag tröttnade på min Gpr, däremot så kommer under sommaren att åka en del längre turer och och vill då har en större skoter med lite bättre förvaring.

Kawaskin är ju lite större än seadoon så den lär vara bättre i hög sjö, men sen har jag hört och även märkt själv att Kawasakin verkar dra mycket bensin.

Ni kör dessa eller har erfarenhet av dom får gärna komma med fördelar och nackdelar.

Tack på förhand! :)

Du som redan har Yamaha i blodet ska naturligtvis fortsätta med Yama! Om du älskar din förra ögonsten så kommer du att älska nya FZ, antingen "R" som är tvåsitsig eller "S" som är tresitsig.

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2738

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Stod i samma tankar som du för några månader sedan, valet blev en ny Kawasaki Ultra 2008 då de går att få tag i till mkt bra pengar :)

Grymt nöjd, kör enbart längre turer i Stockholms skärgård dvs det går 95% alltid hyffsat med sjö. Ultran är mycket bra till detta då den har ett skrov med djupt V samt är tung. BRP` skoter är nog snabbare på plattvatten då skrovet är mer lättdrivet, men går å andrasidan sämre i sjö...

Mycket soppa drar alla kompressormatade maskiner. Såg ngn jämförelse (inte BRP`s köpta...) och det är mkt jämnt mellan alla fabrikat på fullgas, vilket jag ligger konstant på :) skiter fullständigt vad skotern drar vid 30-35 knop som vissa tillverkare skryter med att deras skoter är snålast på... :) vill jag ut å söndagsglida tar jag båten... när jag kör skoter vill jag komma fram fort å då drar det soppa. bara betala och vara glad :)

Kawwan har även störst lastutrymme i klassen tror jag

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2739

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En detalj vi märkt med kawworna är att de varnar väldigt tidigt att det är soppa torsk fast det är mkt kvar i tanken... så skall man jämföra förbrukning mellan skotrarna så måste man tanka upp dem å se hur mkt man får i.

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2740

• mangerxtx
  • mangerxtx Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member

FZR skrev: Du som redan har Yamaha i blodet ska naturligtvis fortsätta med Yama! Om du älskar din förra ögonsten så kommer du att älska nya FZ, antingen "R" som är tvåsitsig eller "S" som är tresitsig.

Jo, är redan smått förälskad i Fzr (Skotern alltså ;) ). Tyvärr är den lite dyr för mig, alternativet skulle vara en Fx sho. Kikar på Yamaha med , men vill gärna veta mer om det andra skotrarna.

I slutändan så får det bli en med "rätt" pris.

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2745

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

ec1 skrev: En detalj vi märkt med kawworna är att de varnar väldigt tidigt att det är soppa torsk fast det är mkt kvar i tanken... så skall man jämföra förbrukning mellan skotrarna så måste man tanka upp dem å se hur mkt man får i.

Kawan har ca 26 liter kvar när larmet går. Iofs inte något som påverkar förbrukningen. Yamaha SHO och FZ har 70 liters tank och den larmar vid 18 liter kvar. Jag vill minnas att jag läst ett test där Yamaha och Seadoo låg relativt lika i förbrukning(Yamaha bäst :evil: ), men Kawa närmare 20% högre. Yamaha körs på blyfri 95 och serviceintervallen är 100 timmar.

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2750

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
det sämsta med yamaha är att det kostar satan för att få dom o gå lite fortare! om man ser till tex SHO
gör typ 65mph orginal . kosta på den 10000:- och den gör 68mph
där är RXP-X bättre gör typ 68 mph orginal.kosta på den 10000:- så gör den 74mph
kommer även ett värre kit till dom snart!

Funderar på att sälja min pg detta
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2753

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Vi är supernöjda med vår 250x. Har nästan bara kört längre turer. Förra sommaren hyrde vi en stuga ute i skärgården och packade med oss allt som behövdes för 1 vecka (exkl mat).
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2754

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ultra 250X gör över 70mph (GPS) orginal men med timing mod (är gratis och mkt enkelt gjort på 30minuter) :winner:

Re: Kawasaki eller Seadoo Rxt X 16 år 5 månader sedan #2789

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Stod också i samma köpsituation som du för ett tag sedan. Körde en RXT-07 förra sommaren. Väldigt bra skoter, men beter sig lite som en badanka när det går sjö. + Lite tråkig motorkaraktär..

Yamaha FZR är en grym skoter om man ska svänga mycket, men är nog mer lik en RXP än en RXT då skrovet är lite kortare. Yamaha FX SHO har jag inte kört..

Mitt val föll på Kawan och är supernöjd med den. Ska du åka mycket i hög sjö är den överlägsen.. V-skrovet gör att den beter sig mer som en racerbåt i sjön istället för en badanka (svårt att förklara).. Angående förbrukning så är den ju kanske lite törstigare om man fiser omkring, men ligger man mycket på fullgas drar den knappast mer än en RXT-X. Motorkaraktären är väldigt trevlig också; Kawa = Ferrari Seadoo = Porsche. Hänger ni med?

Kawan är för övrigt väldigt lätt att trimma.. Min kommer antagligen toppa ca 73 mph med trim för mindre än 5000:-... Och då är den fortfarande byggd för offshore, inte toppfart.

Har hittat skotern du ska ha: www.pn-trading.se/newsql_objekt.aspx?id=35986
www.konkursaktioner.se Hittar du något billigare, köp!

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.083 sekunder