Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34861

• peterbaeza
  • peterbaeza Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Har precis sålt båten och tänker mig köpa en 3-sits skoter i stället för att kunna gör kortare badutflykter och dra lite vattenskidor mm. Har bara kört hyrskotrar tidigare och har aldrig ägt någon själv så jag tar tacksamt emot alla råd. Har redan fått ut en hel del genom att läsa alla era inlägg i forumen.

Jag vill ha en driftsäker 3-personers skoter med hyfsad prestanda och stabilitet som funkar på västkusten där det kan vara en hel del vågor. Budgeten är ca 50-80 tusen inklusive kärra, men jag sneglar lystet även på de lite dyrare modellerna. Då jag inte vet hur mycket den kommer användas så är det också rätt viktigt att köpa en där den mesta värdeminskningen är borta så det går lätt att sälja nästa säsong utan någon större förlust om det skulle visa sig att den inte blir använd så mycket som jag hoppas. Efter lite läsande på blocket har jag hittat följande annonser som jag tänkte mig kolla mer på efter att ha hört era synpunkter.

Budgetalternativen

Yamaha 1200 XLT, 155 hk@7000 rpm, 2-takt, 1176cc, ca 50 knop
3,16m x 1,22m (lxb) 354 kg.

45 tusen för en 2002 med kärra, USA-import www.blocket.se/goteborg/Yamaha_1200_XLT_...39.htm?ca=15&w=3

SeaDoo GTX 185, 366 kg 185 hk@7500 rpm, 4-takt, 1494 cc, ca 55 knop

60’ tusen för en 2004 Ltd, ? tim, kärra, gps, nyrenoverad kompressor
www.blocket.se/stockholm/Sea_Doo_GTX_lim...06.htm?ca=15&w=3

Mellannivåalternativen

Kawasaki Ultra 250x, 250 hk@750 rpm, 237 Nm@6500 rpm, 4-takt 1498 cc
kompressor, laddluftkylare, 3,37mx1,195m (LxB) 410 kg, ca 60 knop

70 tusen för en 2008, ? tim, nyservad med kärra
www.blocket.se/skaraborg/Kawasaki_ultra_...13.htm?ca=15&w=3

84 tusen för en 2008, 40 tim, med kärra
www.blocket.se/halland/Kawasaki_Ultra_25...55.htm?ca=15&w=3

SeaDoo RXT 215, 215 hk, 4-takt 1494 cc, 3,37m x 1,22 m (LxB), 366 kg, ca 58 knop

84 tusen för en 2007, 30 tim, trailer, nyservad
www.blocket.se/halland/SeaDoo_RXT_2007_N...66.htm?ca=15&w=3

Drömmaskinen

Yamaha FX SHO, 211 hk, 4takt 1812 cc, 3,37m x 1,23m (LxB), 376 kg, ca 60 knop

100 tusen för en 2008, 35 tim, trailer
www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FX_SHO__0...24.htm?ca=15&w=3

112 tusen för en 2008, 80 tim, nyservad + en hel del extra,
www.blocket.se/goteborg/Yamaha_fx_sho_38...5&w=3&last=1

115 tusen för en 2011, 13 tim, trailer
www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_sho_20...60.htm?ca=15&w=3

Tyvärr får nog drömmaskinen förbli en dröm som förstaköp med tanke på kostnaden. Jag antar att den kommer ha betydligt större vädeminskning än de mindre maskinerna. Vad tro ni som kört en del. Är det värt att satsa på en 2-taktare för 45 tusen som första maskin eller kommer man att bli gruvligt besviken och vilja byta med en gång? Hur högt måste man i så fall gå för att det skall bli någorlunda vettigt?

/ Peter
Yamaha FX SHO - 08

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34862

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Välkommen till Guppa Peter. Jag skulle nog avråda dig att köpa en 2-takts maskin då dessa börjar bli lite till åren. Rent spontant så skulle jag nog säga en SHO för 100.000:- -lite pruta på den så att priset blir 90-95.000:- så är det nog det bästa köpet för dig. Skulle du sälja den nästa säsong så kommer du inte tappa så mycket pengar på den om du tar hand om maskinen. Jag skulle tro om du håller efter den så skulle du nog kunna få 90.000:- för den maskinen nästa år just Yamaha håller värdet mycket bra efter att första ägaren tagit den stora smällen.

Tar du ett lån på 100.000:- utan amortering så är inte månads kostnaden speciellt hög typ några hundra i månaden. Ta det i jämför detta mot kostnader du kan få på en betydligt äldre maskin som måste in på verkstad vilket den maskinen som gått 35 timmar antagligen slipper så har du mest driftkostnad som kommer belasta ditt konto denna sommar.

Så åk och titta då din dröm maskin och räkna lite på det hela.

Mvh/Robban

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34863

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Den SHO´n för 115.000:- är dok lite osäker för mig då det är utomlands den är fotad plus att det är två olika maskiner på bilderna i den annonsen. så den för 100 eller 112.000:- skulle jag nog åka och titta på.

Robban

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34864

• peterbaeza
  • New Member
  • New Member
Tack Robban,
skall kolla på SHO:erna för 100/112 som båda finns ganska nära mig. Jag kommer handla kontant så lånekostnaden är ganska ointressant....men däremot att övertyga hustrun om att 100 tusen är rimligt för en "leksak" kan vara betydligt svårare än halva beloppet..... Fast å andra sidan så har jag ju sålt båten och det lutar nog åt att även sälja MC:n så det blir plats för en vattenskoter i garaget och då är det ju faktiskt en leksak mindre netto......

Har Yamaha något learning läge med spärrad maxfart? Har sett att vissa SeaDoo verkar ha sk learning key vilket verkar vara en bra idé med en 16-åring i familjen..

/ Peter
Yamaha FX SHO - 08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34869

• peterbaeza
  • New Member
  • New Member
De modifieringar som nämns på FHS:en för 112 tkr är lite grekiska för mig.

# R&D databox
# borttagen strypning
# omgjort avgassystem
# 4" kona till kompressor
# 4" friskluftintag med vattenavstötande filter
# HKS sekventiell dumpventil
# vevhusventilations filter
# kolfiberskydd på utsatta ställen
# lackskyddad

Skydden låter ju bra men resten. Är det trim som ökar risken för onödig service eller är det vettiga modifieringar. Jag vet inte riktigt hur man skall värdera denna typ av modifieringar. Förbättrar det skotern för en normalanvändare eller ställer det till problem.
Yamaha FX SHO - 08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34870

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

PeterBaeza skrev: Tyvärr får nog drömmaskinen förbli en dröm som förstaköp med tanke på kostnaden. Jag antar att den kommer ha betydligt större vädeminskning än de mindre maskinerna. Vad tro ni som kört en del. Är det värt att satsa på en 2-taktare för 45 tusen som första maskin eller kommer man att bli gruvligt besviken och vilja byta med en gång? Hur högt måste man i så fall gå för att det skall bli någorlunda vettigt?

Efter ha kört min brors gamla gtx från 98 så skulle jag inte säga att du kommer bli besviken på maskinen eller upplevelsen i sig för den är faktiskt helt okey.

MEN visst det är en klar skillnad mot nyare maskiner som är garanterat mera driftsäkra och snabbare och klart bättre "väghållning" och tar sjö på ett helt annat sätt.
Jag gick och köpte just en FX SHO och det ångrar jag inte än iaf, otroligt trevlig och stabil maskin.

Sen ang värdeminskningen så tror jag den är obefintlig nästan, det är ytterst sällsynt att hitta SHO maskiner för mindre än 100k, speciellt nu på våren. (hösten går ju priset ner självklart)

Ni kan ju alltid kolla på hammnen.se reportage om vattenskotrar och att det inte är enbart för ligister.
kapten-mediahamnense.solidtango. ... wqp7e6gbbb
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34871

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

PeterBaeza skrev: Skydden låter ju bra men resten. Är det trim som ökar risken för onödig service eller är det vettiga modifieringar. Jag vet inte riktigt hur man skall värdera denna typ av modifieringar. Förbättrar det skotern för en normalanvändare eller ställer det till problem.

Ja det är "trim" men tämligen vettiga såna och dom flesta är såna man bör ha ändå.

Kolla ditt PM med.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34874

• delivery
  • delivery Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Kan bara hålla med föregående talare om att hålla dig ifrån 2-takt.

Var i din sits förra året och va runt och tittade och provkörde ett gäng skotrar. Bla några GTXer, både med 2-takt och 4-takt. Det är inget direkt fel på 2-taktarna, går bra och så. Men det känns gammalt. Om man jämför med den FX HO som jag köpte så var det som natt och dag. Skotrarna av den nya generationen är lite större och lite stabilare. Förutom det faktumet att du slipper vara orolig över 2-taktarens dåliga driftsäkerhet.
Kör: Yamaha FX HO -04

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34875

• tekan03
  • tekan03 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej och välkommen till forumet! :winner:

Vad sägs om ngt som denna?
www.blocket.se/kalix/Sea_doo_GTI ... ?ca=11&w=3

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 2 månader sedan #34877

• tekan03
  • tekan03 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
eller en av dessa:

www.blocket.se/kalix/Sea_doo_GTI ... ?ca=11&w=3

Ska jag vara helt ärlig tror jag absolut att du kommer att bli missnöjd med en äldre maskin, hellre spara upp ett tag till och köpa någon simplare men ändå nyare modell. Jag skulle säga 07+.

Den här ser riktigt fin ut också:

www.blocket.se/halland/Seadoo_Rx ... ?ca=11&w=3

Denna ser perfekt ut!

www.blocket.se/lund/Seadoo_RXT_X ... ?ca=11&w=3

Tänk dig för innan du gör ditt köp!
MVH

Sidan laddades på: 0.068 sekunder