Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41691

• david1612
  • david1612 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hallå gott folk! Är sugen att prova på att köpa en vattenskoter för första gången och är väldigt osäker vad jag ska välja. Funderar på en Seadoo rxp 215hk eller om man ska slå på stort och köpa en rxt 260 hk ? Osäker hur mkt pengar man ska lägga. Räcker 50 000 eller ska man lägga mer till ca 80 000-90 000 :- klassen? Ska importera från USA och funderar om andrahandsvärdet i Sverige är dåligt när den är importerad? Super tacksam för alla hjälp och tips!

/ David

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41692

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej David,

Om jag skulle köpa nått i den prisklassen hade jag lätt köpt RXP-X eller RXT-X 08-09, den gråa modellen. Den håller bra och är rolig att köra. Angående att importera från USA, eller annat land utanför EU, ska du vara försiktig, för har du inte CE dokument när du för in den i Sverige kan du bli tvingad till att skicka tillbaka den eller låta tullen förstöra den. Ja, jag vet, vissa lyckas, men är det värt chansen att förlora sina pengar?
Seadoo, det enda rätta :)

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41693

• kongo_81
  • kongo_81 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Tullen kan ALDRIG ta något som är privatimporterat utav privatperson...........!
Vill du ha problem köp seapoo vill du inte ha så är det YAMAHA eller Kawasaki som gäller.
YAMAHA FZR-09 RIVA steg 1++
HONDA AQUATRAX F12-X 2004 Såld

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41694

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
De kanske inte kan ta nått som redan "slunkit" igenom. Men om de kontrollerar CE dokumentation vid införseln till Sverige eller annat EU land, då blir de jobbigt. Jag har tänkt flera gånger att ta hem skotrar, men vågar inte pga. detta.
Seadoo, det enda rätta :)

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41695

• david1612
  • New Member
  • New Member
Strålande Daniel! :)

Ska titta lite närmare på RXP-X och RXT-X. Har en vän till familjen som importerar från Usa och Tyskland och han har koll på alla papper osv. Han nämnde ang CE dokumenten förut att dom var viktiga när man skulle importera. Har en kontakt i Florida som åker dit och tittar på den innan den skickas. Skotrarna är lite billigare därborta men frågan är om folk drar sig att köpa den när jag väl ska sälja den i Sverige när den kommer från USA. Hur är det med att köra i saltvatten är det sämre eller sliter mer? ska man spola ur den efter varje användning? Ska själv bara köra i sötvatten. Försäkring? kolla på en Seadoo Rxp 215hk -05 låg på va 5046:- är det typ det priset som gäller eller sticker försäkringen iväg mkt mera när skoter är dyrare? Men du röstar iaf på Seadoo?, har kollat mest på dom och lite på kawazaki jet ulta 250 hk. Har typ 1000 frågor men detta känns som en bra början när man är helt rookie ;)

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41696

• kongo_81
  • kongo_81 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

daniel skrev: De kanske inte kan ta nått som redan "slunkit" igenom. Men om de kontrollerar CE dokumentation vid införseln till Sverige eller annat EU land, då blir de jobbigt. Jag har tänkt flera gånger att ta hem skotrar, men vågar inte pga. detta.

Snälla läs på om detta, finns redan hundra trådar på forumet ang. import och CE

CE är en handelsbeteckning och kan aldrig och kommer aldrig drabba en privatperson......! Finns för att företagare inte ska kunna konkurrera med andra företagare på olika villkor och inget annat.

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41697

• david1612
  • New Member
  • New Member
Till : kongo_81

Yamaha eller Kawasaki har du något tips ang modell val ? Någon prisvärd/bra maskin? :)

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41698

• kongo_81
  • kongo_81 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

david1612 skrev: Till : kongo_81

Yamaha eller Kawasaki har du något tips ang modell val ? Någon prisvärd/bra maskin? :)

kawasaki 250 är vettiga maskiner men har du inget större fartkrav så duger stx alldeles utmärkt, Yamaha är bra skit överlag men men ska väl som alltid akta sig för gammalt skit och försöka hålla sig till fyrtakt.

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41699

• david1612
  • New Member
  • New Member
Kungligt mannen! Tar och forskar i detta lite under natten :cheer:

Hjälp mig vid val av vattenskoter! Seadoo? 11 år 9 månader sedan #41708

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29

daniel skrev: Hej David,

Om jag skulle köpa nått i den prisklassen hade jag lätt köpt RXP-X eller RXT-X 08-09, den gråa modellen. Den håller bra och är rolig att köra. Angående att importera från USA, eller annat land utanför EU, ska du vara försiktig, för har du inte CE dokument när du för in den i Sverige kan du bli tvingad till att skicka tillbaka den eller låta tullen förstöra den. Ja, jag vet, vissa lyckas, men är det värt chansen att förlora sina pengar?

Denna skröna som skapats av svenska handlare av båtar hahaha, tullen har aldrig tagit vare sig båtar eller skotrar, som privat person har du rätt att importera vad du vill så länge det inte är "olagliga varor", har själv ställt frågan till tullpersonalen i skandiahamnen i gbg och de bara skrattade och sa " som privat person kan du ta in precis vad fan du vill" rent ut sagt, men att transportstyrelsen hade en ide om att de skulle utföra ce kontroller under en tid. Men till vilken nytta kunde han inte förstå eftersom det inte finns något stöd annat än att möjligen påpeka förhållandet till den privatinportör som tar in varan (skoter eller båt i det här fallet)
det som möjligen skulle var ett problem är att svenska handlare ej är så pigga på att ta in ej ce märkta maskiner enligt branschpraxis
//
Kawasaki R-rated

just for fun

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.080 sekunder