Har haft och även tävlat med både 15F och gpr1300. Som racemaskin är de likvärdiga. Gpr något sämre holeshoot men också något högre topfart. Båda bra runt bojar. Vann SM på en Gpr förra året. 15F har vunnit SM förut flera ggr.
Som ren fritidsmaskin skulle jag absolut välja 15F. Den är tystare, ingen rök, går jämnare, drar hälften soppa, har back och har tre sittplatser.
Du servar den med ny olja och stift en ggn per säsong. Det oljebytet kostar en spottstyvel av vad tvåtaktsoljan kostar under en säsong. Dessutom slipper du kladdet med att blanda olja och bensin i dunkar innan du skall tanka, detta för att inte riskera att oljepumpen går sönder. Denna bör tas bort.
Alla maskiner kan naturligtvis gå sönder men 15F är känd för att vara hållbar, det är i stort samma motor som i Kawa 250, 260, 300 och nu 310 men man tar bara ut 160 N/A hästar.
Det är nog vanligare att veven ger sig på en Gpr än att nåt pajar på en 15F.
Det är på Blocket man skall leta men det brukar inte komma ut så mkt nu på vintern, vänta ett par månader så tar det fart.
Sammanfattningsvis så tror jag du blir nöjd med vilken du än väljer men 15F är det mer praktiska valet.
Nu är det sängdags, imorgon jetski träning