Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Vattenskoter köp! 11 år 9 månader sedan #41864

• Willestark
  • Willestark Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej! Jag är sugen på att köpa mig en vattenskoter till sommaren men har inte en aning vad man ska köpa. Var inne och pratade med en försäljare och frågade lite mest på skoj för att se vad dom rekommenderade, och han sa att jag ska försöka få tag på en Yamaha eller en Kawasaki eftersom det är mycket strul med Sea doo maskinerna.

Så undrar lite vad för skoter man ska försöka få tag i, självklart så tänkte jag köpa en begagnad och har tänk lägga ca 50.000 som max.
Är väldigt tacksam för tips man ska tänka på när man kollar på skoter så som:
Timmar?
Saltkörda?
m.m

Tacksam för svar.
MVH

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Vattenskoter köp! 11 år 9 månader sedan #41867

• seedoo
  • seedoo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 5
Beror ju lite på vad du vill använda skotern till.

För lek och kanske skjutsa någon polare ibland skulle jag absolut rekomendera en Yamaha GP 1200/1300 R.
Överlägset den roligaste maskinen i den prisklassen, väldigt låga servicekostnader och ett jäkla drag.
08an jag hade hängde på en kawa ulta 250 hur bra som helst.

Man ska inte alltid gå efter timmar utan det beror helt på hur grejerna är skötta och servade, visst du kanske ska leta efter någon som gått under 200h allafall.

Vattenskoter köp! 11 år 9 månader sedan #41868

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6

seedoo skrev: Beror ju lite på vad du vill använda skotern till.

För lek och kanske skjutsa någon polare ibland skulle jag absolut rekomendera en Yamaha GP 1200/1300 R.
Överlägset den roligaste maskinen i den prisklassen, väldigt låga servicekostnader och ett jäkla drag.
08an jag hade hängde på en kawa ulta 250 hur bra som helst.

Man ska inte alltid gå efter timmar utan det beror helt på hur grejerna är skötta och servade, visst du kanske ska leta efter någon som gått under 200h allafall.

Håller helt med seedoo, yamaha gp1300r är den roligaste i den prisklassen! Som sagt, billiga service kostnader och relativt låg bränsleförbrukning om man jämför med en kompressor maskin.

//Johan Guppa.se
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Vattenskoter köp! 11 år 9 månader sedan #41869

• christian
  • christian Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Kawa 15F är också en mkt driftsäker och rolig maskin. 4 takt och back! Drar ungefär hälften soppa jämfört med en Gp1300r. De går att hitta för runt 50000:-
<a class="postlink" href="www.CagnardRacing.se">www.CagnardRacing.se

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41878

• Willestark
  • New Member
  • New Member
Kommer ju använda skotern mest att leka med och även dra vattenskidor, weakboard och ring m.m så jag tror att en 4-takt är det bästa alternativet då eller?

Och Yamaha GP 1200/1300 låter ju jäkligt roligt men är dem inte väldigt högljudda jämfört med en 4-taktare?

Sen undrar jag vart alla hittar sina skotrar på för sidor har letat på blocket ett antal månader nu och inte hittat någon vettig 4-taktare som inte gått över 200h i denna prisklass.

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41891

• seedoo
  • seedoo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Visst kan kawa 15f vara ett alternativ!
Dock 4 takt vilket medför större risk för dyra reparationer samt kräver mer underhåll.
1300 är i princip underhållsfri, byt stift varje säsong sen är det bara tanka och köra.

Visserligen skulle du använda den att dra ring etc och 1300 saknar dragögla orginal.
Gällande ljudnivå upplever jag 1300 inte högre än 4 taktarna, snarare tvärt om (jämförelse Rxp / rxp-xx)

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41892

• Willestark
  • New Member
  • New Member
Okej då är det ganska stor skillnad på kostnaderna mellan 4/2takt.

Jag kör ju en del cross ibland och har en 4taktare och då är det ganska stor skillnad på ljudnivån, iaf när man står på tomgång/puttrar fram. Men det kanske är helt annat på skoter?

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41901

• Jetskiparts
  • Jetskiparts Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 8

seedoo skrev: Visst kan kawa 15f vara ett alternativ!
Dock 4 takt vilket medför större risk för dyra reparationer samt kräver mer underhåll.
1300 är i princip underhållsfri, byt stift varje säsong sen är det bara tanka och köra.

Visserligen skulle du använda den att dra ring etc och 1300 saknar dragögla orginal.
Gällande ljudnivå upplever jag 1300 inte högre än 4 taktarna, snarare tvärt om (jämförelse Rxp / rxp-xx)

Det går att eftermontera dragöggla, på GPn men då bör man förstärka med en plåtbit på insidan. Vi har klass tre öggla som vi rekommenderar jetskiparts.se/produkter/service_delar/97496__klass_3-lasbygel/
Jetskiparts.se störst i Norden på vattenskoterdelar

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41929

• christian
  • christian Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Har haft och även tävlat med både 15F och gpr1300. Som racemaskin är de likvärdiga. Gpr något sämre holeshoot men också något högre topfart. Båda bra runt bojar. Vann SM på en Gpr förra året. 15F har vunnit SM förut flera ggr.

Som ren fritidsmaskin skulle jag absolut välja 15F. Den är tystare, ingen rök, går jämnare, drar hälften soppa, har back och har tre sittplatser.
Du servar den med ny olja och stift en ggn per säsong. Det oljebytet kostar en spottstyvel av vad tvåtaktsoljan kostar under en säsong. Dessutom slipper du kladdet med att blanda olja och bensin i dunkar innan du skall tanka, detta för att inte riskera att oljepumpen går sönder. Denna bör tas bort.
Alla maskiner kan naturligtvis gå sönder men 15F är känd för att vara hållbar, det är i stort samma motor som i Kawa 250, 260, 300 och nu 310 men man tar bara ut 160 N/A hästar.
Det är nog vanligare att veven ger sig på en Gpr än att nåt pajar på en 15F.
Det är på Blocket man skall leta men det brukar inte komma ut så mkt nu på vintern, vänta ett par månader så tar det fart.
Sammanfattningsvis så tror jag du blir nöjd med vilken du än väljer men 15F är det mer praktiska valet.
Nu är det sängdags, imorgon jetski träning ;)
<a class="postlink" href="www.CagnardRacing.se">www.CagnardRacing.se

Vattenskoter köp! 11 år 8 månader sedan #41930

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6

christian skrev: Har haft och även tävlat med både 15F och gpr1300. Som racemaskin är de likvärdiga. Gpr något sämre holeshoot men också något högre topfart. Båda bra runt bojar. Vann SM på en Gpr förra året. 15F har vunnit SM förut flera ggr.

Som ren fritidsmaskin skulle jag absolut välja 15F. Den är tystare, ingen rök, går jämnare, drar hälften soppa, har back och har tre sittplatser.
Du servar den med ny olja och stift en ggn per säsong. Det oljebytet kostar en spottstyvel av vad tvåtaktsoljan kostar under en säsong. Dessutom slipper du kladdet med att blanda olja och bensin i dunkar innan du skall tanka, detta för att inte riskera att oljepumpen går sönder. Denna bör tas bort.
Alla maskiner kan naturligtvis gå sönder men 15F är känd för att vara hållbar, det är i stort samma motor som i Kawa 250, 260, 300 och nu 310 men man tar bara ut 160 N/A hästar.
Det är nog vanligare att veven ger sig på en Gpr än att nåt pajar på en 15F.
Det är på Blocket man skall leta men det brukar inte komma ut så mkt nu på vintern, vänta ett par månader så tar det fart.
Sammanfattningsvis så tror jag du blir nöjd med vilken du än väljer men 15F är det mer praktiska valet.
Nu är det sängdags, imorgon jetski träning ;)

Jetski träning imorgon! Det va inte dåligt, vart bor du då, om du kan köra så här års?

//Johan Guppa.se
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.110 sekunder