Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köpråd samt allmänna frågor om ägandet 16 år 10 månader sedan #6671

• maxx
  • maxx Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Jag ska köpa en vattenskoter och ha som komplement till min bowrider och behöver köpråd. Har också en del andra frågor som jag söker svar på när det gäller själva ägandet.

1. Vilken vattenskoter bör jag köpa om jag vill åka så snabbt som möjligt mellan punkt A och B? Kommer inte använda den för att "leka" utan endast som transportmedel. Kommer oftast åka själv men ibland kommer tjejen följa med när vi ska åka ut till öarna och bada etc. Bor på västkusten (Stenungsund) och kommer köra mycket där och även en del ut på öarna samt Göteborg. Fart är högsta prioritet.

2.) Vad kostar helförsäkring per år?

3.) Vad kostar det att köra per sjömil vid marschfart och vid WOT? Vad är en normal marschfart för en snabbgående vattenskoter?

4.) Vad kostar underhåll / service per år / säsong om man lämnar in den? Hur ofta ska den in på service? vilken firma rekommenderas i närområdet?

5.) Vad kostar en trailer? Ska man tänka på något speciellt när man köper trailer?

6.) Vad kostar vinterförvaring om man inte kan ordna det själv? Vilken firma i närområdet rekommenderas?

Mvh
Maxx

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpråd samt allmänna frågor om ägandet 16 år 10 månader sedan #6673

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej,

Kul att du ska köpa vattenskoter. Glöm inte att köra lugnt där det fordras.

1: Jag hade rekommenderat en maskin utan kompressor som exempelvis Yamaha FX HO eller Kawasaki STX-15f. Vill du åka ännu snabbare än så och i vågor så köp en Kawasaki 250 260 ultra. Där drar driftkostnader iväg dock.

2: 5000-6500kr hel/hel

3: Vad det kostar med slitage, försäkringskostnad, värdeminskning, bensinförbrukning för någon annan räkna ut :) Räkna med 0.6l/dist och något mer för en kompressormatad maskin.

4: Beror på modell. Bra firma på västkusten vet nog någon av alla här på forumet som bor därborta på Sveriges riktiga baksida... :)

5: Köp en reggad trailer om du ska köra långt. Kör du bara korta sträckor så funkar en 30-trailer. Jag personligen rekommenderar en trailer med medar (skenor) istället för hjul. Ett bra exempel är Jetloader. Ca 13000kr.

6: Se #4 :)

Robin
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Köpråd samt allmänna frågor om ägandet 16 år 10 månader sedan #6676

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Maxx skrev: Hej,

1. Vilken vattenskoter bör jag köpa om jag vill åka så snabbt som möjligt mellan punkt A och B? Kommer inte använda den för att "leka" utan endast som transportmedel. Kommer oftast åka själv men ibland kommer tjejen följa med när vi ska åka ut till öarna och bada etc. Bor på västkusten (Stenungsund) och kommer köra mycket där och även en del ut på öarna samt Göteborg. Fart är högsta prioritet.

Mvh
Maxx

Ska du åka fort och skönt i transportsyfte ska du sikta på en tresittsig maskin från Seadoo eller Yamaha. Bäst i hög sjö verkar vara Kawasaki 250/260 Ultra. Dessa är mycket tyngre, drar mer och verkar kosta mer i drift.

Är fart högsta prioritet så tycker jag du ska ha en vattenskoter med kompressor. Blir stor skillnad i kraft och FART! :twisted:

Tänk på att inte ha motorn igång på grunt vatten och kör lugnt i närheten av andra.

Re: Köpråd samt allmänna frågor om ägandet 16 år 10 månader sedan #6956

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
"Fart är högsta prioritet"

Är det rå kraft du menar då eller skall det gå fort med flera på?

Kul att fler köper skoter här på Bästkusten :-D
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.063 sekunder