Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11114

• eee
  • eee Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Tjo!

Funderar på skillnaden mellan att ha en inombordare som drivs med bensin eller diesel. Förutom drivskostnader och ekonomi så är det många som säger att valet är enkelt pga att brandrisken är högre för en bensinare. Är det någon som har bra koll på vad detta grundar sig på?

Det enda jag kan tänka mig är att bensin i form av gas eller vätska antänds pga gnista och diesel kräver kompression för antändning. Risken för gnista är ju grymt mycket större än kompression i tex ett maskinrum.

Om det nu är så farligt som vissa påstår ("att ha en bensinare i båten är som att åka runt med en bomb under akterdäck") så borde samma sak gälla vattenskotrar?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11115

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tja risken finns ju alltid!
Fast med tanke på hur många bensindrivna båtar med inombordare det finns så är det tämligen lungt.
Största riskerna är ju förutom eftersatt underhåll (läckande slangar och så) spill vid tankning och det är oftast då båtbränderna startar.
Har man en inombordare oavsett så skall man ha en bra motorrumsfläkt och köra den minst 1 min innan man startar maskinen. :-D

Re: Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11116

• eee
  • eee Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member

blekingepaddlare skrev: Tja risken finns ju alltid!
Fast med tanke på hur många bensindrivna båtar med inombordare det finns så är det tämligen lungt.
Största riskerna är ju förutom eftersatt underhåll (läckande slangar och så) spill vid tankning och det är oftast då båtbränderna startar.
Har man en inombordare oavsett så skall man ha en bra motorrumsfläkt och köra den minst 1 min innan man startar maskinen. :-D

Ska man köra fläkten vid varje start eller efter att man tankat? På vattenskotrarna finns det väl ingen fläkt?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11117

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Tror det står i de flesta manualer att man ska öppna upp sadeln eller huven (Sitt/Stå)
För att vädra ur eventuella ångor från motorutrymmet innan start och vid tankning
Åtminstånde dom ja haft på Kawaskotrarna (15F/Ultra250/SX-R)
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11124

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Brukar lyfta sadeln en stund innan start!
På båten gäller - tycker jag - innan varje start

Re: Brandrisk för bensin inombordare / vattenskoter ? 16 år 5 månader sedan #11308

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har fläkt i min, men det är ju ett nyttofartyg som en gång blev klassat.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.065 sekunder