Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39162

• tjay82
  • tjay82 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjenare,

Vi är ett par killkompisar som tänkt hitta på något skoj nästa sommar och kom på det att vi kanske skulle göra en mini expedition på vattenskoter och köra från västervik till göteborg längs kusten.

Vi är nybörjade på vattenskoter men har kört lite innan, så tänkte kolla med er alla som kan mer om vattenskoter och köra långa resor på vad man ska tänka på, innan man sätter sig på skotern å drar iväg :) . typ om detta är möjligt eller man ska lägga ner planeringen med en gång. tänkte börja planera så fort som möjligt så man har koll på saker innan det är dags,

Så kom gärna med era funderingar och tips :)

MVH
Matthias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39164

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Låter som en kul tripp :)

Lär ju inte vara några större problem om allt går som det ska. Lär dock slita en del på både skotrar om förare om ni tänker åka på lite..

Planera utifrån att något kommer att skita sig så blir ni inte överraskade om något händer. Framförallt om ni tänker gå utomskärs vilket blir den klar närmaste och kanske roligaste rutten :)

Några saker jag kom på utöver det vanliga som bra/rätt kläder, hjälm osv.

- Utomskärs = Följebåt
- VHF eller gå bara så långt ifrån kusten att ni är säkra på att ha mobiltäckning
- Enklare servicekit, Olja, gaffa tape, buntband, verktyg osv
- Extra soppa
- GPS på samtliga skotrar med gemensam rutt, kan vara svårt att se varandra om det blåser upp eller kommer regn. Hanöbunkten kan vara rätt tuff - Tro mig :)
- Nödbloss / Raketer
- Första förband
- Tampar, så ni kan bogsera en skoter efter båt eller annan skoter. + 10-15m
- Medlemskap i SSRS, se banner
- Red Bull & Voltaren...

Upphämtning vid målet om ni inte tänker ta samma väg tillbaka :)
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39165

• tjay82
  • New Member
  • New Member
Tackar för snabbt svar.

Lite frågor då, vad menar du med VHF? och utomskärs?
Vi hade planerat och köra ganska nära land mest för att kunna stanna till om man känner för att bada eller annat skoj på vägen, plus skönt om något händer så är man inte mitt ute på havet :?

Vi äger ju ej några skotrar nu och tänkte hyra varsin i en vecka då vi inte vet ännu om vi kommer tycka detta är roligt och vill fortsätta köra vattenskoter vilket jag tvivlar på :?

En fråga till, om man säger man kör ca 60-70kmh i genomsnitt, hur många mil kan man köra på en fulltank och hur mycket är det i en fulltank ca? Dumma frågor kanske men har inte så mycket koll ännu men ska läsa på under våran planering så man kan en del innan man sticker ut.

MVH
Matthias

Re: Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39167

• febob
  • febob Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 2
Hej!
Jag har ingen speciell erfarenhet av långresor men spontant känner jag att ni ska köpa skoter nu och ut och åka, man lär lite av misstag mm.
Om det blir första resan på skoter så slår jag vad att ni inte kommer till målet men jag ska inte måla fan på väggen :-D

lycka till
:-D
Kawasaki 310 x
Sthlms södra skärgård

Re: Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39168

• ormbiten
  • ormbiten Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

tjay82 skrev: En fråga till, om man säger man kör ca 60-70kmh i genomsnitt, hur många mil kan man köra på en fulltank och hur mycket är det i en fulltank ca? Dumma frågor kanske men har inte så mycket koll ännu men ska läsa på under våran planering så man kan en del innan man sticker ut.

MVH
Matthias

Med min Yamaha SHO från 2009 (70 liters tank) kommer jag cirka 14-15 landmil om jag kör runt 45-50km/h och ger fan i att leka, Ren transportkörning rakt fram helt enkelt, Börjar man gasa eller om det går lite sjö så sticker förbrukningen iväg och körsträckan minskar ju rejält.

Med en icke kompressormatad skoter (Typ Yamaha HO) så tror jag nog man kan få körsträckor upp mot 20 landmil om man är försiktig på gasen.

Vi satt faktiskt och diskuterade just en sån långtripp på en brygga i somras, Att man skulle lägga det som en semester under några veckor, typ campa och köra skoter med start från Norra kalmar sund och slutdestination Strömstad eller något sådant...? Kanske en avvikelse över till Danmark?

Men det lär ju gå åt en jäkla massa bensinpengar...
Det blir ju inget billigt nöje.

Och dessutom så är det långa avstånd mellan sjömackarna längs vissa sträckor.
Mellan kalmar och karlskrona till exempel så finns det väl mig veterligen inga sjömackar?
Sen tror jag också att det är glest mellan mackarna mellan Karlskrona och Simrishamn?
Västkusten har ju betydligt större utbud och mycket tätare mellan sjömackarna..

För övrigt så är det ju jäkligt synd att Göta Kanal har fartbegränsning annars så hade det ju varit ett trevligt sätt att färdas på skoter mellan öst och västkust....

.

Re: Köra från västervik längs kusten till göteborg?! 13 år 6 månader sedan #39169

• tjay82
  • New Member
  • New Member

Och dessutom så är det långa avstånd mellan sjömackarna längs vissa sträckor.
Mellan kalmar och karlskrona till exempel så finns det väl mig veterligen inga sjömackar?
Sen tror jag också att det är glest mellan mackarna mellan Karlskrona och Simrishamn?
Västkusten har ju betydligt större utbud och mycket tätare mellan sjömackarna..

För övrigt så är det ju jäkligt synd att Göta Kanal har fartbegränsning annars så hade det ju varit ett trevligt sätt att färdas på skoter mellan öst och västkust....

Ja det är lite sånt vi tänkt kolla upp så man vet vart man kan tanka så man har koll på sådana viktiga saker :)
Kollade också göra kanal men va visst 5kn begränsning, inge roligt om man kör vattenskoter :) [/quote]

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder