Vill du synas här?
Vill du synas här?
Vill du synas här?
Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Utombordarskoter (Nu svär han i kyrkan...) 14 år 1 månad sedan #13411

  • bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Inlägg: 39
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Bänkt heter jag. Har läst lite här ett tag innan jag idag bestämde mig för att bli medlem.

Läste igenom en hel del av projekttrådarna. Mycket spännande är det som pågår!

Nåväl. Jag har ett projekt som inte kommit längre än till planeringsstadiet. Det går rakt emot det mesta som försiggår här.

Istället för att höja effekt och fart på en skoter, kommer jag definitivt sänka effekten, och troligen farten. Motorn får inte sitta kvar på insidan, utan kommer att sitta på utsidan. För att strö salt i såren kommer det naturligtvis inte heller bli vattenjet, utan vanlig propeller. Vi toppar väl saltet i såren med lök på laxen och bannar mig själv på livstid genom att säga att projektet kan komma att överskrida 4m och därmed klassas som båt... :roll:

Tanken är att bygga om en modern 3-sitsig vattenskoter till utombordare. Jag gör det för att se om verkningsgraden är så dålig som jag tror, och för att det är kul att bygga "utanför lådan". Finns det några exempel på någon som redan gjort vad jag tänker mig, länka gärna!

Propski-tråden på Greenhulk har jag läst, hela. Och gamla härken från tidigt åttiotal är inte relevanta.

Jag har fått nys på ett FX-skrov och en Yamaha 70 CES men inget är klart än. Så om det är någon som sitter på ett skrov (3 sits och (typ) 00 eller nyare) eller en motor (kort rigg) får ni gärna hojta till. Då det är ett experiment är budgeten synnerligen begränsad. :roll: -pris :roll:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lite mer om hur jag tänkt 14 år 1 månad sedan #13416

  • bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Inlägg: 39
  • Tack mottaget: 0
Skrovet läggs igen över "pumpplatsen" och intake. En luftsmord skida är tanken att det blir där. Kaviteten kommer att hållas öppen bakåt för att vattenfyllas vid stillaliggande. Stabiliteten kommer att vara ett "issue" när tyngdpunketn klättrar uppåt, och bakåt.

Tank, trimpump och batteri placeras lågt och centralt i skrovet.

Tänkt motor saknar trim. Men tanken är att trimma med hela bracketen som motorn sitter på. När man trimmar ut får man en kombination av trim, hiss och ökande setback.

Min erfarenhet av vattenskoter är att den suger sig fast och det blir stabilt och odramatiskt även i farter över 40 knop. Det är inte min erfarenhet av små lätta båtar med utombordare... Med vikten långt bak och tp högt upp kan det bli en spännande åktur. Därför tror jag att 70 hästar är en bra början. Det är å andra sidan max vad man hittar (till rimliga pengar) med kort rigg. Å tredje sidan är den motor jag har fått nys om lite filad och sägs lämna 90-100 hästar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 14 år 1 månad sedan #13461

  • buse
  • buse Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 780
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 5
Vad har du varit med om? :crash: :crash: jag som trodde jag hade problem hahahah

Låter onekligen som ett udda projekt att förstöra vattenskoterns körbarhet med vad allt jetten erbjuder men å andra sidan det brukar vara dom projekten man sågar direkt som blir dom mest intressanta, ska bli kul och se vilken nivå bygget får..
-Bring it on!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 14 år 1 månad sedan #13478

  • offshore
  • offshore Profilbild
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Inlägg: 42
  • Tack mottaget: 0
Finns ju dock en liten liten nackdel som du bygger bort i och med att du tar bort jeten. Du kommer att få lägre soppaförbrukning. Vill minnas att ett jetaggregat drar 30 % mer bensin och hänger du på en 70 hk fyrtaktare (om det inte blir för tungt) har du nog det billigaste transportmedlet till sjöss. Lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 14 år 1 månad sedan #13480

  • rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Inlägg: 142
  • Tack mottaget: 0
Jag har fått nys på ett FX-skrov och en Yamaha 70 CES men inget är klart än. Så om det är någon som sitter på ett skrov (3 sits och (typ) 00 eller nyare) eller en motor (kort rigg) får ni gärna hojta till. Då det är ett experiment är budgeten synnerligen begränsad. :friends: -pris :friends:[/quote]

Yamaha 70 CES är en racing motor som preppad enligt UIM homologiseringshandlingar utvecklar runt 100 hk. Denna motor användes i den gamla 1 liters klassen med mycket goda resultat. Om jag inte minns fel bör man dock använda högoktanigt bränsle för att få den att hålla. Finns även powertrim att eftermontera till denna modellen där man placerar pumpen på insidan av skrovet.
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 14 år 1 månad sedan #13481

  • bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Inlägg: 39
  • Tack mottaget: 0
Ja, jooo, nånting har man väl slagit i :-D

Tanken är just hög effektivitet och låg förbrukning. Om jag får loss motorn jag tänkt mig, så är den som sagt en rejsmotor, och där med sannolikt inte särskilt ekonomisk. Men det är ju bara steg 1. När man väl vet hur farkosten beter sig är det ju dags att avvekla eller utveckla.

David Bunn har ju redan testat att ersätta jeten med propp



Han har ju kvar sin låga tyngdpunkt, men har å andra sidan sjukt bra fart på maskin (103 mph har jag för mig).

Jag är synnerligen imponerad av Catch 7,5. En 7,5 m lång båt som marschar 22 knop med bara 60 hästar och en förbrukning på under 0,4 per NM.

www.hondamarine.se/?id=5398
www.catchboats.se/ (Sidan låg nere just nu av någon anledning)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 13 år 11 månader sedan #15426

  • bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Inlägg: 39
  • Tack mottaget: 0
GTXen har gått på retur och tanken är att det ska bli lite fart i det här projektet nu.

Tankar om hur man löser styrningen på ett bra sätt mottages tacksamt. Tankarna går just nu till vajerstyrning. Men risken är att man blir bra stark i armarna då i sommar...

Tips på motor, helst kortriggad och +50hk blir jag också glad över.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 13 år 9 månader sedan #17947

  • rasmus.glans
  • rasmus.glans Profilbild
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Inlägg: 296
  • Tack mottaget: 0
båtta här på forumet har ett 06 fx 140 skal liggande

som han gärna blir av med. :-D :-D :-D
yamaha fx 140 -04 Såld!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 13 år 9 månader sedan #17950

  • mike
  • mike Profilbild
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Inlägg: 67
  • Tack mottaget: 0
Har oxå ett Yamaha fx skal som jag kan tänka mig att sälja.
Nytt och fint, men tomt på mekanisk utrustning.
Verkar just nu inte som jag kommer att komma igång med ett projekt den närmaste tiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu svär han i kyrkan... 12 år 6 månader sedan #32493

  • bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Inlägg: 39
  • Tack mottaget: 0
Ajm back :-D

Projektet har påbörjats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.109 sekunder
Powered by Kunena Forum
Logga in  \/ 
x
x
Registrera  \/ 
x

VÄLKOMMEN!

Guppa.se är mötesplatsen för oss i Sverige som åker vattenskoter och
jetski. Här hittar du:

  • Senaste nyheterna
  • Forum med samlad kunskap och erfarenheter
  • Bloggar
  • Tävlingskalender och resultat
  • Webbshop med noga utvalda produkter

Självklart är det gratis att bli medlem!

 

Bli medlem

HÄNDER I FORUMET

Senaste forumtrådarna

  • Inga inlägg att visa.

Vem är online?

Vi har 212 besökare och inga medlemmar online

TÄVLINGAR & EVENTS

« Mars 2024 »
Mån Tis Wed Tors Fri Lör Sön
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31